Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur mycket sväljer Time Capsule

Tråden skapades och har fått 97 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,

Upptäckte idag att sambons dator inte blivit säkerhets kopierad av Time Machine sedan 17 december. Så jag börjar peta lite i inställningarna. Det verkar som att hon har 159 GB att säkerhetskopiera. Utesluter lite mappar till och får ner det till 59 GB. Efter två timmars tuggande meddelar TM att det är för lite utrymme kvar på TC. Frågan uppstår då var går gränsen för den sammanlagda DATAN? Vi har varsin iMac 27" från 2011 på vardera 1 TB. Tillsammans har vi mindre än 1 TB utnyttjat i våra datorer. Jag förstår att det kommer ta mer plats på TC eftersom det ska hållas flera kopior på TC och det finns säkert en logaritm så att det bara kopierar förändringar men det tar ändå X gånger så stor plats som DATAT kopierat. Jag har även exkluderat Filmer, Musik, Program etc. Min dator har ändå 200 GB som säkerhetskopieras.

Sorry Lång tråd. Snart klar.

Vad är faktorn som DATAT multipliceras med när Time Machine säkrar det? Anledningen till frågan är om jag måste köpa en TC till.

Senast redigerat 2014-01-03 08:53
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-01-02 19:34

Jag skulle gissa på faktorn noll (ingen alls).
Och på frågan hur mycket TC sväljer – hur stor TC har ni?

Frågan är vad TM sparar. Du kan göra lite detektivarbete bl.a. med BackupLoupe och kika i vad som backupas.

Så sammanfattningsvis: 2 x iMac på 500GB, och hon har 59GB i kö, och du har 200GB i kö?

Med logaritm syftar du kanske på algoritm?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-02 20:06
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Hej,

Upptäckte idag att sambons dator inte blivit säkerhets kopierad av Time Machine sedan 17 december. Så jag börjar peta lite i inställningarna. Det verkar som att hon har 159 GB att säkerhetskopiera. Utesluter lite mappar till och får ner det till 59 GB. Efter två timmars tuggande meddelar TM att det är för lite utrymme kvar på TC. Frågan uppstår då var går gränsen för den sammanlagda DATAN? Vi har varsin iMac 27" från 2011 på vardera 500 GB. Tillsammans har vi mindre än 1 TB utnyttjat i våra datorer. Jag förstår att det kommer ta mer plats på TC eftersom det ska hållas flera kopior på TC och det finns säkert en logaritm så att det bara kopierar förändringar men det tar ändå X gånger så stor plats som DATAT kopierat. Jag har även exkluderat Filmer, Musik, Program etc. Min dator har ändå 200 GB som säkerhetskopieras.

Sorry Lång tråd. Snart klar.

Vad är faktorn som DATAT multipliceras med när Time Machine säkrar det? Anledningen till frågan är om jag måste köpa en TC till.

Time Machine sparar undan förändringar sedan förra backupen. Om du har 200GB och sambon 159GB så betyder det att ni har skapat 359GB av nytt, unikt innehåll som måste göras backup på. Kom ihåg att om ni ändrar i en 200GB stor fil så måste hela den filen göras backup på - inte bara på det lilla matrial som ni lade till/ändrade på.

Så det finns ingen faktor som ditt matrial multipliceras med. Du kan däremot trimma urvalskriterierna för det som ska göras backup på i inställningen för Time Machine. Jag har, men om det är korrekt säger jag inte, valt att plocka bort bla System och Applikationer. Även Nedladdningar och liknande har jag tagit bort. Det som blir kvar är verkligen det som jag själv har skapat.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-02 20:22

Och om mer utrymme behövs köper man inte en TC till, utan en extern hårddisk. Den kan kopplas till en dator eller till befintlig TC. En annan lösning är en NAS.

Men har inte Time Machine duplicering på blocknivå?

Ursprungligen av frazze:

Time Machine sparar undan förändringar sedan förra backupen. Om du har 200GB och sambon 159GB så betyder det att ni har skapat 359GB av nytt, unikt innehåll som måste göras backup på. Kom ihåg att om ni ändrar i en 200GB stor fil så måste hela den filen göras backup på - inte bara på det lilla matrial som ni lade till/ändrade på.

Så det finns ingen faktor som ditt matrial multipliceras med. Du kan däremot trimma urvalskriterierna för det som ska göras backup på i inställningen för Time Machine. Jag har, men om det är korrekt säger jag inte, valt att plocka bort bla System och Applikationer. Även Nedladdningar och liknande har jag tagit bort. Det som blir kvar är verkligen det som jag själv har skapat.

Är det dessutom inte som så att Time Machine tar bort de äldsta backuperna när det är slut på utrymmet så att nya backuper inte kan tas? Om så är fallet verkar det väl som att det är något fel som är trasigt hos RagnarFerdinand eftersom en TC borde rymma betydligt mer än de sammantagna backuperna, eller?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-01-02 21:36

Jag tror också att det är något trasigt då Time Machine själv tar hand om att radera äldsta backupen och försäkra sig om att det finns ledigt för nästa backup-set innan den startar.

Ursprungligen av reboot81:

Jag skulle gissa på faktorn noll (ingen alls).
Och på frågan hur mycket TC sväljer – hur stor TC har ni?

Glömde skriva att TC är 500 GB. (Trodde själv arr den var 1 TB)

Citat:

Frågan är vad TM sparar. Du kan göra lite detektivarbete bl.a. med BackupLoupe och kika i vad som backupas.

Så sammanfattningsvis: 2 x iMac på 500GB, och hon har 59GB i kö, och du har 200GB i kö?

Min totala back upp beräknas till 200GB och hennes till 160GB
Sammanfattningsvis så vill våra två TM backa upp totalt 360GB på en 500GB disk. Första tanken är att det bara går att göra en kopia sedan är det fullt. Men eftersom den bara sparar om filerna som är ändrade i så får det plats fler backupper.

Citat:

Med logaritm syftar du kanske på algoritm?

Sant! Chansade lite

Ursprungligen av frazze:

Time Machine sparar undan förändringar sedan förra backupen. Om du har 200GB och sambon 159GB så betyder det att ni har skapat 359GB av nytt, unikt innehåll som måste göras backup på. Kom ihåg att om ni ändrar i en 200GB stor fil så måste hela den filen göras backup på - inte bara på det lilla matrial som ni lade till/ändrade på.

Våra enskilda filer är inte riktigt så stora. Dom 359 GB är storleken för "fullständig säkerhetspkopia" men jag förstår bättre nu. Om jag ändrar i ett dokument på 2GB flera gånger om dagen i 24 timmar så kommer den att ta upp 48 GB av backuppen. För att senare ta upp 2GB i veckan.

Citat:

Så det finns ingen faktor som ditt matrial multipliceras med. Du kan däremot trimma urvalskriterierna för det som ska göras backup på i inställningen för Time Machine. Jag har, men om det är korrekt säger jag inte, valt att plocka bort bla System och Applikationer. Även Nedladdningar och liknande har jag tagit bort. Det som blir kvar är verkligen det som jag själv har skapat.

Jag har något liknande. Bilder har en tendens att ta stor plats samtidigt vill man säkra att dom inte försvinner

Ursprungligen av kenjon:

Och om mer utrymme behövs köper man inte en TC till, utan en extern hårddisk. Den kan kopplas till en dator eller till befintlig TC. En annan lösning är en NAS.

Det har jag inte fattat. Min otekniska sambo föreslog att vi skulle testa just detta med vår IOMEGA 2 TB. Jag bara fnös åt henne. "Så enkelt är det inte" Hrm.. Nu kör hon TM mot IOMEGA och jag mot TC

Tack för alla svar

Ursprungligen av HåkanE:

Är det dessutom inte som så att Time Machine tar bort de äldsta backuperna när det är slut på utrymmet så att nya backuper inte kan tas? Om så är fallet verkar det väl som att det är något fel som är trasigt hos RagnarFerdinand eftersom en TC borde rymma betydligt mer än de sammantagna backuperna, eller?

Jag håller med om att det känns som att något är trasigt. Nu när sambons dator nu backas mot iomega HD så borde utrymme frigöras för min dator. Men efter dagens första backup finns det 18,5 GB kvar, ner från 28 igår. TM valde då att ta bort en tidigare backup från slutet av oktober

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

...Nu när sambons dator nu backas mot iomega HD så borde utrymme frigöras för min dator...

Har du på något sätt talat om för Time Capsule att sambons backuper inte behövs längre?

Om inte, hur ska den veta att det utrymmet borde frigöras?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du på något sätt talat om för Time Capsule att sambons backuper inte behövs längre?

Om inte, hur ska den veta att det utrymmet borde frigöras?

Nej. Jag har funderat på det problemet. Kommer TM ta bort dom äldsta kopiorna oberoende av vems dator dom kommer ifrån eller kommer hennes nu ligga kvar och ta upp utrymme för all framtid...? Någon som vet hur man pratar med TM?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du på något sätt talat om för Time Capsule att sambons backuper inte behövs längre?

Om inte, hur ska den veta att det utrymmet borde frigöras?

Detta är ju per sparsbundle när de ligger på en TC och görs automatiskt av OS.
Inget du kan ändra själv utan 3e part.

Och detta är enbart den egna sparsebundle OS tager hand om och ignorerar andra datorers backup. Finns det inte plats skall den rensa men är där för lite plats kan det också bli svårt.

Logiken om att man måste ha en viss procent ledigt på disk gäller även här och viktigare när det är flera datorer som gör backup till samma ställe.

Ursprungligen av Borttaget:

Detta är ju per sparsbundle när de ligger på en TC och görs automatiskt av OS.
Inget du kan ändra själv utan 3e part.

Och detta är enbart den egna sparsebundle OS tager hand om och ignorerar andra datorers backup. Finns det inte plats skall den rensa men är där för lite plats kan det också bli svårt.

Logiken om att man måste ha en viss procent ledigt på disk gäller även här och viktigare när det är flera datorer som gör backup till samma ställe.

Kanske måste man ta ett djupt andetag och sudda hela disken och börja året med en fräsch TC. Don't look back!?

Senast redigerat 2018-07-23 10:03
  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-01-03 13:45
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Kanske måste man ta ett djupt andetag och sudda hela disken och börja året med en fräsch TC. Don't look back!?

Det arkiv du sparat upp kan man för det mesta undvara. Jag har någon enstaka gång reparerat ett program som krashat (adressboken) mha det, och kanske hämtat någon enstaka fil. Viktigare dock är att se till att ta en temporär backup er iomega innan du blåser TCn. I värsta fall kan ju din dator haverera under tiden du håller på att skapa en ny backup.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-03 22:46

Ni har väl var sin sparse.bumdle? Behövs inte hennes längre är det bara att kasta den, och låta din ligga kvar.

Ursprungligen av kenjon:

Ni har väl var sin sparse.bumdle? Behövs inte hennes längre är det bara att kasta den, och låta din ligga kvar.

Det låter som den bästa lösningen men det här är första gången jag hört talas om "sparse.bumdle". Jag har redan tömt TC och börjat från början. Men hur skulle det ha gått till? Går man in via AirPort-verktyg?

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Går man in via AirPort-verktyg?

Nej, Finder. Googla på det så finner du info om hur man gör.

Man når sin TC genom Finder och under.

Efter att ha öppnat upp disken i Finder ser du en "Disk Image" med datorns namn.
Detta är din sparsebundle.

Kort och gott en virtuell disk med hela din backup.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nej, Finder. Googla på det så finner du info om hur man gör.

Jag har Googlat och läst på Apples hemsida men verkligheten stämmer inte med instruktionerna. I Finder-Inställningar-Allmänt där ska "Anslutna servrar" vara ibockad. Vilket den är. Samma under fliken Sidofält.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 11:25

Ser du inte din TC i sidofältet? Och om du klickar på den ska du kunna se disken i Finderfönstret. Ev med en Anslut-knapp om du har satt upp lösenord för dina användare.

Ursprungligen av kenjon:

Ser du inte din TC i sidofältet? Och om du klickar på den ska du kunna se disken i Finderfönstret. Ev med en Anslut-knapp om du har satt upp lösenord för dina användare.

Om jag inte har blivit hemmablind så finns inte TC i sidofönstret. Kanske vet jag inte vad jag letar efter. TM funkar bra med TC. Det är bara att jag inte ser den.

Försöker lägga en skärmdump här av sidofältet men det verkar inte funka. Inte i förhandsgranskningen

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 12:06
Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Om jag inte har blivit hemmablind så finns inte TC i sidofönstret. Kanske vet jag inte vad jag letar efter. TM funkar bra med TC. Det är bara att jag inte ser den.

Försöker lägga en skärmdump här av sidofältet men det verkar inte funka. Inte i förhandsgranskningen

Öppna ett Finderfönster. Gå till menyn Finder - Inställningar och välj Sidofält. Kryssa i Bonjour-datorer.

Ursprungligen av kenjon:

Öppna ett Finderfönster. Gå till menyn Finder - Inställningar och välj Sidofält. Kryssa i Bonjour-datorer.

Bonjour!! Et voilà. Merci monsieur! Bra att veta

Ursprungligen av RagnarFerdinand:

Hej,

Upptäckte idag att sambons dator inte blivit säkerhets kopierad av Time Machine sedan 17 december. Så jag börjar peta lite i inställningarna. Det verkar som att hon har 159 GB att säkerhetskopiera. Utesluter lite mappar till och får ner det till 59 GB. Efter två timmars tuggande meddelar TM att det är för lite utrymme kvar på TC. Frågan uppstår då var går gränsen för den sammanlagda DATAN? Vi har varsin iMac 27" från 2011 på vardera 1 TB. Tillsammans har vi mindre än 1 TB utnyttjat i våra datorer. Jag förstår att det kommer ta mer plats på TC eftersom det ska hållas flera kopior på TC och det finns säkert en logaritm så att det bara kopierar förändringar men det tar ändå X gånger så stor plats som DATAT kopierat. Jag har även exkluderat Filmer, Musik, Program etc. Min dator har ändå 200 GB som säkerhetskopieras.

Sorry Lång tråd. Snart klar.

Vad är faktorn som DATAT multipliceras med när Time Machine säkrar det? Anledningen till frågan är om jag måste köpa en TC till.

Ett personligt tips är att ni tar bort den automatiska "uppdateringen/nerladdningen" av TC som tuggar hela tiden annars, och använder er av TC som en Extern fet jävla HDD; det har jag gjort fungerar alldeles utmärkt har alla filer och dokument samt bilder som jag har av värde på min TC.

Fungerar klockers

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-05 14:19
Ursprungligen av ibra_apple:

Ett personligt tips är att ni tar bort den automatiska "uppdateringen/nerladdningen" av TC som tuggar hela tiden annars, och använder er av TC som en Extern fet jävla HDD; det har jag gjort fungerar alldeles utmärkt har alla filer och dokument samt bilder som jag har av värde på min TC.

Fungerar klockers

Ett väldigt dåligt tips för en dag står man där med en gammal backup och saknar filer.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-05 14:44
Ursprungligen av ibra_apple:

Ett personligt tips är att ni tar bort den automatiska "uppdateringen/nerladdningen" av TC som tuggar hela tiden annars, och använder er av TC som en Extern fet jävla HDD; det har jag gjort fungerar alldeles utmärkt har alla filer och dokument samt bilder som jag har av värde på min TC.

Fungerar klockers

Den tuggar "hela tiden" bara vid den första backupen, sedan tar det inte många minuter varje timma. Om du inte raderar och lägger till många/stora filer hela tiden.

Ursprungligen av lappen71:

Ett väldigt dåligt tips för en dag står man där med en gammal backup och saknar filer.

Vet inte om du hängde med nu men, grejen är den att du behöver ingen backup om du använder den som en HDD som jag gjort.

Samtliga alla mina vitala filer ligger på HDD som jag lägger ditt som jag är rädd om.
Detta är smartare tycker jag för använd TC som en backup förut men den slukade mycket plats plus buggade den ibland då man väll skulle in i TC och hämta en backup.

Och grejen nu är att min datorn kan bli stulen eller gå sönder så jag köper en ny, men jag har ändå ALLA mina vitala filer på min TC som jag kan nå ifrån mobilen eller datorn lätt,smidigt och skönt.

Så förstår inte vad du syftar på för det finns inget problem med den lösning jag kör med

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-01-06 08:06
Ursprungligen av ibra_apple:

Vet inte om du hängde med nu men, grejen är den att du behöver ingen backup om du använder den som en HDD som jag gjort.

Samtliga alla mina vitala filer ligger på HDD som jag lägger ditt som jag är rädd om.
Detta är smartare tycker jag för använd TC som en backup förut men den slukade mycket plats plus buggade den ibland då man väll skulle in i TC och hämta en backup.

Så förstår inte vad du syftar på för det finns inget problem med den lösning jag kör med

Det är ett dåligt tips för dom som inte vet eller orkar ta backup manuellt på tex bokmärken,mail,mailkonton,inställningar för program som är installerade.
Har inte sagt att det är ett dåligt alternativ för dig för jag vet inte dina kunskaper och ambitionsnivå att hålla koll på detta själv.
Men för den som vara vill att allt ska gå per automatik är TM det bättre valet.

Ursprungligen av ibra_apple:

Och grejen nu är att min datorn kan bli stulen eller gå sönder så jag köper en ny, men jag har ändå ALLA mina vitala filer på min TC som jag kan nå ifrån mobilen eller datorn lätt,smidigt och skönt.

Och det kan man inte göra med TM menar du? Det går också att välja bort mappar,filer som man inte vill ska följa med i en TM-backup.

Bevaka tråden