Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bugg i Mail vid grupputskick?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 17:14

Sedan senaste uppdateringen (10.9.1) så funkar det inte längre att dölja medlemsadresser (dvs mejladresser) vid grupputskick. Jag har kontrollerat Inställningar, under Skriva > Adressering och har inte kryssat för "Visa alla medlemsadresser vid grupputskick" och ändå så görs just det. Mottagaren kan se alla andra mottagare.

Fler som har samma problem, eller ännu hellre: någon som har en lösning?

Lägg alla mottagare i Bcc-fältet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 17:22
Ursprungligen av pmarriott:

Lägg alla mottagare i Bcc-fältet.

Samma som "Dold kopia" antar jag. Ja, det får väl bli lösningen tillsvidare, men visst är det en bugg? Det har funkat utmärkt i åratal fram tills nu.

Jag har för övrigt inte lyckats infoga grupper i Mail sedan 10.9. Jag har ett par smarta grupper i Adressboken. Förr kunde jag skriva namnet på gruppen i adressfältet och så kom adresserna på plats, men nu måste jag högerklicka på gruppens namn i adressboken och välja "Send email to smart group".

  • Medlem
  • International user
  • 2014-01-07 17:36

Det funkar inte i 10.8.5 heller. Jag skickade lite julhälsningar och sånt med alla mottagare vid "Dold kopia", alla mottagare syntes i alla mejl, det såg jag när jag fick svar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 18:07
Ursprungligen av maca:

Sedan senaste uppdateringen (10.9.1) så funkar det inte längre att dölja medlemsadresser (dvs mejladresser) vid grupputskick. Jag har kontrollerat Inställningar, under Skriva > Adressering och har inte kryssat för "Visa alla medlemsadresser vid grupputskick" och ändå så görs just det. Mottagaren kan se alla andra mottagare.

Fler som har samma problem, eller ännu hellre: någon som har en lösning?

Den fungerar precis som den ska. Jag har gjort personerna Prov1 - Prov4 och lagt dom i gruppen Prov. Med ikryssat visas Prov1 - Prov4 och utan ikryssat visas bara Prov när jag skickar brev till Prov.

Vad har du förväntat dig för beteende?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 18:19
Ursprungligen av frazze:

Den fungerar precis som den ska. Jag har gjort personerna Prov1 - Prov4 och lagt dom i gruppen Prov. Med ikryssat visas Prov1 - Prov4 och utan ikryssat visas bara Prov när jag skickar brev till Prov.

Vad har du förväntat dig för beteende?

Jag förväntar mig givetvis att det skulle fungera likadant för mig, men det är det, det inte gör (vilket jag tycker framgår tydligt av mitt första inlägg)! Tidigare syntes bara gruppnamnet ("Prov" i ditt fall), men nu syns alla adresser som ingår i gruppen ("Prov1" och "Prov4" i ditt fall), trots att jag inte har rutan ikryssad.

Hur hade du förväntat dig att jag skulle förklara detta tydligare än jag gjorde i mitt första inlägg?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 18:20
Ursprungligen av Konrad:

Det funkar inte i 10.8.5 heller. Jag skickade lite julhälsningar och sånt med alla mottagare vid "Dold kopia", alla mottagare syntes i alla mejl, det såg jag när jag fick svar.

Dold Kopia (Bcc, Blind Carbon Copy) är inte samma sak om vad TS frågar efter. Men jag förstår också ganska lite av den hjälptext som finns till inställningen i Mail om vad som egentligen är tänkt. För på något sätt måste SMTP få reda på vart den ska skicka mailet. Så min analys är att denna funktion är endast för att slippa klogga ned adressfältet hos avsändaren.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 18:24
Ursprungligen av maca:

Jag förväntar mig givetvis att det skulle fungera likadant för mig, men det är det, det inte gör (vilket jag tycker framgår tydligt av mitt första inlägg)! Tidigare syntes bara gruppnamnet ("Prov" i ditt fall), men nu syns alla adresser som ingår i gruppen ("Prov1" och "Prov4" i ditt fall), trots att jag inte har rutan ikryssad.

Hur hade du förväntat dig att jag skulle förklara detta tydligare än jag gjorde i mitt första inlägg?

Men du är i allafall med på att dom kommer att synas hos mottagarna oavsett vad du har kryssat i? I övrigt så verkar våra båda 10.9.1 bete sig olika. Jag kör visserligen engelsk, men det kan det inte gärna bero på tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 18:43
Ursprungligen av frazze:

Men du är i allafall med på att dom kommer att synas hos mottagarna oavsett vad du har kryssat i? I övrigt så verkar våra båda 10.9.1 bete sig olika. Jag kör visserligen engelsk, men det kan det inte gärna bero på tycker jag.

Nej, absolut inte. Själva poängen är ju just att alla mejladresser INTE ska synas hos mottagarna. Det gjorde de inte heller förut, men tyvärr gör de det nu. Jag tolkar det som att det gör det för dig och att det alltså tycks vara en bugg trots allt.

Edit: Men det går som sagt att lösa om man lägger gruppen i "Dold Kopia"-fältet. Tidigare behövdes inte det.

1
Bevaka tråden