Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera foton till Dropbox

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2014-01-12 11:58

Så som jag har det nu så kopieras min iPhoto-katalog mot Dropbox. Men jag vill även ha det så att varje foto i sig sparas i dropbox så att jag hypotetiskt kan gå in på vilken dator som helst och gå igenom samtliga .jpg-bilder.

Hur gör jag detta?

Du kan ställa in i Dropbox att bilder automatiskt kopieras till en mapp i Dropboxen, så fort du ansluter vissa enheter (t.ex en telefon eller kamera)

Ligger under Preferences --> Import: "Enable Dropbox camera import"

  • Medlem
  • Solna
  • 2014-01-12 12:17

Tackar för svaret! Hur får jag ut de faktiska bilderna som redan finns i iPhoto in i denna katalog? Jag hittar inte själva fotona när jag går runt i iPhoto-katalogerna.

Enklast är väl att bara markera bilderna i iPhoto och dra dem till den mappen.

Eller så använder du export-funktionen i iPhoto.

Försök undvika att rota runt direkt i iPhotos bibliotek via Finder. Det är lätt att ställa till problem om man inte har full koll på vad man gör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-05 14:21

Jag har nu under ett par timmar försökt exportera iphotobibliotek till dropbox inför storrensning av hårdisken. Däremot kommer bara meddelandet "det uppstod ett fel. Försök igen senare..." upp.

Jag har nu försökt senare. Någon som vet vad problemet kan bara?

Ursprungligen av KatBat:

...försökt exportera iphotobibliotek till dropbox...

Vilken version av OS X har du?
Var ligger din Dropbox-mapp - på den interna disken eller någon annanstans?
Hur mycket utrymme har du ledigt på den disken?
Hur stort är ditt iPhoto-bibliotek?
Hur stort är ditt Dropbox-konto?

Och om du berättar exakt vad du gör när du exporterar, så är det lättare att avgöra om det är rätt eller fel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-11-05 14:48
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken version av OS X har du?
Var ligger din Dropbox-mapp - på den interna disken eller någon annanstans?
Hur mycket utrymme har du ledigt på den disken?
Hur stort är ditt iPhoto-bibliotek?
Hur stort är ditt Dropbox-konto?

Och om du berättar exakt vad du gör när du exporterar, så är det lättare att avgöra om det är rätt eller fel.

Jag har mac os x 10.6.8...
Dropbox finnes på den interna disken, ledigt utrymme 121 gb.
Mitt iphotobibliotek är 38 gb
Jag uppdaterade dropboxkontot till1 TB.

Jag klickar på dropboxikonen i menyraden völjer preferenser, väljer importera därefter importera iphoto till dropbox.

Samma sak händer hela tiden. Jag vill gärna säkerhetskopiera innan jag äntligen tar mig för att uppgradera till yosemite.

@KatBat, har du iPhoto igång när du gör det? Om ja, stäng av iPhoto.
Kommer ta väldigt lång tid att synka upp 38GB till Dropbox. Det är kanske därför det inte fungerar alls.

Föreslår en backup till en extern hårddisk så du snabbt kan återställa.

Japp, jag håller med Keptang. När vi pratar om det här syftet med backupen, och så stora datamängder, så tar det för lång tid att synka till en molntjänst. Mycket bättre med en extern hårddisk.

Jag rekommenderar att klona hela den interna disken till en extern. Då är det jättelätt att återställa det gamla systemet exakt som det var, om det skulle hända något vid Yosemite-installationen, eller om du av någon anledning inte blir nöjd med Yosemite.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-11-05 19:14

Dropbox är inte en tjänst för säkerhetskopiering.
Dropbox är en tjänst för synkronisering.

Enklast och snabbast är att kopiera allt till en extern hårddisk. Kostar pengar visserligen (från 500kr, räcker väl), men vad värderar du dina bilder till?

Alternativt prövar du en molnbaserad säkerhetskopieringstjänst såsom Crashplan.com. Gratis första månaden om jag inte minns fel.

Förresten, kan du exportera en bild ur iPhoto? 20? 1000? Prova dig fram och se om det går.

1
Bevaka tråden