Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka meddelande mellan enheter (ios och osx) inom lan-nätverk oberoende av användare?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken beskriver, jag vill alltså kunna skicka textmeddelanden till anslutna enheter på mitt hemma-lan obereoende av vem som använder/är inloggad på enheten/datorn. Finns det något program eller funktion som klarar det? Önskedrömmen vore att kunna skriva ett enkelt textmeddelande och välja från en lista (typ listan på enheter man får i appen "Hitta iphone") vilken enhet meddelande ska skickas till. Tanken är att t ex från övervåningen slippa skrika (eller lämna tv-soffan för att gå ner) till sonen som sitter på bottenvåning och spelar minecraft med storebror som sitter på mellanvåning bara för att säga att ett visst program börjar på TV:n. Eller från köket skicka ett meddelande till alla som är uppslukade av var sin padda att det är dags för mat....

Jag tycker det borde vara så enkelt att göra att det borde finnas massor med program som klarar denna enkla uppgift men icke....funderar på om det är enklast att knåpa ihop app för både ios och osx själv....? Eller är det så pass svårt att det inte går och därför inte finns något program som klarar detta?

//Micke...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 17:53

Mha Terminalen går det, men jag har inte sett något program med GUI för detta. Men Googla...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-05 17:56

Varför inte just Hitta iPhone eller iMessage?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-05 17:56

Eftersom alla använder OS X och iOS vad är det för fel på iMessage?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 17:59

Om man inte vet vilken användare som är inloggad, faller iMessage.

Tänkte också först på iMessage, men så vida jag vet så krävs det apple-id för iMessage och jag vill inte att det ska behöva loggas in. Mina söner är 7 resp. 10 och de är väl för små för apple-id dessutom...eller? Jag vill ha ett program som alltid ligger i bakgrunden oavsett vem som som använder resp. dator eller padda/iphone. Jag vill alltså kunna skicka meddelande baserat på vilken enhet det är, inte vilken användare....

//Micke....

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-05 18:05
Ursprungligen av kenjon:

Om man inte vet vilken användare som är inloggad, faller iMessage.

Det är sant men jag tror inte det finns något "chatt" program som går över enbart lan utan en yttre server måste vara inblandad.
Vet inte om ICQ har en klient till iOS men till OS X finns det.
Men sen hur svårt kan det vara att gå till den person man vill prata med?

Ursprungligen av lappen71:

Det är sant men jag tror inte det finns något "chatt" program som går över enbart lan utan en yttre server måste vara inblandad.
Vet inte om ICQ har en klient till iOS men till OS X finns det.

Jo, funderade också på ICQ, MSN och några andra tänkbara chatprogram, men ingen av dem verkade lämpade. Finns något som heter Outlook messenger och som påstås på hemsidan finnas för både ios och osx. Men det kostar 10 dollar per användare och jag hittar ingen app i appstore så är väldigt tveksam...

Ursprungligen av lappen71:

Men sen hur svårt kan det vara att gå till den person man vill prata med?

Jo jag vet, det är ett lyxproblem. Men vill ändå gå till botten med detta, och det borde finnas visst behov för rörelsehindrade eller mindre företag...

//Micke....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 18:23

Det går ju via Terminalen så ett AppleScript....

Tack, har förbisett dessa när jag letade. Troligen pga japanska språket. Ska kollas, men appen uppdaterades senast juni 2011 så är lite illavarslande.

//Micke...

Ursprungligen av kenjon:

Det går ju via Terminalen så ett AppleScript....

Jag vill ju kunna skicka meddelande även från en iphone/ipad och där finns väl ingen terminal?

//Micke....

Finns hur många lösningar som helst, det var bara ett alternativ.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-05 18:37
Ursprungligen av mickejonsson68:

Tack, har förbisett dessa när jag letade. Troligen pga japanska språket. Ska kollas, men appen uppdaterades senast juni 2011 så är lite illavarslande.

Ja, hittar tyvärr bara källkod till allt utom iOS...

Ursprungligen av keptang:

Finns hur många lösningar som helst, det var bara ett alternativ.

Så du vet att den du länkade till fungerar till 100% som så som jag har efterfrågat? Du får gärna komma med fler fungerande lösningar....

//Micke...

Meddelande-appen har ju stöd för bonjour, dvs automatisk upptäckt av vilka som är aktiva på lokala nätverket. Därifrån har du ju tillgång till alla typer av meddelanden, så vad är det egentligen du saknar?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Meddelande-appen har ju stöd för bonjour, dvs automatisk upptäckt av vilka som är aktiva på lokala nätverket. Därifrån har du ju tillgång till alla typer av meddelanden, så vad är det egentligen du saknar?

Men det är väl bara för OSX och inte iOS?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Meddelande-appen har ju stöd för bonjour, dvs automatisk upptäckt av vilka som är aktiva på lokala nätverket. Därifrån har du ju tillgång till alla typer av meddelanden, så vad är det egentligen du saknar?

Kan jag verkligen se i meddelande-appen på min macbook/iphone/ipad vilka andra ipads/iphones eller macdatorer som är anslutna och igång utan att de har loggat in med eget apple-id?

//Micke....

Ursprungligen av mickejonsson68:

Kan jag verkligen se i meddelande-appen på min macbook/iphone/ipad vilka andra ipads/iphones eller macdatorer som är anslutna och igång utan att de har loggat in med eget apple-id?

//Micke....

Ja, åtminstone på Macen, men du måste aktivera "Bonjour" i inställningarna, och naturligtvis se till att Meddelande-appen autostartar.

Ursprungligen av Borttaget:

Men det är väl bara för OSX och inte iOS?

Ja så är det nog. En googling visar dock att det finns "Bonjour"-appar även för iOS

https://itunes.apple.com/us/app/wichat-bonjou...

Senast redigerat 2018-07-23 10:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja, åtminstone på Macen, men du måste aktivera "Bonjour" i inställningarna, och naturligtvis se till att Meddelande-appen autostartar.

Testade nu utan att logga in med apple-id och det verkar faktiskt funka mellan två macdatorer.

//Micke...

Kan återkoppla att ovanstående funkar hyfsat som jag efterlyst både på mac och ipad/iphone. Men ett stor aber är att så fort appen hamnar i bakgrunden så försvinner enheten från kontaktlistan. Alltså inget alternativ för mig...

//Micke...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Ja så är det nog. En googling visar dock att det finns "Bonjour"-appar även för iOS

https://itunes.apple.com/us/app/wichat-bonjou...

Tyvärr samma med denna, så fort appen hamnar i bakgrunden försvinner den från bonjour-kompislistan...i övrigt är den ok. Nu kan jag åtminstone skicka meddelande från min dator/ipad/iphone till ungarnas datorer....

//Micke...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-06 01:51
Ursprungligen av mickejonsson68:

Tänkte också först på iMessage, men så vida jag vet så krävs det apple-id för iMessage och jag vill inte att det ska behöva loggas in. Mina söner är 7 resp. 10 och de är väl för små för apple-id dessutom...eller? Jag vill ha ett program som alltid ligger i bakgrunden oavsett vem som som använder resp. dator eller padda/iphone. Jag vill alltså kunna skicka meddelande baserat på vilken enhet det är, inte vilken användare....

//Micke....

En iOS/OS X användare -> ett AppleID. Om man nu inte delar på en enhet, då tycker jag att FamOlssons iPad kan ha ett AppleID.
Ungarna vill väl hålla isär sina GameCenter och kunna säkerhetskopiera sina savningar?

Hur hade det fungerar om alla enheter körde tex Yahoo Messenger med ett enhets konto (tex [email protected] etc)
(visserliger över nätet, men det har man väl alltid?)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-06 13:14

En "gruppsändning" i iMessage funkar väl också...

Jag konstaterade att det går att koppla ett google-konto till 'Meddelande' och att google's ios-app Hangouts stödjer pushnotisar när den är i backgrunden. Så jag har skapat ett google-konto för resp. familjepadda, ungarna har var sitt för sina datorer och jag har eget för mina. Så nu kan jag (eller ungarna) välja vilken padda jag ska skicka meddelandet till eller vilken av ungarnas datorer och jag vet att meddelandet dyker upp om datorn/paddan används. Det här är nog det närmaste jag kommer det jag eftersökte...

//Micke....

1
Bevaka tråden