Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Java har slutat fungera

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-11 14:31

Hej alla och gott fortsättning!
Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Java slutat att fungera.
Eftersom jag arbetar en hel del hemma så är jag tyvärr beroende av det programmet.

Min iMac är relativ ny (2 år) med 2.8 GHz intel core i/ med 16 GB internen minne.
En flash minne på 250 GB och en hårdisk på 2 TB.

Är det någon som vet vad kan man göra?
Tacksam för all hjälp.

Pancho

Senast redigerat 2014-01-12 12:54
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-11 15:26

Maila tillverkaren av Jaba och fråga om det ska funka under Mavericks.

Ursprungligen av Pancho:

...Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Jaba slutat att fungera...

Om du verkligen menar Jaba, så får du gärna ge oss en länk till programmet, så att vi kan läsa på lite. Men jag kan inte hitta något program som heter Jaba. Så jag misstänker att du menar Java.

Vilken version av Java har du? (kolla versionen här)

Och vad menar du med "slutat fungera"? Du får gärna beskriva symptomen lite mer i detalj.

Det är också bra om du berättar vilka åtgärder du eventuellt redan har provat, så slipper du få de tipsen en gång till.

Och har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till OS X, t.ex 10.9.1-uppdateringen?

Senast redigerat 2014-01-11 19:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-12 12:55

Jag menar förstås Java och inte Jaba

Ursprungligen av Pancho:

Hej alla och gott fortsättning!
Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Java slutat att fungera.
Eftersom jag arbetar en hel del hemma så är jag tyvärr beroende av det programmet.

Min iMac är relativ ny (2 år) med 2.8 GHz intel core i/ med 16 GB internen minne.
En flash minne på 250 GB och en hårdisk på 2 TB.

Är det någon som vet vad kan man göra?
Tacksam för all hjälp.

Pancho

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-12 13:08
Ursprungligen av Pancho:

Hej alla och gott fortsättning!
Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Java slutat att fungera.
Eftersom jag arbetar en hel del hemma så är jag tyvärr beroende av det programmet.

Min iMac är relativ ny (2 år) med 2.8 GHz intel core i/ med 16 GB internen minne.
En flash minne på 250 GB och en hårdisk på 2 TB.

Är det någon som vet vad kan man göra?
Tacksam för all hjälp.

Pancho

Du kanske inte arbetar med applets (javaprogram på webben) utan med skrivbordsprogramvaror som kräver Java för att köras. Då är det mer relevant att ta reda på om du har en JRE (Java Runtime Environment) installerad.

  • Kör igång Terminal (sök med Spotlight).

  • Skriv java -version i kommandoraden och tryck på retur.

Du bör få frågan om att installera java om du inte redan har det. Om den däremot spottar ur sig ett versionsnummer så kan du återkomma med det för vidare felsökning.

Se vidare: http://osxdaily.com/2013/11/01/install-java-o...

Förresten, får man fråga vad det är för programvara du vill ha igång?

Senast redigerat 2014-01-12 13:18
Ursprungligen av Pancho:

Jag menar förstås Java och inte Jaba

Var det allt? Inte ett enda svar på frågorna? Då säger jag tack och hej till den här tråden. Lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-12 16:58
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du verkligen menar Jaba, så får du gärna ge oss en länk till programmet, så att vi kan läsa på lite. Men jag kan inte hitta något program som heter Jaba. Så jag misstänker att du menar Java.

Vilken version av Java har du? (kolla versionen här)

Och vad menar du med "slutat fungera"? Du får gärna beskriva symptomen lite mer i detalj.

Det är också bra om du berättar vilka åtgärder du eventuellt redan har provat, så slipper du få de tipsen en gång till.

Och har du installerat alla tillgängliga uppdateringar till OS X, t.ex 10.9.1-uppdateringen?

Här är svaren till dina frågor, jag hoppas att de hjälper.

1) Java 7.0
2) När jag försöker lada ned de filler som jag har på mitt jobb (Det är Tietoenator som har hand om det) Så står det att Java är inte installerat eller inte igång)
3) Jag har installerat om Java men utan önskat resultat.
4) Jag har prövat med andra web läsare (Opera, Chrome, FireFox och Safari) utan framgång.
5) Ja, jag har installerat alla tillgängliga uppdateringar till OS X, jag kör OS X 10.9.1, jag även kollat på App Store men jag har inga ytterligare uppdateringar att installera.

Vad kan det vara, vad kan jag göra?
Tackar på förhand
//P

Ursprungligen av Pancho:

Hej alla och gott fortsättning!
Sen jag uppdaterade OS på min iMac till Maverick har Java slutat att fungera.
Eftersom jag arbetar en hel del hemma så är jag tyvärr beroende av det programmet.

Min iMac är relativ ny (2 år) med 2.8 GHz intel core i/ med 16 GB internen minne.
En flash minne på 250 GB och en hårdisk på 2 TB.

Är det någon som vet vad kan man göra?
Tacksam för all hjälp.

Pancho

Det är webbläsaren som inte har Java igång kanske? Se denna länken
Generell Java FAQ hittar du här

1
Bevaka tråden