Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage får Exchange stöd

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Microsoft har meddelat att i och med nästa uppdatering av Entourage v. X kommer programmet innehålla stöd för arbete mot en Exchangeserver.

- Den absolut mest efterfrågade funktionen för Office v.X sedan det släpptes, är stödet för Exchange, säger Tim McDonough från MacBU.

Uppdateringen kommer innehålla möjligheten att söka i adressboken på servern, synkronisera sin kalender och en förbättrad textrendering för mail som kommer från PC Outlook användare.

Det kommer vara en fri uppdatering som kommer kunna laddas ner sommaren 2003, för bl.a. Svenska programversionen.

[ 11. februari 2003, 14:02: Meddelandet ändrat av: Christian Åhs ]

Ser jag fram emot. Hoppas även att mötesförfrågningar etc. fungerar också.

/c

Hmmm, innebär detta att jag måste uppgradera min Windozeserver hemma och köra Exchange på den också?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-22 17:12
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Lasse LeFreak:
Hmmm, innebär detta att jag måste uppgradera min Windozeserver hemma och köra Exchange på den också?

Det beror på vad du kör på den idag. Kör du Exchange 5.5 på den idag måste du uppgradera till Exch2000 om du skall använda Entourage:s MAPI-koppling.
Kör du inte Exchange idag, förstår jag inte varför du frågar. Har du ingen e-postserver på den spelar det ju ingen roll.

Det jag antar att Lasse menar är att Outlook 2001 idag KRÄVER en Exchange-server. Men som jag har uppfattat det så ska Entourage fungera på samma sätt som idag för hemma-användare men utökas med stöd för Exchange för de som vill använda det.

Men detta är endast min uppfattning. Har inte kollat upp det så noga.

  • Medlem
  • 2003-02-23 16:29

Jodå precis så, Entourage får stöd för Exchange men förlorar inte sin klassika funktionalitet för de som inte tvingas (imnsho) använda Exchange.

Noter att pressrelease utelämnar sådan saket som stöd för public folders och liknande funktioner som mer eller mindre är en nödvändighet i en större företagsmiljö.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Lasse LeFreak:
Hmmm, innebär detta att jag måste uppgradera min Windozeserver hemma och köra Exchange på den också?

Det beror på vad du kör på den idag. Kör du Exchange 5.5 på den idag måste du uppgradera till Exch2000 om du skall använda Entourage:s MAPI-koppling.
Kör du inte Exchange idag, förstår jag inte varför du frågar. Har du ingen e-postserver på den spelar det ju ingen roll.

Är det bekräftat att det inte kommer att fungera med Exchange 5.5?

Faktum är att mitt uttalande var helt ogrundat och enbart till för att retas lite (speciellt med Matte)...
På gränsen till ett internt skämt eftersom vi jobbat ihop förut och haft stora diskutioner med alla PC användare för och emot Exchange som lösning på ett gemensamt epost/kalender system..

Jag VET mycket väl vad Exchange är
Ironi tror jag vore en korrekt benämning på mitt inlägg!!!

Men eftersom jag kör Win2K Advanced server hemma vore det om inte annat kul i utbildningssyfte att sätta upp en Exchangelösning för att se huruvida det verkligen är något att jobba med för Mac användare eller inte..

Ni som idag inte har något val och måste köra med Outlook 2001, det är väl inte kul va?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-23 20:51
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Lasse LeFreak:
Ni som idag inte har något val och måste köra med Outlook 2001, det är väl inte kul va?

Det kan du hoppa upp och haja!
Om du ända är inne och pillar med en Exchange2000-server, kan du ju samtidigt träna på Acitve Directorystödet i OS X...

...men jag antar att du redan är en stjärna på det.

AD ! Det är ett ämne man borde prata mer om när det gäller Macar i klassisk MS kontorsmiljö. Logga in på domän t ex. Försökte något trix jag hittade för ett tag sedan men det hängde upp hele mitt system. Fick logga in som root för att återställa.

Men Apple säger ju att det finns stöd för AD, så vad innebär det...??

(Om någon har lite bra om detta kanske vi kan starta upp en ny tråd om AD, eller det kanske finns redan ??)

BTW: Outlook 2001 i Classic-läge suger fett. Jag kör hellre terminalserver på W2000 server med PC-outlook. Då är det illa.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-23 15:36

Någon som vet mer om Entourages (v.X) eventuellt kommande stöd för Exchange?
Ska till att börja ett nytt jobb där jag gärna gärna gärna ser till att en iBook/PBook inhandlas istället för en PeCe...

/M

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-05-23 19:54

... Ingen som vet mer?

Hur funkar tillgång till Exchange via webbläsare då?
Funkar det, och isf hur bra?

Via webbläsare funkar det bra tycker jag. Alldeles utmärkt för att säga så.

Slutet av sommaren är det enda M$ sagt om Entourage med Exchange stöd.

Jag vet inte vad den tidsangivelsen innebär... På Apple brukar det vara slutet av September.

Kanske tidigare upp i Redmond, Washington.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-07-31 11:30

Var finns info om denna uppgradering?
När, var, hur?

Sitter också och väntar, men inget har hörts ännu förutom pressreleasen.

Skulle tippa på slutet av augusti eller en bit in i september.

Eller så kanske MS oväntat lägger ner hela Mac-avdelningen

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-07-31 17:44

Lite rykten från våra vänner på Macnytt

  • Oregistrerad
  • 2003-07-31 21:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacJake
Lite rykten från våra vänner på Macnytt

Har varit vanliga nyheter på MacWindows ett tag nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-01 20:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Har varit vanliga nyheter på MacWindows ett tag nu.

Hela Officepaketet skall tydligen uppdateras... vågar man hoppas på stöd för långa filnamn?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 21:08

Annars kan man ju trixa med den här under tiden.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-02 13:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Hela Officepaketet skall tydligen uppdateras... vågar man hoppas på stöd för långa filnamn?

Det vore också trevligt med lite av den funktionalitet som dyker upp i Office 2003, Workspace och ShairPoint bla.

/D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Annars kan man ju trixa med den här under tiden.

Intressant!

Kan jag använda Mail för att skicka och ta emot epost från Exchange 2000? Har provat att komma åt servern en gång med Entourage men utan framgång. Måste man aktivera något i Exchange-servern.

I så fall med det kommande Groupcal så har man ju Mail, Kalender och Adressbok.

Sweet!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-08-02 15:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Annars kan man ju trixa med den här under tiden.

Hmm.

Vilka är dina erfarenheter av detta program?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 13:05

Verkar som uppdateringen kommer idag.
Läs mer på Macnn.

Wohoo!

Inte en dag för tidigt. (Om den nu kommer)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-04 15:56

Tydligen skall den dyka upp klockan 5 pm i afton enligt Macworld UK.
Som sagt vad, inte en dag för tidigt.
Entourage på Macworld UK

jag behöver definitivt detta idag! sitter och tragglar med ledningen huruvida jag kan få en mac - eller om det blir pc...och deras argument är dålig integration mot pc-nätverket och exchange...

och det är segt att motivera mitt behov av Mac...även om vi vet att det är skillnad - så känns argumenten ibland lama och visst vet vi att man kan producera samma saker el. likvärdigt på Pc - men ack så mycket jobbigare det hade blivit (med hänsyn tagen till min tidigare erfarenhet av PC/windows)

1
Bevaka tråden