Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Integrera ny laptop med resten av min Apple familj

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kanske ska den här tråden ligga i en annan kategori. Själv har jag svårt att avgöra.

Jag får hem min nya MBA imorgon och vill vara lite beredd så jag tar gärna emot råd från er. MBA sak följa med till jobbet på dagarna men när jag är hemma kommer jag arbeta på min iMac. Helst ska MBA fungera som en klient, eller klon. D.v.s alla kontakter, e-post, dokument, passwords och besökta websidor ska vara samma på båda datorerna (liksom min iPhone) Är det så enkelt att man sparar alla dokument till Dropbox och uppger ett Apple-ID i nya datorn så synkar allt smärtfritt? Det är kanske att be om för mycket.

Hoppas på ett ringande JA! från er.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-07 16:08

Kontakter,e-post och lösenord (keychain) synkar du med iCloud.

iCloud hanterar även Safariflikar och bokmärken.

Det låter utmärkt!! Tack!! Bara vänta 15 timmar på datorn.

Ursprungligen av lappen71:

Kontakter,e-post och lösenord (keychain) synkar du med iCloud.

Sitter äntligen med min lilla MBA. Det mesta är nice, har lite lärotid framför mig med Keynotes, etc.

MEN, det här med att synka e-post med iCloud!! När jag går in i iCloud och klickar i Mail så vill "dom" att jag väljer en @icloud.com e-postadress. Är det som ett Apple-ID eller försöker dom få mig att slopa mina gamla e-postadresser till förmån för deras. Det tror jag egentligen inte men ibland är ju Apple strikta med att "äga kunden".

Vad göra?

Använd din befintliga adress, går inte det?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-09 10:38

Tacka o ta emot, adressen är gratis och valbar att använda. Själv använder jag den aldrig trots att jag kör allt vad Apple erbjuder (iCloud etc).
Viss Apple mjukvara erbjuder iCloud-lagring men till resten får du köra Dropbox.
Vad(var) har du din mail?

Om du registrerar en iCloud kan du använda den till att synka bokmärken, kalender, adressbok, synka lösenord, backup av iOS-enheter, Find My iPhone, etc. Finns egentligen ingen anledning att avstå. Det hindrar ju inte att du fortsätter använda din gamla e-post etc.

Ursprungligen av keptang:

Använd din befintliga adress, går inte det?

Avslutade just en Chatt med Apple. det är bara @icloud.com som går att synka via iCloud. Får leta reda på alla passwords till alla imap konton

Ursprungligen av pmarriott:

Om du registrerar en iCloud kan du använda den till att synka bokmärken, kalender, adressbok, synka lösenord, backup av iOS-enheter, Find My iPhone, etc. Finns egentligen ingen anledning att avstå. Det hindrar ju inte att du fortsätter använda din gamla e-post etc.

Jag kan synka det mesta utan iCloud e-postkonto men inte e-posten.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Jag kan synka det mesta utan iCloud e-postkonto men inte e-posten.

Använder du annan synk-tjänst idag? Apple glider mer och mer över till moln-synk numera. Personligen föredrar jag moln-synk. Känns stenålder att behöva koppla in en enhet med kabel för att synka kalender, kontakter etc.

Ursprungligen av pmarriott:

Använder du annan synk-tjänst idag? Apple glider mer och mer över till moln-synk numera. Personligen föredrar jag moln-synk. Känns stenålder att behöva koppla in en enhet med kabel för att synka kalender, kontakter etc.

Jag synkar allt annat med iCloud.

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Jag kan synka det mesta utan iCloud e-postkonto men inte e-posten.

Varför ska du synka e-posten med iCloud om du ändå har IMAP-konton? Jag har inte mina IMAP-konton synkade med iCloud på något sätt. Det är ju anledningen till att man kör IMAP istället för POP, eftersom det senare hämtar ner breven lokalt och raderar från servern. Använder du IMAP finns de ju kvar på servern.

Om du redan idag har t.ex. Gmail så kan du ju fortsätta använda den. Det är bara att konfigurera mail-appen till att använda till gmail-konto. Du måste inte använda @icloud.com för mail om du inte vill. Precis så gör jag: mail hos Google, resten synkas via iCloud.

suddgummi och error67 jag förstår vad ni menar. Det är så jag har det mellan iPhone och iMac men jag glömmer alltid mina password så jag hoppades att jag skulle slippa leta reda på alla inställningar. Jag har fyra e-postkonton. Olika företag. Men det är bara att bita i det söta äpplet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-09 13:57

Sätt samma lösenord på alla mailkonton, men avsluta med tex sista två siffrorna i org-nr. Tex mittpassword87, mittpassword11, etc. Skriv ner på papper och spara på bra plats.

Eller använd 1Password så slipper man oroa sig för glömda lösenord.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-09 15:42
Ursprungligen av pmarriott:

Eller använd 1Password så slipper man oroa sig för glömda lösenord.

Precis, finns nästan inga lösenord idag som jag ens kan gissa mig till eftersom jag aldrig lärt mig dom. Den dagen 1password havererar kommer jag att få trycka många gånger på "glömt lösenord-knappen"

Ursprungligen av pmarriott:

Eller använd 1Password så slipper man oroa sig för glömda lösenord.

Glom inte att 1password kan integreras med dropbox!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-09 20:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Glom inte att 1password kan integreras med dropbox!

Och med iCloud

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-09 21:30
Ursprungligen av pmarriott:

Eller använd 1Password så slipper man oroa sig för glömda lösenord.

Brasklapp: skriv upp lösenordet till 1Password på papper och lägg på säkert ställe. Tex med testamentet och en liten rad om vad 1Password är, samt en önskan om att ens facebook stängs av... eller nåt.

1
Bevaka tråden