Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech webbkamera och mikrofon, hur använder jag dessa?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-29 18:02

Med en begagnad PowerMac G5 så följde en bildskärm, Apple Cinema
Men också en webbkamera och en mickrofon, de heter Logitech.
Vad använder man detta till och hur får man igång dem?
Datorn har system 10.5.8

Rubriken justerad. /mod

Senast redigerat 2013-12-29 18:16

Logitech är ett stort märke, vad heter den mer än Logitech? Det borde finnas ett modellnummer på den.

Ett par tips också: Ju mer info du ger i ditt inledande inlägg, desto enklare blir det för oss andra att hjälpa dig, det gäller också trådtiteln.

Ursprungligen av torin:

...Vad använder man detta till och hur får man igång dem?...

Du kan t.ex. använda dem till videosamtal, t.ex. via Skype. Men då får man försöka hitta gamla versioner - det funkar inte på 10.5 och PowerPC med dagens version av Skype.

Och även för andra funktioner och användningsområden (än Skype), så blir det nog svårt att hitta drivrutiner och programvaror som funkar med 10.5 och PowerPC.

Men jag håller med föregående talare. Mer information från dig = mer exakta och konkreta svar från oss.

Så försök hitta vilken kameramodell det är, så kan vi förhoppningsvis berätta mer i detalj vad som kan funka och inte funka.

Senast redigerat 2013-12-30 11:16

Fråga säljaren om kameran någonsin har använts med G5an. Massor av äldre webkameror funkar öht inte med mac oberoende av systemversion eller hårdvara då de är beroende av specifika funktioner inbyggda i Windows. Sitter det däremot en klisterlapp "Made for Windows Vista" skall de däremot vara byggda enligt en universell standard som även skall funka med mac out of the box.

I teorin iaf. Om du inte får igång det så låt skiten vara - det är ändå ingen hit att försöka få igång Skyoe eller andra videosamtal med gammal PPC-hårdvara och gamla OS.

Mikrofonen borde vara lättare att få igång och få nytta av. Öppna Systeminställningar -> Ljud -> Ljud In och välj din mic.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-29 19:22
Ursprungligen av torin:

Vad använder man detta till och hur får man igång dem?
Datorn har system 10.5.8

Programmet Photo Booth fanns väl redan på OS 10.5? Det är det enklaste inbyggda programmet att testa webkameran i.

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-30 10:37

Tack för flera svar!

Ursprungligen av Mymac4ever:

Logitech är ett stort märke, vad heter den mer än Logitech? Det borde finnas ett modellnummer på den.

Ett par tips också: Ju mer info du ger i ditt inledande inlägg, desto enklare blir det för oss andra att hjälpa dig, det gäller också trådtiteln.

Tack för alla synpunkter!
Roligt att det alltid finns folk här som delar med sig av erfarenheter.
Jag bifogar bild på grejorna, men inga etiketter talar om vad det är för något och säljaren hade nog gjort en affär, för han säger sig ha haft detta bara någon månad.
Det är ju inte någon viktig grej, bara kul om grejer man har kan användas.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-30 12:48

Vad gäller mikrofonen, är det inte bara en vanlig 3,5mm plugg på den?
Kameran ser ut att vara en sådan här: http://www.imagesco.com/video/webcam.html

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-30 14:29

Photo Booth

Ursprungligen av IngoX:

Programmet Photo Booth fanns väl redan på OS 10.5? Det är det enklaste inbyggda programmet att testa webkameran i.

Jo Photo Booth finns, Startade det. Det dök upp en ruta med en övekryssad kamera. Tryckte på kamerans startknapp, men inget hände.
Får väl leta upp manualen på nätet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-30 16:21

Det finns en del program som fixar USBkameror till Mac. Googla:
https://www.google.com/search?client=safari&r...

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-30 16:52
Ursprungligen av torin:

Med en begagnad PowerMac G5 så följde en bildskärm, Apple Cinema
Men också en webbkamera och en mickrofon, de heter Logitech.
Vad använder man detta till och hur får man igång dem?
Datorn har system 10.5.8

Rubriken justerad. /mod

Kul, jag tog macam - USB webcam driver for Mac OS X och den funkade direkt .Tack!
Nu vet jag att det fungerar. Bilden är utan att jag gjort några inställningar.

Sen är gamla kulkameror sällan någe' kul (pun intended). Men kul att den drog igång, och om du har någon nytta av den. Barn (och för all del vuxna) brukar gilla partytricksen i photobooth om inte annat.

Micen: Testa som sagt Ljud In-inställningarna. Är nog inget avancerat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-30 20:38
Ursprungligen av torin:

Kul, jag tog macam - USB webcam driver for Mac OS X och den funkade direkt .Tack!
Nu vet jag att det fungerar. Bilden är utan att jag gjort några inställningar.

Tomten?

  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2013-12-31 15:57
Ursprungligen av lappen71:

Tomten?

Tack för kommentarer, men det är inte tomten. Det är min bror som är det. Ända likheten är väl att jag har mitt varma vinterskägg och röda hängslen.

1
Bevaka tråden