Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vänja sig med OS X, fort

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha haft 2 top of the line Asus Zenbook-laptops det senaste året som bara har strulat oavbrutet, där den senaste nu varit på reparation i 2 månader utan att jag vet vad som kommer att hända, så tänkte jag att nu får det fanimej vara nog. Är så sjukt trött på att det inte existerar någon PC-laptop, oavsett pris, som inte är skit rent ut sagt. Så jag beställde nyss en Macbook Pro Retina 15,4", baseline-modellen som släptes för 3 månader sen. Ska ha den till programmering i skolan (Datavetenskap). Det blir dessutom min första Mac. Är väl en rätt inbiten Windows-användare, men förhoppningsvis vänjer jag mig. Ser fram sjukt mycket emot att programmera med super crisp text i 1800p Med tanke på att jag är en rätt inbiten poweruser av Windows så är jag ju inte jätteinförstådd i OS X. Jag är dock nyfiken om det kanske finns några onlinekurser eller samlingar av bra tutorials för att så snabbt som möjligt bli poweruser av OS X?

Grattis! Brukar mest kolla på nätet, google is my friend när det gäller att grotta ner sig.

Välkommen hit också!

ps. Hade en asus själv innan jag gick över till mac och det var en sån lättnad, det var bara fluffigt och underbart alltsammans! Asus..det rimmar på något... aldrig mer!

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-13 01:35

Välkommen till den ljusa sida!

Jag skulle gissa att en poweruser på OS X är ungefär som en vanlig användare, fast hen har lärt sig nyttan av tangenbordskommandon, alt-klicka här och där, samt vågar köra nåt vanligt förekommande kommando i terminalen. Hen fixar rättigheter på filer/mappar, förstår sig på mappstrukturen och lär sig Automator.

På Win finns det ett bredare spektrum över vad man kan/behöver göra; Leta drivrutiner. Säker/ren start. Registret. DLL-filer. Patchar. Spy-ware-cleaner. Antivirus. Tolka blåskärmsfelkoder. BIOS. Etc etc. Det tar liksom aldrig slut!

OS X är stelt och spartanskt. Du kan inte ändra på allt. Det är standardlösningar och man får anpassa sig. Det finns inte 1000 program för att anpassa/trimma/säkra/övervaka operativsystemet.
OS X bara funkar, stabilt och simpelt.

Till din fråga, jag har ingen aning. Men som en föreslagen crashcourse skulle jag kika på:
OS X för Dummies
Skumma igenom och förstå grunderna.

Undrar du något, sök på google: hur funkar terminalen site:99mac.se
Eller fråga på askdifferent
Troligtvis har någon undrat samma sak som du.

Lynda.com har en kurs för de som lämnar PC-träsket.

Du skriver att du ska ha den till bl a programmering - Det absolut största problemet jag hade när jag bytte från PC till Mac (som programmerare) var att vänja om sig vid nytt tangentbord. Man var väldigt frustrerad i början, men det går rätt snabbt att vänja om sig.

Däremot tycker jag att mac är mer logiskt, så här i efterhand. T ex är (,[ och { samma tangent fast med olika "modifiers" (shift, alt och shift+alt), och /, | och \ är samma visa (samma knapp, fast med shift / alt / shift+alt nedtryckt). Det går lite saktare när man programmerar innan man vant sig, men ge det några dagar så flyter det på finfint sen

Ursprungligen av Kermit:

Du skriver att du ska ha den till bl a programmering - Det absolut största problemet jag hade när jag bytte från PC till Mac (som programmerare) var att vänja om sig vid nytt tangentbord. Man var väldigt frustrerad i början, men det går rätt snabbt att vänja om sig.

Däremot tycker jag att mac är mer logiskt, så här i efterhand. T ex är (,[ och { samma tangent fast med olika "modifiers" (shift, alt och shift+alt), och /, | och \ är samma visa (samma knapp, fast med shift / alt / shift+alt nedtryckt). Det går lite saktare när man programmerar innan man vant sig, men ge det några dagar så flyter det på finfint sen

Ajfan... trodde det var samma knappar Surt... nåja, får försöka vänja mig

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-13 06:40
Ursprungligen av DroopySWE:

Ajfan... trodde det var samma knappar Surt... nåja, får försöka vänja mig

Om det känns knepigt med specialtecken på det svenska tangentbordet så kan jag rekommendera att du testar att byta till amerikanskt tangentbord medan du kodar. Mycket enklare åtkomst till [], {} o.s.v. När jag testade det första gången kändes valet av specialtecken i programmeringsspråk plötsligt mycket mer logiskt.

Du kan ställa in att tangentbordsvalet ska synas i menyraden, så att byta mellan svenskt och amerikanskt går i ett nafs!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-13 08:18

Tänk UNIX! Anledningen är att OS X baseras på FreeBSD som är en av datorvärldens vanligaste *NIX-derivat. Om du har någon på skolan som känner till Linux så är hen din vän också. Skillnaden är dock att du har ett himla skarpt GUI/desktop.

Ursprungligen av DroopySWE:

Ajfan... trodde det var samma knappar Surt... nåja, får försöka vänja mig

Men det är enormt mycket mer logiskt så du vänjer dig snabbt. Fiskmåsar, hakparenteser, fram-och-bak-snedstreck, allt samlat. Skönt att ha alt på båda sidorna också.

Första grejen när man går mellan systemen är att använda cmd i stället för ctrl. Det är också en bonus; ctrl sitter ju inte vettigt för något finger medan cmd sitter bra för tummen. De flesta kommandotangenter är samma (cmd-z, cmd-x etc).

Största problemet för mig när jag går mellan systemen är inte så mycket OSet och filbläddring, men utvecklingsmiljöer och APIer. APIer är helt olika, med undantag för OpenGL och vissa systembibliotek. Det finns ingen utvecklingsmiljö på Windows som jag trivs med, förutom CodeWarrior som är nedlagd sedan länge.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Första grejen när man går mellan systemen är att använda cmd i stället för ctrl. Det är också en bonus; ctrl sitter ju inte vettigt för något finger medan cmd sitter bra för tummen. De flesta kommandotangenter är samma (cmd-z, cmd-x etc).

Det där var nog mitt största problem, när jag tänker efter - att vänja om sig från ctrl-c/ctrl-v osv till cmd-tangenten. Själv tycker jag att ctrl sitter mycket bättre till (lillfingret på ctrl, pekfingret på x/c/v osv), motför tummen på cmd då man får korsa fingrarna. Men, som sagt, man vänjer sig fort. Jag har fixat lite på en PC senaste veckan, och trycker "cmd" (dvs windowstangenten) HELA tiden när jag ska spara/kopiera och liknande. Superirriterande, längtar tillbaks till OS X då

Grundläggande: https://www.apple.com/support/macbasics/
... och då kanske i synnerhet en bit ner: http://www.apple.com/support/macbasics/pctoma...
Men även vi som använt mac länge kan hitta nya, okända saker och finesser genom att bläddra igenom en sådan här "simpel" genomgång!

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men det är enormt mycket mer logiskt så du vänjer dig snabbt. Fiskmåsar, hakparenteser, fram-och-bak-snedstreck, allt samlat. Skönt att ha alt på båda sidorna också.

Första grejen när man går mellan systemen är att använda cmd i stället för ctrl. Det är också en bonus; ctrl sitter ju inte vettigt för något finger medan cmd sitter bra för tummen. De flesta kommandotangenter är samma (cmd-z, cmd-x etc).

Största problemet för mig när jag går mellan systemen är inte så mycket OSet och filbläddring, men utvecklingsmiljöer och APIer. APIer är helt olika, med undantag för OpenGL och vissa systembibliotek. Det finns ingen utvecklingsmiljö på Windows som jag trivs med, förutom CodeWarrior som är nedlagd sedan länge.

Coolt med IDE:erna För java blir det eclipse, men vad finns det för bra IDE:er till C/C++? Gärna fokus på enkelhet Vikt spelar ingen roll, utan bara simpelheten Använder inte allt lull-lull ändå. Kodarea och en bra debugger and I'm a happy guy Förresten, finns det några bra tredjepartsdebuggers för OS X för Java/C/C++? (som används fristående eller integreras i IDE:erna)

Ursprungligen av DroopySWE:

Coolt med IDE:erna För java blir det eclipse, men vad finns det för bra IDE:er till C/C++? Gärna fokus på enkelhet Vikt spelar ingen roll, utan bara simpelheten Använder inte allt lull-lull ändå. Kodarea och en bra debugger and I'm a happy guy Förresten, finns det några bra tredjepartsdebuggers för OS X för Java/C/C++? (som används fristående eller integreras i IDE:erna)

Tja, enkel IDE råkar vara något som jag jobbat med länge. Jag gjorde en IDE som var tänkt att vara riktigt superenkel. Funkar bra för C/C++, även visst stöd för Java men det är sällan använt. Specialiteten är att kompilera utan att behöva vare sig makefil eller projektfil, och det funkar bra. (Öppna källfilen för huvudprogrammet, kör!) Editordelen funkar väl hyfsat så länge man inte använder för stora filer, men debuggerkopplingen är bara halvfärdig. Brytpunkter och single-step funkar bra, variabelvyn är skakig men man kan skriva i en "expressions"-vy i stället, samt ge direkta GDB-kommandon efter behag. Kräver GDB (ingår i Apples utvecklarverktyg upp till 10.8, måste installeras separat i Mavericks). Låter det tänkbart?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Tja, enkel IDE råkar vara något som jag jobbat med länge. Jag gjorde en IDE som var tänkt att vara riktigt superenkel. Funkar bra för C/C++, även visst stöd för Java men det är sällan använt. Specialiteten är att kompilera utan att behöva vare sig makefil eller projektfil, och det funkar bra. (Öppna källfilen för huvudprogrammet, kör!) Editordelen funkar väl hyfsat så länge man inte använder för stora filer, men debuggerkopplingen är bara halvfärdig. Brytpunkter och single-step funkar bra, variabelvyn är skakig men man kan skriva i en "expressions"-vy i stället, samt ge direkta GDB-kommandon efter behag. Kräver GDB (ingår i Apples utvecklarverktyg upp till 10.8, måste installeras separat i Mavericks). Låter det tänkbart?

Absolut! Wow, grymt att du lyckats skapa det vi är på aningen olika nivåer vad är du utbildad till, vad jobbar du med och hur länge har du gjort det?

”Cmd tab” för växling av program. ”Cmd H” för att gömma aktivt program. Håll ned ”Cmd” och ”alt” och klicka på ett program i Dockan eller ett fönster som tillhör ett program som inte är aktivt för att växla till det och gömma övriga program.

Se till att ställa in en tangentbordskombo som du trivs med för att bläddra mellan fönster i aktivt program (jag kör med Cmd <). Detta görs i Systeminställningar > Tangentbord > Kortkommandon > Programkortkommandon. Man kan faktiskt ändra om man inte trivs med att använda Cmd istället för Ctrl. Systeminställningar > Tangenbord > Specialtangenter. Men kanske lika bra att vänja sig vid att använda Cmd istället för Ctrl när man kör Mac (tycker jag).

Försök undvika att minimera fönster. Använd istället funktionen att gömma program (Cmd H) och visa det igen genom att klicka på det i Dockan eller växla till det med programmvxälaren (Cmd H) då man sparar man mycket tid och slipper hålla leta efter minimerade fönster i Dockan vilket många gör. Man måste inte heller ”åka” så mycket med muspekaren för att akrivera minimerade fönster i Dockan.

Kortkommando för att få upp inställningar för aktivt program är nästan alltid Cmd ,

Det var några snabba tips som jag tycker är bra.

Håller inte riktigt med reboot81 som menade att man kan pilla så mycket med OS X. Visst, det kanske är lite spartanskt med inställningar i det grafiska användargränsnittet ibland, men med Terminal.app öppnar sig många möjligheter till trixande för den som orkar.

Tillägg:
Den kanske bästa grejen enligt mig om man kör många olika program i OS X samtidigt är att koppla programväxlaren till scrollhjulsknappen på musen. Detta kräver någon form av drivrutin (jag kör SteerMouse som funkar med de flesta möss). Sparar mycket tid att bara trycka till scrollhjulet och sen peka på det program man vill ha överst.

Ursprungligen av star-affinity:

[...] Tillägg:
Den kanske bästa grejen enligt mig om man kör många olika program i OS X samtidigt är att koppla programväxlaren till scrollhjulsknappen på musen. Detta kräver någon form av drivrutin (jag kör SteerMouse som funkar med de flesta möss). Sparar mycket tid att bara trycka till scrollhjulet och sen peka på det program man vill ha överst.

Eller också så bara "viftar" man med musen när man väljer program! (Behöver alltså inte stega sig fram ett i taget).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 22:06

Cmd-, var nytt för mej, tack!

Ursprungligen av DroopySWE:

Absolut! Wow, grymt att du lyckats skapa det vi är på aningen olika nivåer vad är du utbildad till, vad jobbar du med och hur länge har du gjort det?

Universitetslärare, TekFak. En ambition med en förenklad IDE var att göra en lösning som studenterna kan dyka rätt in i nästan utan instruktioner. Jag ser många studenter jobba helt utan debugger, och direkt från kommandoraden, och jag förstår dem. Men det borde inte vara rätt metod för de flesta.

Ursprungligen av johan_tanying:

Eller också så bara "viftar" man med musen när man väljer program! (Behöver alltså inte stega sig fram ett i taget).

Nä, absolut. Man kan ju bara peka (utan att klicka) på det program man vill ha överst när programväxlaren är aktiv och sen avaktivera den (släppa cmd tab).

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Universitetslärare, TekFak. En ambition med en förenklad IDE var att göra en lösning som studenterna kan dyka rätt in i nästan utan instruktioner. Jag ser många studenter jobba helt utan debugger, och direkt från kommandoraden, och jag förstår dem. Men det borde inte vara rätt metod för de flesta.

Det låter kanon Är helt klart intresserad Vad som helst efter att ha skrivit programmeringstenta med penna och papper i 5 timmar idag. Usch!

Fick hem macbooken idag. Är så jäkla mind blown. Helt sanslöst. Har inga ord. Har inte hunnit prova nåt än, men ändå. Att bara starta den och titta på skrivbordet är helt sinnessjukt. Kan inte beskriva det med ord! Den får ju min Zenbook U500VZ att framstå som en 286:a. Helt insane

Senast redigerat 2014-01-14 22:10
1
Bevaka tråden