Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min MacBook

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena grabbar
Är ni snälla att tipsa lite hjälp med något som frustrerar mig?
När jag spelar upp videor i min MacBook, youtube eller någon liknande, efter några minuter händer att uppspelningen darrar och ljudet och allt och om man har tur spelar upp videon igen men ljudet brukar förstöras helt.
Har någon erfarenhet med detta? Jag har redan kontrollerat skivbehörigheter och rensat allt jag kunde men det hjälper bara inte.
Total frustrerande att inte kunna titta ens på webbtv.
Tack i förhand.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-27 23:36
Ursprungligen av imbranato:

Tjena grabbar
Är ni snälla att tipsa lite hjälp med något som frustrerar mig?
När jag spelar upp videor i min MacBook, youtube eller någon liknande, efter några minuter händer att uppspelningen darrar och ljudet och allt och om man har tur spelar upp videon igen men ljudet brukar förstöras helt.
Har någon erfarenhet med detta? Jag har redan kontrollerat skivbehörigheter och rensat allt jag kunde men det hjälper bara inte.
Total frustrerande att inte kunna titta ens på webbtv.
Tack i förhand.

"Macbook" skriver du kan du vänligen specifiera din hårdvara lite mer ( processor- ram-minnets storlek) och ditt operativsystem och version av Safari webläsare ?

Hastighet på din internet uppkoppling ?

Ursprungligen av cubeis:

"Macbook" skriver du kan du vänligen specifiera din hårdvara lite mer ( processor- ram-minnets storlek) och ditt operativsystem och version av Safari webläsare ?

Hastighet på din internet uppkoppling ?

Sorry, my fault
ok Macbook inköpt 2006 intel ram 2GB processor 2GHz och kör OSX 10.7.5
Safari versionen kanske spelar ingen roll för att jag använder senaste Firefox och det händer precis samma sak
Tack och hoppas du har några knep.

testat olika webläsare?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-28 11:59

Han har testat Safari och Firefox efter vad jag förstår.
Men en bärbar från 2006? 7 år gammal, kan man räkna med att den ska klara av detta? Blir det likadant om du kör i ett litet fönster, alltså inte i fullskärm?

Ursprungligen av imbranato:

...uppspelningen darrar och ljudet och allt och om man har tur spelar upp videon igen men ljudet brukar förstöras helt...

Vad menar du med att "uppspelningen darrar och ljudet och allt"? Och vad betyder det att ljudet "förstörs"? Du får gärna beskriva lite mer i detalj vad det är som faktiskt händer.

Vilken version av Flash Player har du? (Gör en versionskoll här)

Hur snabb internetförbindelse har du?

Vilka andra program (utöver webbläsaren) brukar du ha igång samtidigt?

Ursprungligen av kenjon:

Men en bärbar från 2006? 7 år gammal, kan man räkna med att den ska klara av detta?

Visst är 7 år mycket i de här sammanhangen. Men en 2,0 GHz Core 2 Duo, med 2 GB minne, borde väl ändå klara av att spela upp lite Youtube, tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-28 13:47
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Visst är 7 år mycket i de här sammanhangen. Men en 2,0 GHz Core 2 Duo, med 2 GB minne, borde väl ändå klara av att spela upp lite Youtube, tycker jag.

Kan ju vara första versionen vita macbook med en vanlig 2.0 Ghz Core Duo processor som kom i maj 2006 Late 2006 vit macbook hade väl Core 2 Duo.

Men borde klara av att spela upp lite Youtube som du säger helt klart, så flashplayer spelaren och internet uppkopplingen kan spöka i det här fallet.

Kanske han sitter med en mobil uppkoppling från TRE då förstår jag att det "hackar", vad vet vi när vi sitter här och gissar .

Psssss.. Du hade nog rätt Jesper han kör 10.7.5 det kräver väl en Core 2 Duo processor

Senast redigerat 2013-12-28 17:41
Ursprungligen av cubeis:

...Du hade nog rätt Jesper han kör 10.7.5 det kräver väl en Core Duo 2 processor

Japp, det måste vara "Late 2006" med Core 2 Duo, eftersom han kör 10.7.

Först vill jag tacka att ni visar intresse.
Och det är så, det spelar ingen roll om det är litet fönstret eller helskärm eller olika webbläsare man använder, och precis igår jag uppdaterade alla versioner av allt. Men icke. Börjar att tänka att något med video kortet?
Att uppspelningen darrar menar jag att efter en halvtimme tittande börjar att bryta alla funktioner video, ljudet, mussen stundviss för att komma igång igen men ljudet brukar inte göra det och den bara surrar. Startar man om hela blir det samma efter några minuter. Den har fortfarande 10Gb ledigt på hårdd. Lösning? Eller begravningsdag?

Förresten.
Det är inte alls uppkopling. Den är faktiskt snabb och aldrig haft problem förut tills ett par månader sen.

Gör en ren ominstallation av OS X så lever den nog ett tag till.
Finns förmodligen mycket skräp på den om det endast är 10GB ledigt.

Se till att ha en backup innan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-28 21:55

Du kan ställa in att du i första hand spelar upp video på Youtube med html5 istället för Flash-spelaren här:
https://www.youtube.com/html5

Om du då märker att det går bättre att spela video längre tid utan hack kan du även installera ClickToFlash som blockerar all flash från att spelas upp automatiskt. Det ger valet att spela upp html5 även på andra sajter än youtube - om det finns tillgängligt. Men du kan även kan klicka på flash-filmen och spela upp om du vill.
ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

icke

Ursprungligen av IngoX:

Du kan ställa in att du i första hand spelar upp video på Youtube med html5 istället för Flash-spelaren här:
https://www.youtube.com/html5

Om du då märker att det går bättre att spela video längre tid utan hack kan du även installera ClickToFlash som blockerar all flash från att spelas upp automatiskt. Det ger valet att spela upp html5 även på andra sajter än youtube - om det finns tillgängligt. Men du kan även kan klicka på flash-filmen och spela upp om du vill.
ClickToPlugin & ClickToFlash Safari extensions

tyvärr problemet verkar vara något annat. Det känns som att datorn vill göra något annat precis när man spelar vilken video som helst. interminne? löser det sig om jag köper större minne? begravning?

Ursprungligen av imbranato:

...interminne? löser det sig om jag köper större minne?...

Du har redan 2 GB minne, vilket är det officiella max-värdet. Inofficiellt klarar den 3 GB, och man kan ju prova det, men det lär inte göra någon större skillnad i förmågan att spela upp video.

Jag skulle prova keptangs tips om ominstallation först. (se inlägg 12)

Jag skulle också prova att köra någon form av disk-verktyg, för att se hur hårddisken mår? Efter 7 år så kan det ju vara hårddisken som är på väg att ge upp, och som gör att det hackar och går lite långsamt.

1
Bevaka tråden