Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blir galen på Gatekeeper.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2014-01-03 13:21

Detta har pågått en längre tid nu och jag vet inte vad problemet är. Antagligen är det
något som är djupt rotat i systemet. Har jag fel?

Ett av många scenarion:
Jag laddar hem en manuell uppdaterings zip fil till ett program då utgivaren nämner att
det är en bra idé att göra om man vill bli av med några buggar.

Jag har sedan länge haft Gatekeeper på följande vis:
Inställningar > Säkerhet och Integritet > Tillåt program hämtade från: Varsomhelst.

Jag dubbel klickar på appen som jag zippat upp och det händer ingenting. Inga
felmeddelanden eller nått. Om jag istället går in i appen via 'visa innehåll' och
öppnar en av filerna som ska köras så öppnas terminalen och jag får följande
meddelande: "Operation not permitted."

Om jag istället väljer
Inställningar > Säkerhet och Integritet > Tillåt program hämtade från: Appstore och Angivna utgivare.

Så säger os x att filen är skadad och jag får bara ett val att lägga den i papperskorgen.
Det är inget fel på appen. Den har använts tusentals gånger av andra som laddat ner
precis samma. Har laddat hem den flera gånger. Detta är inte den enda gången detta
händer. Jag laddade hem en trial av Parallels. Samma sak.

Jag har gjort följande:

  • Reparerat disk behörigheter.

  • Kontrollerat disk.

  • Startat om i återställningsläget och kört en "passwordreset" i Terminalen.

Vad göra?

Testa att ladda hem filen en gång till, verkar vara fel på den. Vilken fil gäller det? Kan du packa upp andra zip-filer?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2014-01-03 13:43

Har testat det många gånger. packa upp filer fungerar utmärkt. Det är frågan om att öppna normala appar.
Det jag testat att köra senast är en GW2 uppdatering samt att köra en installering av Parallels som heller
inte startar.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2014-01-03 17:51

Nån annan kan ju ta den här tråden senare om problemet dyker upp igen. Nu har jag tagit backup på mina grejer (inte timemachine) och gör en ren installation av Mountain Lion. Mavericks har verkligen inte varit till någon fördel.

EDIT: Alla problem är väck sedan jag nedgraderade mig från Mavericks.

Senast redigerat 2014-01-03 22:05
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-01-03 22:57

Då var det nog något i Mavericksinstallationen som inte gick bra. Alternativt dåliga RAM eller bad blocks på hårddisken.
Jag skulle testa att installera Mavericks igen. Du har ju backup ifall...

En bra funktion är att man temporärt kan ändra Gate keeepers inställning. Högerklicka på programmet du vill öppna, Håll sedan ner ALT-tangenten när du väljer öppna.

Ursprungligen av hummel:

En bra funktion är att man temporärt kan ändra Gate keeepers inställning. Högerklicka på programmet du vill öppna, Håll sedan ner ALT-tangenten när du väljer öppna.

Varför trycka på option-tangent som inte är nödvändig?

EDIT: Dessutom är detta inte temporärt utan OSX kommer ihåg att du öppnat programmet och låter det öppnas normalt efteråt.

Senast redigerat 2014-01-04 23:43
Ursprungligen av Borttaget:

Varför trycka på option-tangent som inte är nödvändig?

Bra fråga. Läste mig till tipset och misstrodde det aldrig, nu har jag lärt mig något i dag. Tackar!

Senast redigerat 2018-07-23 10:04
  • Medlem
  • Sverige
  • 2014-01-14 15:14

Inget av sagda förslag har fungerat, jag hade redan testat alla dem innan jag postade
mitt problem. Jag installerade om burken och sen hade jag inga problem.

1
Bevaka tråden