Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera imac på väggen

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • västerås
  • 2014-01-05 14:10

Hej

Jag funderar på att köpa en imac och montera den på väggen. Jag vet att man kan beställa en "speciell" imac för att man ska kunna montera den på väggen. Problemet är bara att fästen man kan köpa till är inte vridbart och fästen behöver vara vridbart.

Så är det någon som vet om det går att montera dit ett universal fäste på imacen??

Ursprungligen av SixxAm:

...Så är det någon som vet om det går att montera dit ett universal fäste på imacen??

Det är en universal-VESA-monteringsadapter du får om du beställer den modellen.

"Mac med inbyggd VESA-monteringsadapter är klar att använda med alla VESA-kompatibla väggfästen, bordsfästen och ledade armar (säljs separat)."

http://store.apple.com/se/buy-mac/imac-vesa

Ursprungligen av SixxAm:

...fästen man kan köpa till är inte vridbart...

Vad menar du med vridbar? Så vitt jag kan se så är alla tre modellerna som Apple säljer vridbara. Men vi menar kanske olika saker.

Men det spelar ingen roll, för du behöver ju inte välja någon av de tre. Det är bara att välja "Ingen" när du gör beställningen, och sedan kan du köpa vilket vägg- eller skrivbords-fäste du vill - var du vill.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-05 14:28

Väggfäste till iMac

Ursprungligen av SixxAm:

Hej

Jag funderar på att köpa en imac och montera den på väggen. Jag vet att man kan beställa en "speciell" imac för att man ska kunna montera den på väggen. Problemet är bara att fästen man kan köpa till är inte vridbart och fästen behöver vara vridbart.

Så är det någon som vet om det går att montera dit ett universal fäste på imacen??

Såg det här på Apple sida: http://store.apple.com/se/product/TJ540LL/A/b...

Ursprungligen av Mc Tommy:

Såg det här på Apple sida: http://store.apple.com/se/product/TJ540LL/A/b...

Det där är ju ett av de tre fästen som finns att välja till, när man beställer iMacen. Att det även finns att köpa separat tillför ju inget till tråden. Trådskaparen har ju redan förkastat de tre alternativen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-05 15:52
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är ju ett av de tre fästen som finns att välja till, när man beställer iMacen. Att det även finns att köpa separat tillför ju inget till tråden. Trådskaparen har ju redan förkastat de tre alternativen.

Förkastat (felaktigt) för att TS inte har läst hur tillbehöret fungerar...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-05 15:54

Kort sidofråga: visst kan man köpa adaptern (fästet 100x100mm) separat efter att man har köpt sin skärm/iMac och göra modifieringen i efterhand? Jag förstår det av texten till fästet att det följer med ett verktyg för byte av ställ mot fäste. Det uppstod nämligen en litet bättre alternativ för möblering i barnens rum...!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2014-01-06 23:44
Ursprungligen av frazze:

Kort sidofråga: visst kan man köpa adaptern (fästet 100x100mm) separat efter att man har köpt sin skärm/iMac och göra modifieringen i efterhand? Jag förstår det av texten till fästet att det följer med ett verktyg för byte av ställ mot fäste. Det uppstod nämligen en litet bättre alternativ för möblering i barnens rum...!

http://store.apple.com/se/product/MD179ZM/A/v... denna va?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 00:08

Precis! För jag fick intrycket tidigare att man var tvungen att välja fästet redan vid beställning. Men det verkar ju som att man kan göra det i efterhand också.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-07 00:16

Det går att köpa i efterhand, om du köper (till) en äldre iMac.

Citat:

Kompatibilitet

Fungerar med följande modeller:

24-tums iMac (aluminium och glas)
27-tums iMac (sent 2009, mitten av 2010 eller mitten av 2011)

Ursprungligen av frazze:

Förkastat (felaktigt) för att TS inte har läst hur tillbehöret fungerar...

Ja, kanske är det felaktigt. Men det kan också vara så att han menar något annat när han säger "vridbar", t.ex. att han vill kunna rotera skärmen. I så fall funkar inte något av de tre alternativen, och då är förkastandet helt korrekt.

Därför har jag ställt frågan till TS (se inlägg 2), vad han menar med vridbar. Men den frågan står ännu obesvarad.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 09:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, kanske är det felaktigt. Men det kan också vara så att han menar något annat när han säger "vridbar", t.ex. att han vill kunna rotera skärmen. I så fall funkar inte något av de tre alternativen, och då är förkastandet helt korrekt.

Om jag förstod produkten rätt så kan den både vrida, rotera 360° och tilta/vinkla +/- 45°. Mao en ganska kompetent produkt.

Ursprungligen av frazze:

Om jag förstod produkten rätt så kan den både vrida, rotera 360° och tilta/vinkla +/- 45°. Mao en ganska kompetent produkt.

Den raden om rotering har jag missat i produktbeskrivningen. Då håller jag med dig om att TS förkastande av produkterna är helt felaktigt.

Om han nu inte menar något helt annat när han säger "vridbar".

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-07 10:51

Har läst tråden igen. Jag tror att TS utgick från att själva VESA-fästet skulle gå att rotera...

1
Bevaka tråden