Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Emailtrådar som plötsligt byter ut bokstäverna å, ä och ö,

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en del emailtrådar byts bokstäver ut så det kan se ut så här:

Jo, jag har ocks=C3=A5 funderat p=C3=A5 efter d=C3=A4r med mj=C3=B6lksyrade g=
r=C3=B6nsaker, men tycker det k=C3=A4nns f=C3=B6r omst=C3=A4ndigt.=20

Det sker oftast när en tråd har blivit lång. Men det händer även annars också. Det finns ingen logik och jag inte heller hittat någon inställning som skulle åtgärda detta. När jag får ett sådant email, kan den som har skickat det, märka att tråden börjat svaja genom att texten flyter omkring.

Är det någon som kan ha ett hum om varför det blir så här?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-09 13:29

Det har med teckenkodning att göra. Det engelska alfabetet har en gemensam kod för varje bokstav på i stort sett all datautrustning. Men när det kommer till "ovanliga" bokstäver, som våra åäö, har olika tillverkare löst det på olika sätt. Standardisering försöker lösa problemet, men en del utrustning har inte uppdaterats. Så det kan bero på vilka servrar inlägget passerar. Eller på bitfel som gör att inte kodningen uppfattas.
Just de teckenersättningar du skriver ovan brukar tyda på Microsofts variant.

@webulven: Meddelandet är kodat med UTF-8/Unicode, en plattformsoberoende standard för att hantera internationella tecken. I den motsvarar t.ex. sekvensen C3A5 ett "å". Problemet beror på att mailklienten av någon anledning inte har kunnat avkoda innehållet och istället har fallit tillbaks till en alternativ metod.

Vad använder du för mailklient? I Mail kan du se meddelandets rådata via View > Message > Raw Source. Öppna ett mail skickat till direkt till dig (det hjälper inte om det bara syns i citat av tidigare mail), sök efter rader som börjar med "Content-Type" och klistra in dem här.

Senast redigerat 2014-01-09 15:30

tack för svar. Nu ska jag bara försöka förstå vad ni säger.
Jag har tänkt att det kan ha med servern att göra. Men då är frågan, min eller den andres?
Vad är mailklienten? Jag försökte hitta View > Message > Raw Source men gjorde inte det.
Om jag hittar det vad är det jag ska klistra in?

Content-Transfer-Coding är: quoted-printable

Detta problemet uppstår mellan pc-mac, ipone-iphone, ipad-ipad. Det är två av mina emailvänner det händer med. Den ene har microsoft i datorn.

Ursprungligen av webulven:

tack för svar. Nu ska jag bara försöka förstå vad ni säger.
Jag har tänkt att det kan ha med servern att göra. Men då är frågan, min eller den andres?
Vad är mailklienten? Jag försökte hitta View > Message > Raw Source men gjorde inte det.
Om jag hittar det vad är det jag ska klistra in?

Content-Transfer-Coding är: quoted-printable

Detta problemet uppstår mellan pc-mac, ipone-iphone, ipad-ipad. Det är två av mina emailvänner det händer med. Den ene har microsoft i datorn.

Mailklienten kan vara Apples Mail, Outlook, Entourage etc. Översatt: Vilket mailprogram använder du?

Jag använder Mail.

Nu har jag ännu en gång sökt för att hitta View > Message > Raw Source. Inget lyckat resultat.

Ursprungligen av webulven:

Nu har jag ännu en gång sökt för att hitta View > Message > Raw Source. Inget lyckat resultat.

Tack.
Bilder är bra. Mitt är på svenska och heter Innehåll.
Så här står det på första Content-Type:
text/plain;charset=utf-8

Du skrev "sök efter rader som börjar med "Content-Type" och klistra in dem här." Men det är den enda Content-Type som finns i ett email.

Ursprungligen av webulven:

Tack.
Bilder är bra. Mitt är på svenska och heter Innehåll.
Så här står det på första Content-Type:
text/plain;charset=utf-8

Du skrev "sök efter rader som börjar med "Content-Type" och klistra in dem här." Men det är den enda Content-Type som finns i ett email.

Om den är radbruten på det sättet i mailet så är det felaktigt formaterat från avsändaren - och kan då vara en orsak till att Mail inte förstår hur meddelandet ska tolkas. Den försöker dock beskriva rätt teckentabell.

Vad är valt i den här menyn? (Message > Text Encoding)

Tack Luftvargen, den står på Automatisk.
Norde den stå på typ ästerländsk Mac Mail?

P.s. Luftvargen är nästan samma som Webulven...

Kan det räcka att byta kodning där för att bli av med problemet? Fast jag tror att det tidigare varit valet västerlänsk Mac Mail, och då är frågan varför det "hoppar ur".?

1
Bevaka tråden