Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda gammal laddare till nyare MBP

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-28 15:23

Min laddare till min MBP 15 i5 2010 kastade in handduken för några dagar sedan. Jag har velat lite fram och tillbaka om jag ska köpa en dyr original eller en billig piratladdare. Men först idag slog det mig att jag kanske kan använda laddaren till min gamla MBP. Jag kommer inte ihåg vilken årsmodell det är men det är en 15" 2,0 Core Duo (alltså inte Core 2 Duo). Laddaren har samma W (85) och kontakten passar - fast det är en T-kontakt. Rent teoretiskt borde det väl bara handla om att det är 85W som kommer in i datorn - och då bör det fungera? Jag har den inkopplad i detta nu och den laddar ju. Jag vill bara försäkra mig om att det inte kan vara något annat som skiljer som kan vara dåligt för min dator.

EDIT: Googlade lite och hittade den här. En sådan dator är det laddaren hör till: http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-In...

EDIT 2: En parentes är att batteriet till den gamla datorn svällde upp. Men det måste väl berott på ett fel i batteriet - inte i laddaren? Jag har fortsatt använda laddaren till den gamla datorn - men utan batteriet då. Det har fungerat i flera flera år.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-28 15:25

Samma volt och watt=kör på

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-28 15:28
Ursprungligen av lappen71:

Samma volt och watt=kör på

Gött. Jag föredrar faktiskt T-kontakten så det blev lite ett lyft att byta

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-28 15:31
Ursprungligen av Hallon:

Gött. Jag föredrar faktiskt T-kontakten så det blev lite ett lyft att byta

Ja den har sin fördel. Mindre risk att sladden går sönder på den eftersom den böjs inte lika mycket som dom nya.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-28 15:55
Ursprungligen av lappen71:

Ja den har sin fördel. Mindre risk att sladden går sönder på den eftersom den böjs inte lika mycket som dom nya.

Plus att det är lättare att bara "smacka dit den". Man kan hålla i sladden och bara närma sig kontakten så hittar den rätt själv

Laddaren stänger av sig själv/funkar inte om det är fel (dvs för lågt) watt-tal. MBP-laddare -> MBA = nemas problemas. MBA-laddare -> MBP = för lågt watttal och inget händer öht.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-30 09:31
Ursprungligen av johan_tanying:

Laddaren stänger av sig själv/funkar inte om det är fel (dvs för lågt) watt-tal. MBP-laddare -> MBA = nemas problemas. MBA-laddare -> MBP = för lågt watttal och inget händer öht.

Fast det verkar inte stämma. Jag lånade av misstag syrrans mans laddare (i stället för syrrans) som bara är på 65 W - det fungerade fint.

Har laddat med min gamla laddare ett par gånger nu och det verkar fungera fint. Jag är dock liiite orolig eftersom batteriet svällde upp på min gamla dator. Jag har googlat runt lite och om vad som kan vara orsaken till att batteri sväller. Vissa menar på att det beror på att det motioneras för lite men jag har också läst att cellerna kan paja om strömmen i laddaren är ojämn. Dock inte läst något om svällning i samband med det.. så hoppas på att det ska vara lugnt.

Då är det väl precis på gränsen - ovanstående combo fungerar/fungerar inte enl ovanstående beskrivning hemma hos oss. YMMV...

Vad gäller uppsvällda batterier har jag svårt att tänka mig att det skall bero på laddaren. Borde vara fabrikationsfel på batteriet. Har aldrig drabbats av det själv dock.

Svullna batterier beror normalt sett på en överbelastning i laddning då lithium expanderar för fort.
Samtidigt så blir batterier varma. Och varm gas tar mer yta. Därför expanderar batteriet i sig.

En liten förenkling av det hela.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-01-07 09:56
Ursprungligen av Borttaget:

Svullna batterier beror normalt sett på en överbelastning i laddning då lithium expanderar för fort.
Samtidigt så blir batterier varma. Och varm gas tar mer yta. Därför expanderar batteriet i sig.

En liten förenkling av det hela.

Men vad orsakar "överbelastning i laddning" då? Fel på laddaren eller är det att man laddar för ofta? Jag har läst en del om de som får problem med svällande batterier pga att dom kör med sladden in för mycket - och att batteriet då inte blir "motionerat". Är det det som kallas överbelastning?

Senast redigerat 2018-07-23 10:05
Ursprungligen av johan_tanying:

Då är det väl precis på gränsen - ovanstående combo fungerar/fungerar inte enl ovanstående beskrivning hemma hos oss. YMMV...

Vad gäller uppsvällda batterier har jag svårt att tänka mig att det skall bero på laddaren. Borde vara fabrikationsfel på batteriet. Har aldrig drabbats av det själv dock.

Har en 45W-laddare som blev över från min gamla Air till min nya MacBook Pro Retina 13" som normalt behöver 65W. Går bra att ladda med den även om det tar lite längre tid.

Har en laddare i köket, en i vardagsrummet och en i väskan. Man kan aldrig få för många laddare

65W? Pffft... Min 15" vill ha en 85W-laddare och den till vår MBA ger bara 45W!

Av detta kan man kanske utläsa att om det inte diffar mer än 20-30W i effekt så kanske det går, annars inte. Det skadar ju iaf inte att prova. Ingenting lär ju gå sönder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-01-07 12:19

Det är oftast inga problem att ladda med en för liten laddare. Det kommer att ta längre tid och det är inte säkert att laddningen kommer att fortgå om datorn används i övrigt, då många större Macbook Pro maskiner kan dra betydligt mer än exempelvis de 45 W som en Air laddare lämnar. Det finns ingen ökad risk för svällda batterier genom att använda datorn på detta sätt, de problemen stammar från produktionen av batteriet och eller kretsarna som övervakar laddningen. Följs bara Apples riktlinjer så finns det heller inget att oroa sig för.

Jag har laddat en 85W dator med 45W laddare när datorn i övrigt var avstängd.

Ursprungligen av Hallon:

Men vad orsakar "överbelastning i laddning" då? Fel på laddaren eller är det att man laddar för ofta? Jag har läst en del om de som får problem med svällande batterier pga att dom kör med sladden in för mycket - och att batteriet då inte blir "motionerat". Är det det som kallas överbelastning?

Moderna prylar har reglering av laddningen, så du kan inte ladda batteriet med för hög ström. Hur batteriet laddas sköts helt och hållet av elektroniken. Moderna batterier behöver inte motioneras. Ladda när det behövs och är bekvämt. Min MBP går på nätsladden 99,9% av tiden.

1
Bevaka tråden