Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man välja Playstation 4 i Sverige eller är Xbox One att föredra?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
vi har ett gammalt Wii. Nya spel funkar inte. Barnen, ffa en 10-åring vill ha en ny konsol.
De flesta av hans kompisar har Xbox [360, inte nya one]. Efter att ha läst litet på internet är jag mest sugen på Playstation 4 men det jag undrar är:

a) Bör jag ändå köpa ett dyrare Xbox One eftersom Xbox tidigare dominerat den svenska marknaden. Kanske kommer 10-åringen att vilja spela mkt ihop med sina kompisar online framgent och då "måste han" kanske ha en Xbox-kompatibel spelkonsol?
b) Kanske är man dum om man köper Playstation när Xbox dominerar i Sverige?
c) Kanske finns det fler spel till Xbox One än Playstation? [det spel han är mest intresserad av FIF14 och det finns för bägge tror jag]

tacksam för alla synpunkter.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
vi har ett gammalt Wii. Nya spel funkar inte. Barnen, ffa en 10-åring vill ha en ny konsol.
De flesta av hans kompisar har Xbox [360, inte nya one]. Efter att ha läst litet på internet är jag mest sugen på Playstation 4 men det jag undrar är:

a) Bör jag ändå köpa ett dyrare Xbox One eftersom Xbox tidigare dominerat den svenska marknaden. Kanske kommer 10-åringen att vilja spela mkt ihop med sina kompisar online framgent och då "måste han" kanske ha en Xbox-kompatibel spelkonsol?
b) Kanske är man dum om man köper Playstation när Xbox dominerar i Sverige?
c) Kanske finns det fler spel till Xbox One än Playstation? [det spel han är mest intresserad av FIF14 och det finns för bägge tror jag]

tacksam för alla synpunkter.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Om din son spelar mycket med sina vänner så kan det vara en bra idé att du tar reda på om hans vänner kommer att köpa nya One eller om det blir ett byte till Playstation 4. Om det fortsätter att vara Xbox som dominerar så tycker jag att du ska köpa ett sådant till honom. Jag är osäker på om det verkligen kommer att gå att spela exempelvis mellan One och 360?

Ursprungligen av maskh:

Om din son spelar mycket med sina vänner så kan det vara en bra idé att du tar reda på om hans vänner kommer att köpa nya One eller om det blir ett byte till Playstation 4. Om det fortsätter att vara Xbox som dominerar så tycker jag att du ska köpa ett sådant till honom. Jag är osäker på om det verkligen kommer att gå att spela exempelvis mellan One och 360?

Tack! han har aldrig spelat online med sina vänner hittills - men det kan ju bli så att han börjar.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-31 10:47

Jag är tveksam till att x360 dominerar i sverige.

Men ja, eftersom det handlar om konsoll till barn är det bästa att välja samma som kompiskretsen.
Då kan de låna spel av varandra eller ta med till varandra och spela (och ta med egen handkontroll).

Så det kan vara värt att vänta lite eller prata ihop dig med de andra barnens föräldrar om de kommer köpa någon av de nya.
Annars är ju en x360 väldigt billig nu. Det kommer fortfarande släppas spel till den i ett par år.

Wii U är också en väldigt trevlig konsoll och du kan använda spel och handkontroller från det gamla Wii't.

I Europa så dominerar Playstation 3 över Xbox 360.

Xbox one går inte ens att köpa officiellt i velige än och det går rykten om att den kommer släppas till och med hösten 2014.

Playstation 4 är tekniskt överlägsen Xbone och dom flesta spel rullar i 30/60FPS i 1080 medans på Xbone så rullar som med samma fps i 720. Det betyder att Ps4:an visar ca 50% mer pixlar. Ps4:an är också 100 dollar billigare än Xbone så för mig är valet ganska självklart. Dom flesta stora spel kommer ju släppas till båda plattformarna men enligt mig har Sony fler bra exklusiva spel på gång samt att dom har ett väldigt bra Indie-avtal så många små utvecklare kommer släppe på Ps4:an. Sen med PS+ som krävs för onlinespel ( Ca 500:- /år) så får man ett spel gratis i månaden.

Slutsats. Sony har gjort allt rätt med ps4:an medans Microsoft lanserade en sorts spel/tivo lösning som dom fick så mycket skit för så dom fått backa på flera punkter.

Har själv en ps4:a som är grym!

Vad tycker ni, särskilt föräldrar, alla om XboxOne och dess kamerafunktion? Om du stänger av kameran kan du inte spela. Har den ej fri sikt över säg vardagsrummet fungerar det inte att spela. Dyker ett ,för Microsoft okänt, ansikte upp i kameran ska det (era barn) registreras innan människan/barnet över huvud taget kan spela!

Med Microsofts erkända samarbete med NSA och andra inte-så-snälla organisationer, är det ganska lätt att dra en slutsats: Xbox One är för konsumenterna en rolig maskin, men för en annan grupp människor inget annat än ett spionverktyg och en chans att "lära" barn/oss att bli ständigt övervakade. Jag tänker inte läsa "rent mjöl"-resonemang även om jag VERKLIGEN välkomnar diskussion!

Även att XboxOne även kräver uppkoppling mot Internet minst en gång per dygn för att fungera? Varför? Nu har jag visserligen hört att denna funktion är modifierad, eller i bästa fall borttagen. Men den var/är där från början Såklart av en anledning, inte slump eller misstag. Men återigen en konstig funktion som lyser med sin suspekta närvaro utan att ge användarna/barnen en bra förklaring, varesig till varför kameran inte får stängas av, men också varför den inte går att ta med till sommarstugan om internet t.ex skulle saknas.. Kan den då inte skicka information vidare och är "värdelös" för spionorganen? Jag vet faktiskt inte..

Behövs fler exempel? NSA/MS/Andra inte-att-lita-på intressen har lyckats, dom har meckat ihop en spion som alla (dom flesta) vill ha... Genialiskt men samtidigt fruktansvärt skrämmande.

Har jag faktafel så visa mig rätt, jag vill sprida kunskap och absolut inte skrämmas..

Vad tänker ni?
Tack
/Johan

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-03-01 07:15
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej!
vi har ett gammalt Wii. Nya spel funkar inte. Barnen, ffa en 10-åring vill ha en ny konsol.
De flesta av hans kompisar har Xbox [360, inte nya one]. Efter att ha läst litet på internet är jag mest sugen på Playstation 4 men det jag undrar är:

a) Bör jag ändå köpa ett dyrare Xbox One eftersom Xbox tidigare dominerat den svenska marknaden. Kanske kommer 10-åringen att vilja spela mkt ihop med sina kompisar online framgent och då "måste han" kanske ha en Xbox-kompatibel spelkonsol?
b) Kanske är man dum om man köper Playstation när Xbox dominerar i Sverige?
c) Kanske finns det fler spel till Xbox One än Playstation? [det spel han är mest intresserad av FIF14 och det finns för bägge tror jag]

tacksam för alla synpunkter.
med vänl hälsn Jonas Ludvigsson

Köp den som har de plattformsexklusiva spel ni gillar, konsolerna är rätt likvärdiga i övrigt. Spelar det ingen roll så gör som tidigare sagt och satsa på samma plattformen som bekantskapskretsen. Jag har en ps4 som jag är kanonnöjd med, förutom att det i princip inte finns några spel

Hej alla!
jag köpte ett PS4 i helgen. Alla (barnen) är jättenöjda. FIFA14 och marvel Lego-programmet är riktigt bra. Som barnen konstaterar: grafiken är så pass bra att man ser när det regnar på en fotbollsmatch i FIFA14.

Enda problemet var att vi har en videoprojektor utan ljud-UT-gång. Det innebar att vi inte fick något ljud från PS4:an eftersom det inte medföljde någon separat sladd från PS4 till stereon (som vi använder för ljud). De portar som fanns lediga i PS4 är "AUX" och en optisk utgång. Observera att det PS4 kallar AUX inte är en vanlig AUX-ingång. Detta fick vi lösa genom att via Kjell och company köpa till en optisk kabel, en konverterare (optik---> analog), samt en ny RCA (?)-sladd [röd-vit] till stereon. Kostade mig 500 kr extra men vi var tvungna. Nu funkar dock allt klockrent. Stort plus för att PS4 gjorde det möjligt att ladda ned viasat-appen. Lättare att titta på viasat via PS4 än via datorn - så det gillar också barnen!

Tack till alla som gav mig råd inför inköpet!

Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej alla!
jag köpte ett PS4 i helgen. Alla (barnen) är jättenöjda. FIFA14 och marvel Lego-programmet är riktigt bra. Som barnen konstaterar: grafiken är så pass bra att man ser när det regnar på en fotbollsmatch i FIFA14.

Enda problemet var att vi har en videoprojektor utan ljud-UT-gång. Det innebar att vi inte fick något ljud från PS4:an eftersom det inte medföljde någon separat sladd från PS4 till stereon (som vi använder för ljud). De portar som fanns lediga i PS4 är "AUX" och en optisk utgång. Observera att det PS4 kallar AUX inte är en vanlig AUX-ingång. Detta fick vi lösa genom att via Kjell och company köpa till en optisk kabel, en konverterare (optik---> analog), samt en ny RCA (?)-sladd [röd-vit] till stereon. Kostade mig 500 kr extra men vi var tvungna. Nu funkar dock allt klockrent. Stort plus för att PS4 gjorde det möjligt att ladda ned viasat-appen. Lättare att titta på viasat via PS4 än via datorn - så det gillar också barnen!

Tack till alla som gav mig råd inför inköpet!

Kul med ps4:an. Japp, samma ljudgrej var det med 3:an när jag ville köra med hörlurar. Nu älskar jag att det finns en line ut på handkontrollen när tjejen sover..

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-03-02 11:02

Personligen ser jag ingen vits med att köpa den konsoll som andra har bara för att "passa in". Duger mitt barn inte för att den har "fel" konsoll skulle jag kalla det för mobbning, och vidta lämpliga åtgärder.

Ursprungligen av MatsOlov:

Personligen ser jag ingen vits med att köpa den konsoll som andra har bara för att "passa in". Duger mitt barn inte för att den har "fel" konsoll skulle jag kalla det för mobbing.

Ser inte var någon har skrivit ett enda ord om att "passa in" och mobbing. Rätt så irrelevant.

Vill man spela med sina kompisar så köper man det kompisarna har, inte svårare än så.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-03-02 11:16
Ursprungligen av keptang:

Ser inte var någon har skrivit ett enda ord om att "passa in" och mobbing. Rätt så irrelevant.

Vill man spela med sina kompisar så köper man det kompisarna har, inte svårare än så.

Hela frågan går ju ut på att passa in.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-03-02 11:47
Ursprungligen av jonasludvigsson:

Hej alla!
jag köpte ett PS4 i helgen. Alla (barnen) är jättenöjda. FIFA14 och marvel Lego-programmet är riktigt bra. Som barnen konstaterar: grafiken är så pass bra att man ser när det regnar på en fotbollsmatch i FIFA14.

Enda problemet var att vi har en videoprojektor utan ljud-UT-gång. Det innebar att vi inte fick något ljud från PS4:an eftersom det inte medföljde någon separat sladd från PS4 till stereon (som vi använder för ljud). De portar som fanns lediga i PS4 är "AUX" och en optisk utgång. Observera att det PS4 kallar AUX inte är en vanlig AUX-ingång. Detta fick vi lösa genom att via Kjell och company köpa till en optisk kabel, en konverterare (optik---> analog), samt en ny RCA (?)-sladd [röd-vit] till stereon. Kostade mig 500 kr extra men vi var tvungna. Nu funkar dock allt klockrent. Stort plus för att PS4 gjorde det möjligt att ladda ned viasat-appen. Lättare att titta på viasat via PS4 än via datorn - så det gillar också barnen!

Tack till alla som gav mig råd inför inköpet!

Har inte din stereo optisk ingång?

Ursprungligen av MatsOlov:

Hela frågan går ju ut på att passa in.

Hela frågan handlar om att barnen vill spela med sina vänner...

Ursprungligen av MatsOlov:

Personligen ser jag ingen vits med att köpa den konsoll som andra har bara för att "passa in". Duger mitt barn inte för att den har "fel" konsoll skulle jag kalla det för mobbning, och vidta lämpliga åtgärder.

Som andra sagt om "alla" har en ps4:a och den son får en Xbone så kommer han ju sitta själv och inte kunna spela med sina kompisar. Detta hände även en (vuxen) polare till mig då han fick en Xbox360 av sin tjej och vi alla andra statt på ps3:an och spelade Battlefield tillsammans. Han kör ps4:a med oss nu.

Sen om man inte spelar online så ska man ju välja den utvecklare som man gillar dom exklusiva titlarna för.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-03-03 08:39
Ursprungligen av MatsOlov:

Personligen ser jag ingen vits med att köpa den konsoll som andra har bara för att "passa in". Duger mitt barn inte för att den har "fel" konsoll skulle jag kalla det för mobbning, och vidta lämpliga åtgärder.

Fokus ligger ju på att kunna ta med spel / kontroller till varandra och spela ihop på nätet än att det är någon form av status som behövs för att passa in vilket det låter som att du tänker på?

1
Bevaka tråden