Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga angående Windows på en Macbook Pro 2013 retina 13"

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-12-27 07:22

Har hört att Windows inte fungerar optimalt på en Macbook pro, och om man ändå tänkte köra Windows 24/7 så är det bättre att köra en renodlad Windows ultrabook istället för en Mac. Vad är eran synpunkt på detta?

Jag hörde det första gången här:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_d...

Hon säger en massa små saker som i slutändan innebär att hon inte rekommenderar såna som mig som bara är ute efter att köra Windows att köra det på en Macbook pro.

För mig står det mellan en:
Asus Zenbook UX301LA-DE002H
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2209796
eller
Apple MacBook Pro with Retina Display ME865LL/A Intel Core i5 2.40GHz (4th Gen Haswell) 8GB 13.3"
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2299824

Så stämmer det hon säger i klippet? Va gärna specifika och berätta era egna erfarenheter och vad ni tycker jag bör välja.
Ju fler som svarar desto bättre uppfattning kommer jag att få om vad som bör passa mig bäst.
Kan nämna att jag aldrig använt en enda Apple produkt i hela mitt liv.

Hon har rätt. Det fungerar, men är inte optimalt när det kommer till drivrutiner framförallt.

Om du enbart ska köra Windows, köp en Windows-baserad maskin från början så slipper du eventuella problem.

Varför vill du över huvud taget köpa en Mac om du inte vill använda OS X?

Ursprungligen av maskh:

Varför vill du över huvud taget köpa en Mac om du inte vill använda OS X?

Lätt att se. Macarna är oerhört prisvärda sett till vad som sitter i dem. Det här är såklart inget du får höra av spechunters som sitter inne på SweClockers - men om man som jag är chipnörd (kommer att läsa en master som heter System on a chip) och faktiskt går igenom nätverkschip, skärmpaneler och kalibrering, m m inser man att de är otroligt prisvärda.

Det finns exempelvis bara en PC på svenska marknaden som använder Intel Haswell med 28W TDP (SoC) som sitter i MBP Retina 13" - och det är Asus modell UX301LA som är dyrare.

Asusen har en sämre skärmpanel (fortfarande bra panel, men sämre och klart sämre kalibrerad). Asusen har dessutom ett 802.11ac-chip från Intel med två kanaler medan MacBook Pro Retina 13" har ett chip from Broadcom med tre kanaler.

Lägg därtill bättre musplatta och det är lätt att se varför man vill ha en Mac även om man inte kör OS X. Nu skulle trots det även jag rekommendera att köra en PC om man enbart använder Windows. Det dåliga drivrutinsstödet på Windows från Apple i kombination med Windows sämre strömsparfunktionalitet förtar upplevelsen av en MacBook.

När jag använt Windows har jag inte haft några problem. Vilka drivrutiner är problematiska?

Ursprungligen av hummel:

När jag använt Windows har jag inte haft några problem. Vilka drivrutiner är problematiska?

Musplattan är klart sämre än i OS X och strömsparfunktionerna är rent ut sagt usla så batteritiden är markant kortare och enheten klart varmare.

Gämfört med en annan PC med Windows är det ju såklart inte så stor skillnad - men förtar som sagt känslan av en MacBook.

Är Mac sämre än en "normal" PC att köra Windows på med andra ord vad gäller batteritid?

Ursprungligen av hummel:

Är Mac sämre än en "normal" PC att köra Windows på med andra ord vad gäller batteritid?

Nja. Motsvarande vad en PC med liknande batteristorlek presterar rör det sig om.

http://www.sweclockers.com/recension/17550-sn...

Ursprungligen av sweclockers.com:

På efterfrågan har redaktionen kompletterat batteritesterna med resultat i Windows 8. Medan 13,3-tummaren tappar 20 procent i drifttid håller den fortfarande en bra nivå i gentemot konkurrerande Ultrabook. Av någon anledning drabbas 11,6-tummaren hårdare och blir av med hela 35 procent av sin ursprungliga tid, med resultat att den lägger sig långt ner i tabellerna.

11-tummaren har ett mindre batteri än de flesta maskinerna i testet.

1
Bevaka tråden