Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta SSD mot HDD

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 13:20

Hej!

Jag behöver en ny dator eftersom min nuvarande börjar klappa ihop och det är inte lönt att laga. Jag funderar på att köpa en begagnad MBP, och har hittat en som kan vara lämplig. Enda problemet är att den har en väldigt liten disk -128 gb SSD. Jag funderar därför på om jag kan flytta över disken från min nuvarande dator till den. Disken är en 500 gb vanlig HDD (som jag själv stoppat in), och min fråga är om det finns några hinder eller nåt man bör tänka på för att byta från SDD till HDD?

Tacksam för hjälp!

Bör inte vara några som helst problem, så länge den nya MBP:n inte har mSATA eller nåt annat fånigt som de nya Mac Bookarna har.

Med största sannolikhet kan du bara flytta din gamla disk till den nya, starta upp och fortsätta jobba som om inget hänt.

PS. Är det en MBP med mediaenhet är det definitivt värt att köpa ett Optibay-kit och sätta din gamla HDD i den, och köra system på SSD:n. Det är sinnessjuk skillnad i prestanda på en SSD och HDD...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 17:51

Jag håller med, du bör inte byta ut din SSD. Lättast, men krångligare ur handhavandesynpunkt, är att lägga din 500GB i en extern låda. Eller ännu hellre, köp en ny extern, och ha din gamla 500GB som backupdisk.
Smidigast är förstås att sätt i en OptiBay, som sades ovan. Lite mer pill dock.

Ursprungligen av kenjon:

Jag håller med, du bör inte byta ut din SSD. Lättast, men krångligare ur handhavandesynpunkt, är att lägga din 500GB i en extern låda. Eller ännu hellre, köp en ny extern, och ha din gamla 500GB som backupdisk.
Smidigast är förstås att sätt i en OptiBay, som sades ovan. Lite mer pill dock.

Tja... Jag har övervägt att gå över till SSD internt (för snabbheten, uppenbarligen), men så länge som externa lådor är så HORRIBELT dåliga så kan man knappt ha dem till backup ens och ännu mindre som lagringsutrymme när man arbetar. Av mina externa lådor är det nog bara en som jag någorlunda litar på, en Firewire-ansluten 2.5". Och så en hyfsad 3.5" som jag någorlunda litar på. De flesta andra har antingen dålig strömförsörjning, glappande USB-anslutning, eller båda. Lägger av precis när som helst.

Vad kan man göra? Köra trådlöst mot en server? Det skulle vara säkrare än de sopkabinett som marknaden har i överflöd.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-07 22:17

Jag har minst 7 Macar igång, alla med varsin extern hårddisk för TM. Inga problem för mej. Antingen har jag tur, eller du otur (eller båda två).

Ursprungligen av kenjon:

Jag har minst 7 Macar igång, alla med varsin extern hårddisk för TM. Inga problem för mej. Antingen har jag tur, eller du otur (eller båda två).

Antagligen båda. Jag har tre kabinett som är riktigt, riktigt sopiga, tre helt olika fabrikat. På en hoppar strömkabeln ut av sig själv, på den andra USB-kabeln (den kryper ut efter hand), och på den tredje (som är ett dyrt high end-kabinett) sitter allting löst. De där små hundrakronorskabinetten som man stoppar gamla 2.5"-diskar i är faktiskt bättre. Ja, så länge allting står still, för USB-kontakter är inte så säkra i sig.

Jag vill ha prylar där kontakterna går i med ett "klick". Inte bara stannar längst in och ligger löst och skvalpar mot kontakterna tills någon råkar putta till sladden, då de hoppar ur.

TB har jag inte kört ännu med externa hårddiskar, men FW800 tycker jag funkar grymt bra - sitter som berget i jämförelse med USB/FW400. Tyvärr är de svåra att få tag på. Tror dock att Seagate fortfarande erbjuder en FW800-adapter till sina GoFlex-diskar. De gamla FreeAgent-diskarna med fast FW800-port där man även fick med en docka tillverkas tyvärr inte längre.

Ursprungligen av johan_tanying:

TB har jag inte kört ännu med externa hårddiskar, men FW800 tycker jag funkar grymt bra - sitter som berget i jämförelse med USB/FW400. Tyvärr är de svåra att få tag på. Tror dock att Seagate fortfarande erbjuder en FW800-adapter till sina GoFlex-diskar. De gamla FreeAgent-diskarna med fast FW800-port där man även fick med en docka tillverkas tyvärr inte längre.

Håller med! Jag har några Icy Box med USB3/FW800 och de sitter kanonbra. Detta är det kabinettet: IB-288StU3Eb-Wh

Ursprungligen av johan_tanying:

TB har jag inte kört ännu med externa hårddiskar, men FW800 tycker jag funkar grymt bra - sitter som berget i jämförelse med USB/FW400. Tyvärr är de svåra att få tag på. Tror dock att Seagate fortfarande erbjuder en FW800-adapter till sina GoFlex-diskar. De gamla FreeAgent-diskarna med fast FW800-port där man även fick med en docka tillverkas tyvärr inte längre.

Det väcker en annan fråga... Jag har en FreeAgent, det är den bästa 3.5" jag har, sladdarna sitter hyfsat. Men hur öppnar man den? Jag har 1.5 TB i den och är sugen på att byta upp den till 3 eller 4. Jag har fått loss toppen, försökte bända på skalet längs kanterna men gav upp.

Ursäkta att jag driver iväg från frågan, men jag är i grund och botten ute efter samma sak: Det vore trevligt att köra SSD-disk men i så fall måste man ha en bra extern för masslagring, som man kan lita på.

Med tanke på hur omöjligt det är att forcera blisterpacken till Seagates produkter skulle jag nog ge upp redan nu...

Skämt åsido - har du kollat något av alla de Youtube-klipp som finns i ämnet? http://www.google.com/search?client=safari&rl...

Ursprungligen av johan_tanying:

Med tanke på hur omöjligt det är att forcera blisterpacken till Seagates produkter skulle jag nog ge upp redan nu...

Skämt åsido - har du kollat något av alla de Youtube-klipp som finns i ämnet? http://www.google.com/search?client=safari&rl...

Lite grand, men den jag kollade var inte tillräckligt lik min för att jag skulle lita på den.

Ursprungligen av suddgummi:

Håller med! Jag har några Icy Box med USB3/FW800 och de sitter kanonbra. Detta är det kabinettet: IB-288StU3Eb-Wh

Tyvärr verkar det inte finnas hos de "stora" handlarna (förutom Elfa som i vanlig ordning skall ha dubbelt så mycket betalt som alla andra). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961108 Skaffade just ett simpelt IcyBox USB-kabinett när jag bytte till SSD i min burk, men det känns inte direkt gediget eller förtroendeingivande. Komplett m.fl. har inga tomma 2,5"-kabinett med FW öht.

Senast redigerat 2014-01-08 13:42
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-08 13:31

Ofta gömmer de skruvar under gummifötter.

Ursprungligen av johan_tanying:

Tyvärr verkar det inte finnas hos de "stora" handlarna (förutom Elfa som i vanlig ordning skall ha dubbelt så mycket betalt som alla andra). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=961108 Skaffade just ett simpelt IcyBox USB-kabinett när jag bytte till SSD i min burk, men det känns inte direkt gediget eller förtroendeingivande. Komplett m.fl. har inga tomma 2,5"-kabinett med FW öht.

Jag beställde mina via Amazon DE om jag inte minns fel. De är plastiga, men hårddisken sitter bra (de har stöd för "höga" 2,5" med) och kontakterna inger förtroende. Mina diskar behöver inte heller extern matning.
Största nackdelen är att de inte har daisy-chaining.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-08 22:10

Tack för alla svar!

1
Bevaka tråden