Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fusket på Försäkringskassan mm.

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I tråden http://www.99mac.se/forum/t/306609-forsakring... som spårade ut rejält och låstes diskuterades hur pass stort fusket hos Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan mm är. Jag utlovade att presentera statistik för hur stor andel det upptäckta fusket utgör. Denna statistik har idag anlänt.

Försäkringskassan skriver:

Citat:

Hej Philip,

Jag arbetar som verksamhetsutvecklare för kontrollfrågor och har ansvar för statistiken av samtliga kontrollutredningar som genomförs hos Försäkringskassan.

För att få en snabb översikt över hur det här området återkrav och kontroll är organiserat så kan man enkelt säga att det finns;
1 Återkrav (där vi inte anser att kunden har gjort något medvetet fel men en fel utbetalning har gjorts och ett återkrav ställs, i vissa fall kan Försäkringskassan dock göra eftergift) 560 Mkr för år 2012. (418 Mkr är inom bostadsbidrag, se nedan)
2 Kontrollutredning (Där Försäkringskassan får en impuls från annan myndighet, allmänheten, internt eller genom en riskanalys/riktad kontroll). 284 Mkr för år 2012

Försäkringskassan fattade under 2012 drygt 157 600 återkravsbeslut till ett sammanlagt belopp av 844 miljoner kronor. Av dessa återkrav utgör drygt 284 miljoner kronor återkrav till följd av kontrollutredning. Utöver det sammanlagda återkravsbeloppet har Försäkringskassan under 2012 även bedömt att kunden inte behöver betala tillbaka ersättning till ett sammanlagt belopp på drygt 137 miljoner kronor.