Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

byta namn på hårddisk

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har köpt en begagnad mac mini server och skulle vilja döpa om hårddisken. Jag är inte så sugen att installera om allt. Hårddisken heter Ammarwa och jag skulle vilja döpa om den. Hur kan jag göra det?

/Hans

  • Medlem
  • 2014-01-05 20:25

Högerklicka på hårddisken i Finder och välja "ändra namn" eller något sådant.

Fungerar tyvärr inte.

Klicka en gång på disken med musen, tryck sedan returtangenten och skriv in nytt namn. Det är en annan väg till samma funktion som Dalle beskrev.

Ursprungligen av Hane73:

...och skulle vilja döpa om hårddisken...

Om det är hårddisknamnet det handlar om, så har du fått en bra beskrivning av hummel.

Men det är kanske inte hårddisknamnet som du vill byta, utan datorns nätverksnamn. I så fall är det i Systeminställningar --> Delning

Under "Favoriter" på vänstra sidan i Finder så finns:
Hämtade filer
Alla mina filer
Airdrop
Skrivbord
Ammarwara (som jag vill byta namn på)
Program

När jag dubbeltrycker på musen över Ammarwara så finns följande valmöjligheter:
Öppna i ny flik
Visa i överordnad mapp
Visa info
Ta bort från sidfältet
Lägg till i Dock

Dessvärre kan jag inte ändra namnet. Vad kan det bero på?

Hans

Se till att din hårddisk ligger synlig på skrivbordet. Stäng alla fönster i Finder.
Gör sedan som jag beskrev tidigare.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 17:59

Det är inte i sidofältet du ska döpa om den, utan själva hårddiskikonen på Skrivbordet.

Det finns ingen hårddisk ikon på skrivbordet. När jag tar visa info på disken så har den ett hus som symbol. Har det någon betydelse? Min macmini har två diskar och den andra gick bra att döpa om.
/Hans

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-07 18:53

Felsäkert sätt, fungerar alltid:

Öppna Skivverktyg.
Högerklicka på disken med "fel" namn. Välj Visa "disken med felnamn" i Finder.
Tryck ⌘ + I
I rutan "Namn och tillägg" skriver du in valfritt namn.
Stäng rutan med ⌘ + W

Jag tror inte det är disknamnet som TS vill ändra, utan namnet på hemkatalogen som tillhör det inloggade användarkontot. Det låter så på beskrivningen i alla fall. Se följande guide för att ändra namnet: http://support.apple.com/kb/ht1428

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-08 08:10

Så kan det vara, även om TS skriver "byta namn på hårddisk". Då kommer ju nästa fråga, om TS är medveten om att det hänger ihop med TS' inloggningsnamn.

Ursprungligen av Hane73:

...När jag tar visa info på disken så har den ett hus som symbol...

Om symbolen är ett hus, så är det nog ingen disk du menar. Utan då handlar det förmodligen om din användares hemkatalog på disken.

Och i så fall har du instruktioner för namnbyte här:
http://support.apple.com/kb/HT1428?viewlocale...

1
Bevaka tråden