Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför finns inte mobilt id till laptop?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-09 13:43

En liten fundering bara. Varför finns inte en motsvarighet till mobilt id/BankID till vanliga operativsystem..? Gärna då till OS X..:) Är det tekniska eller ekonomiska orsaker? Eller... finns det..?

Ursprungligen av xms67:

...motsvarighet till mobilt id/BankID till vanliga operativsystem..? Gärna då till OS X...

Bank-id finns till OS X.

https://install.bankid.com/Download/All

Frågan är vad du egentligen vill uppnå. Om du är ute efter att slippa bankdosa och liknande prylar, så är det Bank-id på fil som gäller (men det funkar inte överallt). Eller så använder man mobilt bank-id i sin telefon. Men berätta gärna lite mer om syftet med din fråga, så kan du få mer exakta svar kring vad som funkar.

Senast redigerat 2014-01-09 15:01

Japp, jag har Bank-ID till min, men det betyder att jag måste koppla in kortläsare och stoppa i mitt bankkort. Så är det med SEB iaf. Innan hade de Telia E-leg men det har de lagt ner.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-01-09 14:05

Bank-id på fil finns ju?
Då behövs bara programmet och ett lösenord.
Alla banker stödjer det kanske inte dock.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 14:06
Ursprungligen av pmarriott:

Japp, jag har Bank-ID till min, men det betyder att jag måste koppla in kortläsare och stoppa i mitt bankkort. Så är det med SEB iaf. Innan hade de Telia E-leg men det har de lagt ner.

Byt bank

Ursprungligen av lappen71:

Byt bank

Bara om min bankir följer med. Ska mycket till innan jag väljer bort något där jag bara kan lyfta på luren och be någon som vet vem jag är om något. Dessutom behöver jag "riktigt" Bank-ID typ 2 ggr om året. Hittills har jag bara stött på patrull när jag skulle göra lite mer avancerade manövrer på Försäkringskassan och de godkänner bara mobilt Bank-ID när man använder appen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-09 21:21
Ursprungligen av lappen71:

Byt bank

Skaffa en till bank. Brukar vara gratis. BankID är inte knutet till en specifik bank.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-10 00:33
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Bank-id finns till OS X.

https://install.bankid.com/Download/All

Frågan är vad du egentligen vill uppnå. Om du är ute efter att slippa bankdosa och liknande prylar, så är det Bank-id på fil som gäller (men det funkar inte överallt). Eller så använder man mobilt bank-id i sin telefon. Men berätta gärna lite mer om syftet med din fråga, så kan du få mer exakta svar kring vad som funkar.

Jag skulle helt enkelt vilja kunna sköta mina bankaffärer via MBA/OS X som via iPhone. Utan dosa och sladd. Och jag vill inte byta bank.

Så varför finns en generell lösning till iOS och inte till OS X?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-10 00:51
Ursprungligen av xms67:

Jag skulle helt enkelt vilja kunna sköta mina bankaffärer via MBA/OS X som via iPhone. Utan dosa och sladd. Och jag vill inte byta bank.

Så varför finns en generell lösning till iOS och inte till OS X?

Du har inte talat om VILKEN bank du har!!
Har du Swedbank klarar man sig helt med Bank-Id på fil och skulle inte det räcka kan man logga in med Mobilt bank-id.

Du vill inte byta bank säger du. Hur ska ska du få det du vill ha om inte din bank har det?
Då finns det ingen annan väg än att byta till en bank som uppfyller dina behov.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-10 00:55
Ursprungligen av xms67:

Jag skulle helt enkelt vilja kunna sköta mina bankaffärer via MBA/OS X som via iPhone. Utan dosa och sladd. Och jag vill inte byta bank. …

Behåll din bank då, men skaffa tex Skandiabanken. Utan dosa, utan sladd. Gratis, skaffa konto med hjälp av ditt nuvarande BankID. Erbjuder MobiltBankID.

E-legitimationen BankID kom runt 2007(?) och vips så kom smarta mobiler med nya möjligheter. Kunder vill inte ha dosor, och mobiler anses så säkra att de kan ha en lösning som är enklare för användaren. Hade BankID kommit 2014 så hade det antagligen varit som en nerladdningsbar app till datorn. Det har hänt en del på sju år, men utvecklingen av det gamla systemet släpar lite efter.

Ursprungligen av xms67:

Jag skulle helt enkelt vilja kunna sköta mina bankaffärer via MBA/OS X som via iPhone. Utan dosa och sladd. Och jag vill inte byta bank.

Så varför finns en generell lösning till iOS och inte till OS X?

Vad vi försöker säga dig är att BankID på fil är just den generella lösningen för OS X utan dosa som du efterfrågar. Sen om inte din bank stödjer den lösningen, det är en annan femma. Prata med din bank och framför ditt klagomål.

Läs mer här:
http://www.bankid.com/sv/Vad-ar-BankID/BankID...

Senast redigerat 2014-01-10 12:02
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-10 11:34

Jag tycker att Mobilt BankId för att logga in på banken i OSX är den optimala lösningen. Alltså att använda iPhone/iPad som en "koddosa", och logga in med den. Jag tror det missas ovan, att Mobilt BankId inte bara är för att logga in på banken i iPhonen, utan även på OSX.
Så det finns Mobilt BankId TILL laptopen, men inte PÅ laptopen. Men det kanske är olika för olika banker. SEB funkar så.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker att Mobilt BankId för att logga in på banken i OSX är den optimala lösningen. Alltså att använda iPhone/iPad som en "koddosa", och logga in med den. Jag tror det missas ovan, att Mobilt BankId inte bara är för att logga in på banken i iPhonen, utan även på OSX.
Så det finns Mobilt BankId TILL laptopen, men inte PÅ laptopen. Men det kanske är olika för olika banker. SEB funkar så.

Kör så jag med, helt suveränt. Använder Skandiabanken.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker att Mobilt BankId för att logga in på banken i OSX är den optimala lösningen. Alltså att använda iPhone/iPad som en "koddosa", och logga in med den. Jag tror det missas ovan, att Mobilt BankId inte bara är för att logga in på banken i iPhonen, utan även på OSX.

Precis, men på till exempel Försäkringskassan kan du bara logga in på deras app i mobilen med Mobilt Bank-ID. Jag försökte använda mitt mobila Bank-ID på deras hemsida men fick valet att köra med dosa+kort på datorn eller mobilt i appen, och det ärendet jag skulle göra kunde man inte göra i appen. Annars funkar det mobila bra med SEB och Skatteverket.

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker att Mobilt BankId för att logga in på banken i OSX är den optimala lösningen. Alltså att använda iPhone/iPad som en "koddosa", och logga in med den. Jag tror det missas ovan, att Mobilt BankId inte bara är för att logga in på banken i iPhonen, utan även på OSX.
Så det finns Mobilt BankId TILL laptopen, men inte PÅ laptopen. Men det kanske är olika för olika banker. SEB funkar så.

Ja, det är väldigt smidigt. Men när inte stödet finns på webplatserna (Handelsbanken, Försäkringskassan t ex) så måste man använda BankID på fil eller BankID på kort.

En sak jag märkt det är att Handelsbanken dragit ner giltighetstiden på BankID på fil. Den räcker endast tre månader (tror det var två år tidigare) och eftersom man använder det så pass sällan så har det vanligtvis gått ut när man väl skall använda det. Och man måste logga in på banken för att beställa ett nytt. Och då måste man ha kort & dosa. Vilket gör att det är krångligare att använda BankID på fil än kort & dosa från början.

Antar att Handelsbanken inte tycker det är en säker lösning därför om certet kommer på vift och lösenordet har snappats upp med t ex en keylogger så är man rökt. Men då undrar man varför Handelsbanken stödjer och ger ut BankID på fil över huvud taget...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-10 21:15

Jag vet att det finns lösningar för vissa banker. Men inte för min. Och då är det ingen generell lösning. Inte spm jag menar. Monilt bnkID fungerar så vitt jag vet på på alla banker och typ försäkringskassan.

Sedan är det @kenjon skriver intressant. Jag höll på med något via OS X där det helt plötsligt stod att jag kunde verifiera via mitt mobila bankID. Jag har dock inte riktigt koll på hur det fungerar och hur brett det användningsområdet är.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-10 21:24

Vilken bank har du?

Ursprungligen av xms67:

Jag vet att det finns lösningar för vissa banker. Men inte för min. Och då är det ingen generell lösning. Inte spm jag menar. Monilt bnkID fungerar så vitt jag vet på på alla banker och typ försäkringskassan.

Nej, mobilt BankID fungerar inte till Handelsbanken. Inte heller i Handelsbankens mobilapp, den använder 4-siffrig PIN. Men däremot så kan du beställa mobilt BankID från Handelsbanken att använda till andra tjänster t ex Swish.

Till Försäkringskassan funkar mobilt BankID endast till deras mobilapp, inte i webbläsare på datorn.

Ang. generell lösning så hävdar jag fortfarande att den finns. Det är bara för din bank att implementera den. Eller vilka krav anser du att lösningen måste uppfylla för att den skall anses generell? Lösningen skall kunna användas som legitimation på bolaget? Lösningen skall kunna koka ett ägg?

Vi vet fortfarande inte vilken bank du har. Är du helt säker på att de ej stödjer BankID på fil?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-11 00:06
Ursprungligen av Sir N.:

Nej, mobilt BankID fungerar inte till Handelsbanken. Inte heller i Handelsbankens mobilapp, den använder 4-siffrig PIN. Men däremot så kan du beställa mobilt BankID från Handelsbanken att använda till andra tjänster t ex Swish.

Till Försäkringskassan funkar mobilt BankID endast till deras mobilapp, inte i webbläsare på datorn.

Ang. generell lösning så hävdar jag fortfarande att den finns. Det är bara för din bank att implementera den. Eller vilka krav anser du att lösningen måste uppfylla för att den skall anses generell? Lösningen skall kunna användas som legitimation på bolaget? Lösningen skall kunna koka ett ägg?

Vi vet fortfarande inte vilken bank du har. Är du helt säker på att de ej stödjer BankID på fil?

Vill du eller vill du inte förstå? Koka ägg? Lägg av! Jag försöker inte trolla. Skulle en granne eller en kollega bemöta mig så så skulle jag undra vad det var för fel på honom. Koka ägg? Säger du så på jobbet om någon frågar? Eller har du ett sätt på internet och ett annat sätt irl? I så fall bör du fundera på varför du har olika beteenden. Vad beror det på? koka ägg? Bolaget?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-11 00:08

Till er andra kan jag säga att jag har Nordea.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-11 13:33

På Nordea kan du logga in med Mobilt BankId, bara att välja fliken för det på inloggningssidan.

Mobilt BankID är kanon. Har precis bytt bank inför nästa husköp till SEB och jag tycker deras tjänster är toppmoderna och klockrena i alla avseende. Har fortfarande kvar konto på Swedbank och ICA banken men de kommer att avslutas successivt. Använder aldrig dosan utan kör bara med mobilt bankid förutom på försäkringskassan där man då behöver använda Swedbanks BankID en kort stund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 21:17
Ursprungligen av kenjon:

På Nordea kan du logga in med Mobilt BankId, bara att välja fliken för det på inloggningssidan.

Måste kolla det där. Bygger det på att jag då använder mobilen(iPhone) eller kan jag ladda ned Mobilt BankID till MBA:n?

Ursprungligen av xms67:

Måste kolla det där. Bygger det på att jag då använder mobilen(iPhone) eller kan jag ladda ned Mobilt BankID till MBA:n?

Du måste ha det på telefonen, eller en iPad.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-14 21:39
Ursprungligen av xms67:

Måste kolla det där. Bygger det på att jag då använder mobilen(iPhone) eller kan jag ladda ned Mobilt BankID till MBA:n?

Namnet skvallrar om på vilken enhet du ska använda det på med andra ord mobilen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-14 22:44

Okey, det fungerar..:) Alltså att logga in på Nordea på MBA via Mobilt bankID på iPhone. Det duger åt mig där. Ska kolla andra företag/myndigheter för att få en bild av hur bra det är.

  • Medlem
  • 2014-01-14 22:48
Ursprungligen av xms67:

En liten fundering bara. Varför finns inte en motsvarighet till mobilt id/BankID till vanliga operativsystem..? Gärna då till OS X..:) Är det tekniska eller ekonomiska orsaker? Eller... finns det..?

Det finns… men förmodligen inte länge till eftersom ingen använder det. BankID på kort eller på fil kallas det. Nordea har ersatt BankID (som Nordea kallar för e-leg) med Mobilt BankID även då man loggar in på sin vanliga dator. Vanlig dosa funkar fortfarande men det är uppenbart att Nordea vill att man använder sin smartphone som dosa. Mobilt BankID-appen finns till iOS, Android och Windows Phone så det är få smartphone-ägare som inte kan använda tjänsten.

Anledningen till att ingen använder "vanliga", gamla BankID kan vi bara spekulera i. Jag gissar att det är teknikens fel. För att få BankID på kort att fungera med Nordea fick jag lov att skaffa en speciell dosa med sladd (alltså inte den vanliga med knappar), köra Firefox i 32-bitarsläge (!) och installera ett program som heter just BankID (även känt som Nexus Personal). Det funkade ungefär varannan gång, var en massa problem med cookies och i vilken ordning man skulle starta programmen och koppla in dosan i datorn.

Folk i allmänhet gillar inte att installera extra program på datorn, eller webbläsarplugins. Mobilappar däremot är något alla kan med, vilket i sin tur leder till att utvecklarna lägger ner tid på att faktiskt få dem att fungera.

Så för att sammanfatta:

Mobilt BankID: Enkelt, fungerar = folk använder det
"Vanligt" BankID: Krångligt, fungerar inte = folk använder det inte

Angående Nordea och avskaffandet av e-leg, se

http://www.nordea.se/Privat/Vardagstjänster/I...

Vi kommer under 2014 börja ge ut [Mobilt] BankID istället för Nordea e-legitimation. Det innebär att vi måste göra stora tekniska förändringar i alla våra tjänster som stödjer inloggning med e-legitimation. Eftersom väldigt få kunder loggar in med e-legitimation i Internetbanken så kommer den inte anpassas för BankID. Istället har vi valt att utveckla inloggning med Mobilt BankID, ett av de vanligaste önskemålen från kunder.

Du kan även i fortsättningen använda din e-legitimation i olika myndigheters e-tjänster, till exempel hos Försäkringskassan och Skatteverket. Många myndigheter har även stöd för Mobilt BankID.

Senast redigerat 2014-01-14 23:03
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-14 23:08

En stor skillnad är att jag kan logga in på banken från jobbets dator med Mobilt BankID. Några program får inte vi vanliga installera, inte ens drivrutiner för yttre enheter. Så BankID på fil, eller dosa med sladd funkar så länge man sitter vid samma dator. Men inte på ett Internetkafé under semestern.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-02 09:23
  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-02 13:40
Ursprungligen av reboot81:

Skaffa en till bank. Brukar vara gratis. BankID är inte knutet till en specifik bank.

Med finska banker får du glömma allt strul med dosor och andra halvdana särkerhetslösningar. Öppna konto här vetja, en del av bankerna jobbar ju över gränserna och har samma namn här som där. Service på svenska är inga problem, iaf inte på de jag har konton på.

Själv har jag rest runt i Europa och i USA och enkelt kunnat sköta mina bank ärenden varifrån jag än önskar. Safari inget problem. Jag förstår mig inte på svenskars bankproblem överhuvudtaget. Hur går ni med på allt detta strul.

Senast redigerat 2014-04-02 13:57
Bevaka tråden