Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med att sätta upp ett WiFi nätverk

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är en villaägare i Jakobsberg utanför Stockholm. Jag känner att jag skulle behöva hjälp att sätta upp ett trådlöst nätverk hemma i vår villa. Jag har försökt själv, och vi har nu ett WiFi nätverk som fungerar hjälpligt, men jag har en känsla av att det inte är optimalt. Det fungerar t.ex. bara på ett våningsplan och när jag försökte sätta in en airport express fick jag den inte att fungera. Tilläggas kan att jag sitter i rullstol, så jag har svårt att dra kablar etc.

Själv är jag Mac fanatiker och har två bärbara mackar, två iPads och en iPhone 5s. Dessutom har min fru och son var sin iPhone - men de kör PC (svikare).

I nätverket skall även kopplas in en trådlös skirare och en Time Capsule av nya modellen + en trådlös hårddisk. Vi har en bredbandsuppkoppling ansluten till ett fibernät som nyligen dragits i kvarteret.

Så är det någon som känner till en firma som kan hantera macar - eller en privatperson, som kan ägna ett par timmar att fixa vårt nät så vore jag tacksam för tips. Vid ett tidigare tillfälle då jag bl.a. skulle installera en AppleTV anlitade jag något som kallades IT hantverkarna eller något liknande, men den kille som kom visste inget om Apple så det fungerade inte.

Testa datatrion ab!

[email protected]
tel 0701 - 650 684

eller

[email protected]
tel 070-880 55 46

Ursprungligen av Cavalotti:

[email protected]
tel 0701 - 650 684

eller

[email protected]
tel 070-880 55 46

Tack för tipset. För den som kan Mac och har nån timme över i helgen tror jag det går fort och kan vara ett lätt sätt att tjäna nån tusenlapp.

Ursprungligen av Crister:

Tack för tipset. För den som kan Mac och har nån timme över i helgen tror jag det går fort och kan vara ett lätt sätt att tjäna nån tusenlapp.

Hur gick det? Fick du napp på någon?

Ja

Ja, jag fick ett konkret förslag och vi kom överens om en tid. Sen gick han och blev sjuk så ännu har jag inte fått ordning på närverket. Enormt frustrerande.

Känner mig lite överraskad. Det talas ju om att det finns så många arbetslösa tonåringar som behöver jobb, men så verkar det inte vara. Eller - vilket kanske är troligare - är det kanske inte rätt forum att fråga om den här typen av tjänster.

Jag kanske skall tillägga att jag inte är ute efter något billigt svartjobb, utan är beredd att betala normalt timarvode (som jag förstår ligger runt 800 kr timmen). Däremot tycker jag att det är oerhört viktigt att det är någon som kan Mac och koppla ihop Mac prylar. Jag beställde en gång tidigare hjälp från en firma som jag tror hette IT-hantverkarna eller något liknande. De skickade en kille som inte visste något om Mac utan ägnade den mesta tiden att klia sig i huvudet. Det var bortkastade pengar tyvärr....

Jag fick suverän hjälp

Ursprungligen av Cavalotti:

Hur gick det? Fick du napp på någon?

Ja jag fick suverän hjälp av en kille som hett Ola Ekegren. På en timme hade han satt upp hela nätverket inklusive skrivare, Apple TV och flera datorer och iPads. Han kom också på hur man kunde använda min gamla TimeCapsule som NAS. Jag hade ändå tänkt skaffa en sådan så nu slapp jag den kostnaden. I realiteten innebar det att hans besök blev gratis.

Så tack Cavalotti för tipset - det får du gärna sprida vidare

1
Bevaka tråden