Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

suddiga och upphackade texter när jag kopplar Mac mini till Sharp 60" via VGA

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte en Sharp 60" skärm och kör 1080p (PC 16:9) med VGA koppling och texten blir suddig och upphackad. Förut hade jag en Samsung 46" och körde 1920 x 1080 med hdmi och fick samma problem men när jag bytte till VGA då blev det bra text-skärpa. Varför kunde man välja 1920 x 1080 med Samsung men med Sharp får man vara 1080p? Kan det handla om att Samsungs skärm är bättre än Sharps? Kan det handla om att det finns en skillnad mellan 60" och 46" som påverkar kvaliteten på texten? Vad kan det vara?

Har inte VGA bara 640x480 ?

Satsa på en digital signal istället för analoga VGA. HDMI in i Sharp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-01-12 23:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har inte VGA bara 640x480 ?

Nej då, du kan köra mycket högre än så. T ex 1920x1080.

Med min gamla Samsung 46" LCD VGA gav snygga texter på 1920x1080

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har inte VGA bara 640x480 ?

Men varför kunde jag köra 1920x1080 på Samsung och hade inga problem med VGA? Med Sharp beter sig via VGA texten som en via HDMI text. Har kollat min äldre brors Samsung 46" led som han kör via HDMI och min yngre brors LG 60" plasma som också körs via HDMI och båda har samma beteende, suddiga och upphackade texter och linjer.

Ska jag behöva bytta tillbaka till min gamla Samsung och lämna tillbaka min nya Sharp? Kan det finnas någonting som påverkar upplösningen i LED tekniken? min gamla Samsung var en LCD skärm.

Ursprungligen av vladimir1969:

Ska jag behöva bytta tillbaka till min gamla Samsung och lämna tillbaka min nya Sharp? Kan det finnas någonting som påverkar upplösningen i LED tekniken? min gamla Samsung var en LCD skärm.

LCD och LED beskriver inte samma sak. Du har en LED skärm men den måste ha en bakgrundsbelysning för att fungera.

LED talar om vilken bakgrundsbelysning som din LCD skärm har. Det finns LED eller CCFL (kallkatodrör)

Det påverkar inte upplösningen utan energiförbrukningen

Jag har för övrigt en Sharp 60 som jag kör mot min Apple TV utan några som helst problem i skärpa.

Ursprungligen av BlackSmp:

LCD och LED beskriver inte samma sak. Du har en LED skärm men den måste ha en bakgrundsbelysning för att fungera.

LED talar om vilken bakgrundsbelysning som din LCD skärm har. Det finns LED eller CCFL (kallkatodrör)

Det påverkar inte upplösningen utan energiförbrukningen

Jag har för övrigt en Sharp 60 som jag kör mot min Apple TV utan några som helst problem i skärpa.

Kör du via VGA eller HDMI? Hur ser texten om du kör på 1080p?

Ursprungligen av vladimir1969:

Kör du via VGA eller HDMI? Hur ser texten om du kör på 1080p?

Apple TV har bara HDMI utgång.

Vilken Sharp har du? 60LE751E?

Nu är jag på jobbet så jag kan inte se vilka anslutningar som finns på TV:n men du kör en Apple Mini DisplayPort to VGA Adapter? Och sedan så kör du en VGA kabel till TV:n?

Ursprungligen av BlackSmp:

Apple TV har bara HDMI utgång.

Vilken Sharp har du? 60LE751E?

Nu är jag på jobbet så jag kan inte se vilka anslutningar som finns på TV:n men du kör en Apple Mini DisplayPort to VGA Adapter? Och sedan så kör du en VGA kabel till TV:n?

kör mini display med en VGA adapter. Men konstiga är att jag använde samma konfiguration med en Samsung 46" och då fanns de inga problem. den konfiguration jag använder är mini display med en VGA adapter, har ställt in i Sharps bild konfiguration på 16:9 pc så att Skärmen vet att det är en dator som skickar signalen, i min mac mini har jag valt upplösning 1080p (med Samsung kunde man välja 1920x1080 men denna alternativ finns inte när jag kopplar till Sharp).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-13 22:11

Har du provat med 1080i också? Och med både 50 resp 60 Hz?

Ursprungligen av kenjon:

Har du provat med 1080i också? Och med både 50 resp 60 Hz?

har provat med alla typer av 1080 upplösningar. Undrar om det här är någonting som TV-apparat jättarna har missat?

1
Bevaka tråden