Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applecare till en Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter att ha haft 2 top of the line Asus Zenbook-laptops det senaste året som bara har strulat oavbrutet, där den senaste nu varit på reparation i 2 månader utan att jag vet vad som kommer att hända, så tänkte jag att nu får det fanimej vara nog. Är så sjukt trött på att det inte existerar någon PC-laptop, oavsett pris, som inte är skit rent ut sagt. Så jag beställde nyss en Macbook Pro Retina 15,4", baseline-modellen som släptes för 3 månader sen. Ska ha den till programmering i skolan (Datavetenskap). Det blir dessutom min första Mac. Är väl en rätt inbiten Windows-användare, men förhoppningsvis vänjer jag mig. Ser fram sjukt mycket emot att programmera med super crisp text i 1800p

Uhm... Kanske kom av mig där lite. Hur som helst, det jag tänkte fråga er är följande: Bör man investera i Applecare för 3000:- för sin Macbook? Är ju ganska nojjig över själva hårdvaran i datorn efter att ha haft alla j*vla zenbooks som bara SKA sluta fungera konstant. Hur är det med Macbooks? Bör jag vara rädd för att batteriet eller nån annan sladd eller liknande i datorn smälter så att datorn slutar funka (hänt med båda mina zenbooks)?

Dvs, är Applecare något som behövs för att kunna sova lugnt, eller är det mer för nybörjare som gillar telefonsupport?

Söker du på forumet så finner du samma frågeställning i ett par andra trådar. Men för att svara på din fråga så har vi reklamationsrätt i Sverige, dvs att fabrikationsfel täcks upp till 3 år. Jag tog då ingen Apple Care till min MBPr 15" då jag har hemförsäkring. Betydligt mer prisvärt och det är något som de flesta vettiga människor redan har sedan innan.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Söker du på forumet så finner du samma frågeställning i ett par andra trådar. Men för att svara på din fråga så har vi reklamationsrätt i Sverige, dvs att fabrikationsfel täcks upp till 3 år. Jag tog då ingen Apple Care till min MBPr 15" då jag har hemförsäkring. Betydligt mer prisvärt och det är något som de flesta vettiga människor redan har sedan innan.

Ok Har ingen hemförsäkring dock, men jag är väldigt försiktig med mina datorer. Datorn ligger alltid i väskan när den inte används.

Det finns en fördel med AppleCare och det är att Apple är mycket mer inställsamma att hjälpa till vid fel. Jag har haft det vissa an mina Macar. Visst är det smidigt när LAN-Master hämtar datorn med bud direkt att man ringt och berättat om problemen. När datorn var servad meddelande dom mig att vi har beställt en ny hårddisk eftersom den du har inte är frisk.
Visst vi har reklamationsrätt i 3 osv men vill man slipp strul är AC inte helt fel. Men det borde inte behövas som inlägg 2 säger.

Ingen hemförsäkring? Kanske dags att skaffa en då.
Nej, AppleCare är inte värd sina pengar IMO.

En hemförsäkring är löjligt billig med tanke på hur mycket elände den kan rädda dig ifrån, allt från stöld, brand etc till att du blir rånad/nerslagen på stan eller går och ramlar. Jag har hela mitt hem (villa) och hela min familj försäkrad inklusive drulle för under 4000:- per år. Du har just köpt en dator som kostar mångdubbelt mer. Skaffa hemförsäkring idag, så är du och allt du äger försäkrat från och med idag.

Ursprungligen av DroopySWE:

...Bör man investera i Applecare för 3000:- för sin Macbook?...

Du behöver inte ta AppleCare-beslutet nu. Under första året klarar du dig bra på garantin. Efter ca 11 månader kan du börja fundera på ett eventuellt köp av AppleCare.

Men då pratar vi enbart om eventuella hårdvaruproblem. Om vi även blandar in stöld och olyckor m.m. i diskussionen, så bör du nog skaffa en hemförsäkring. I de sammanhangen så har du ingen nytta av en AppleCare.

1
Bevaka tråden