Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Server på extern disk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-01-09 12:50

Hur skulle det funka att köra OS X Server på en extern TB-låda med t.ex. RAID 10 ansluten till förslagsvis nya Mac Pro? Om den lösningen inte är att rekommendera, vad finns då kvar som serveralternativ i Apples värld… Mac Mini?!?

Senast redigerat 2014-01-09 13:39

Varför skulle det vara någon skillnad om operativsystemet ligger på en extern disk?

Av prestandaskäl ska man kanske inte lägga det på en USB2-disk, men annars spelar det ingen roll om operativsystemet ligger på intern eller extern disk.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-01-09 14:43
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför skulle det vara någon skillnad om operativsystemet ligger på en extern disk?

Ja, det var just det som var frågan…

Jag är rätt säker på att den interna bussen är snabbare än både FW, USB2 & USB3. Thunderbolt är jag dock osäker på. Notera att jag pratar om server här, vilket betyder att det kan det bli en hel del läs/skriv-operationer.

Ursprungligen av lensv:

...Notera att jag pratar om server här, vilket betyder att det kan det bli en hel del läs/skriv-operationer.

Men nu pratar du om var ditt data ska ligga (dvs det som användarna lagrar på servern). Men din första fråga handlade ju om att köra OS X Server på extern disk.

Var operativsystemet ligger, och var datat ligger, är två olika saker.

Det kan vara samma plats, men behöver inte vara samma plats.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2014-01-09 16:43

Visserligen kan servern ha högt I/O-tryck även i egen regi, men i det här fallet kommer både server och data dela på linan. Att skaffa två separata raidsystem känns f.ö. fel väg att gå. Då är det nog bättre att titta på andra OS och skaffa en "riktig" server.

1
Bevaka tråden