Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

åäö i Android

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-01-11 14:07

Sitter ute i bushen och försöker spela upp en video med svensk textremsa. Men åäö blir kinestecken. Påminner om 90-tal i mac-miljö. Denna gång har jag en mediaspelare i en TV-box med Android.

Jag har undertextfilen i srt eller wsrt. Den är kodad i UTF-8. Om jag ändrar till ISO med "& auml;" som ä visar boxen "& auml;" i stället för ä (mellanslaget i & auml; har jag lagt till för att det inte skall bli ett ä i inlägget).

Någon som vet hur man skall skriva å ä ö så att Android kan tolka dem?

Laddade ner Aegisub som skulle kunna redigera undertextfiler men det var för krångligt, jag använder Textredigeraren i stället.

Jag använder Jubler för att konvertera SRT-filer.
Öppna SRT-filen, välj Save As och välj den teckenkodningen som Androidspelaren kan avkoda korrekt (brukar vara ISO 8859-15).

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-01-13 05:14

Mja, det känns som att Jubler är rätt program men jag måste nog göra några grundinställningar verkar det som. Texten blir helt osynkad, Jubler tillåter max 2 sek för varje textremsa. Det verkar vara låst, har försökt klicka på hänglåset för att ta bort 2 sek i Duration men det går inte att låsa upp.

Bifogar en skärmdump som förklarar. Till vänster Jubler, till höger srt-filen i Texredigeraren.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-01-13 11:31

Det går långsamt framåt. som så ofta. Har nu testat med programmet Aegisub som ger rätt timing och det ser ut att göra det mesta rätt. Men när jag exporterar med teckenkod ISO 8859-1 är kinestecknen kvar. I ISO 8859-2 och 8859-15 försvinner alla textrader som innehåller å, ä eller ö. Originalfilen är i UTF-8 och den ser korrekt ut i Aegisub.
Tips på teckenkodning?

Jag tar då inte och ändrar åäö till några HTML-varianter (å &auml etc), utan öppnar den som den är. Det enda jag gör är att ändra teckenkodningen. Jag antar att du redan har ändrat till &auml osv. Testa att ta ursprungsfilen och spara om den i en annan teckenkodning.

Om du har en fil som du vet fungerar kan du öppna den i Jubler och se vilken teckenkodning den har (ska komma upp när du väljer Save As).

1
Bevaka tråden