Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med typsnitt i webbläsare

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-01-08 11:47

Hej!
Har en fråga varför nästan alla rubriker i alla mina webbläsare trycks ihop. Precis som Rubriken "Inkorgen" i bilden...
Oerhört irriterande och svårt att läsa. Ingen har kunnat lösa problemet och inte heller personalen på macoteket.
Kanske någon som vet vad man ska göra för att fixa det?

Tack/ Tovve

Vilka webbläsare, och versioner?
Vilken version av OS X?

Har du deaktiverat några typsnitt. Särskilt undrar jag kring Helvetica och liknande systemnödvändiga typsnitt

  • Medlem
  • 2014-01-08 16:44
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilka webbläsare, och versioner?
Vilken version av OS X?

Både crome och firefox. och jag har snowllion (tror jag) hur som har det några år på nacken....

  • Medlem
  • 2014-01-08 16:45
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Har du deaktiverat några typsnitt. Särskilt undrar jag kring Helvetica och liknande systemnödvändiga typsnitt

Hej!
nej det har jag inte. har varit inne och provat ändra men inget hände. väldigt konstigt...

Ursprungligen av tovve:

...jag har snowllion (tror jag)...

Det finns inget som heter Snow Lion.

Gå till Apple-menyn, välj "Om den här datorn". Berätta för oss vilket versionsnummer där står.

Jag tycker det ser ut som att typsnittscachen är defekt.
Det finns ett enkelt sätt att rensa det via Onyx. Ladda ner den som är för din systemversion (se Jespers inlägg ovan) och välj Rensa -> Typsnitt och verkställ.
Det kan hända att du behöver starta om datorn efteråt.

(Det går att göra via Terminalen också; atsutil databases -removeUser [för den användaren som man är inloggad för] eller sudo atsutil databases -remove

Senast redigerat 2014-01-08 19:30
1
Bevaka tråden