Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPrint på en Canon Pixma ip7250?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Frugan har fått en Canon Pixma ip750 i julklapp och vi har stött på lite problem med AirPrint.

Av någon anledning så vill den hämta papper från kassetten som har fotopapper och inte från kassetten som vi har fyllt med vanliga A4 papper.

Hittar ingen inställning för detta någonstans varken på datorn eller skrivaren, värt att även säga är att skrivaren är kopplad direkt via nätverket och jag har mjukvaran installerad på min iMac late 2013 27" om detta kan vara till någon hjälp?

Ursprungligen av maccswe:

Hej!

Frugan har fått en Canon Pixma ip750 i julklapp och vi har stött på lite problem med AirPrint.

Av någon anledning så vill den hämta papper från kassetten som har fotopapper och inte från kassetten som vi har fyllt med vanliga A4 papper.

Hittar ingen inställning för detta någonstans varken på datorn eller skrivaren, värt att även säga är att skrivaren är kopplad direkt via nätverket och jag har mjukvaran installerad på min iMac late 2013 27" om detta kan vara till någon hjälp?

Jag har en Pixma ip5400 och där finns det en knapp på framsidan av skrivaren som styr varifrån den ska hämta pappret.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har en Pixma ip5400 och där finns det en knapp på framsidan av skrivaren som styr varifrån den ska hämta pappret.

Tack för svar, vilken knapp är det? Jag har inte så mycket val på min utan se bild om det kan vara någon av dessa?

http://www.inkntoneruk.co.uk/ink-cartridge-ne...

Dum fråga kanske men är du säker på att den heter iP750? Skälet till att jag frågar är att jag inte kan hitta en sådan skrivare ens hos Canon, däremot denna iP7250

Edit: såg just att du skriver en modell i trådtiteln o en annan i inlägget...

Ursprungligen av maccswe:

Tack för svar, vilken knapp är det? Jag har inte så mycket val på min utan se bild om det kan vara någon av dessa?

http://www.inkntoneruk.co.uk/ink-cartridge-ne...

Skulle gissa på knappen under power-knappen.

Mattias

Ursprungligen av Mymac4ever:

Dum fråga kanske men är du säker på att den heter iP750? Skälet till att jag frågar är att jag inte kan hitta en sådan skrivare ens hos Canon, däremot denna iP7250

Edit: såg just att du skriver en modell i trådtiteln o en annan i inlägget...

Oj! Blev ett typo i min text, det är modellen som står i rubriken! Sorry!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Skulle gissa på knappen under power-knappen.

Mattias

Nopp verkar inte funka tyvärr, den verkar avbryta utskrifter och sen gör den inte så mycket mer verkar det som =(

Fan man måste ju kunna skriva ut utan att behöva slösa fotopapper, känns ju inte genomtänkt annars..

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-27 19:55

Plocka ur fotopapperen, de behöver väl inte ligga där om du inte ska skriva ut foton just nu.

Ursprungligen av kenjon:

Plocka ur fotopapperen, de behöver väl inte ligga där om du inte ska skriva ut foton just nu.

Jomen det har jag gjort, men den försöker bara hämta från den kassetten tills den ger upp efter några försök.

Kan du inte lägga vanliga A4 i fotokassetten eller är det fel storlek på facket?

Hur är det med mjukvaran till skrivaren? Finns det inte nån inställning där?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-27 20:58

Jag har en gammal IP4600 och i inställningarna efter jag valt skriv ut kan jag klicka på Quality& media och välja pappershanering, dvs varifrån pappret ska hämtas. Detta görs från den sista rullmenyknappen.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Kan du inte lägga vanliga A4 i fotokassetten eller är det fel storlek på facket?

Hur är det med mjukvaran till skrivaren? Finns det inte nån inställning där?

Det är fel storlek för A4 i det facket testade att klippa till en bit A4 och då snappade den upp pappret direkt och printade, blir tokig på detta. Hittar ingen inställning i programvaran som kom med gällande AirPrint.

Jag hade förstått om den känner av att det är en bild man skriver ut, men jag har ingen lust att skriva ut ett recept eller liknande på fotopapper när jag kör AirPrint.

Ursprungligen av stevie:

Jag har en gammal IP4600 och i inställningarna efter jag valt skriv ut kan jag klicka på Quality& media och välja pappershanering, dvs varifrån pappret ska hämtas. Detta görs från den sista rullmenyknappen.

Fast har dom inställningarna en koppling till AirPrint? Har liknande inställningar men dom verkar inte gälla när det kommer till AirPrint, det är som det är förbestämt antingen i iphonen eller i skrivaren att den enbart hämtar från fotopapperskassetten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-28 14:45

Vilken app skriver du ut från? Enligt Canon styrs pappersvalet av vilken app som används.
http://www.canon-europe.com/Support/Consumer_...

Citat:

Paper Size
With AirPrint, the paper size is selected automatically according to the app being used on the Apple device and the region in which AirPrint is used.
When Apple's photo app is used, the default paper size 4"x6" or KG.
When documents are printed from Apple's Safari browser, the default paper size in Europe is A4.

Man hittar andra som irriterar sig på att utskrift från Pages alltid väljer fotopapper, medan Numbers korrekt väljer vanligt papper.
https://discussions.apple.com/message/1683868...
En användare löser det så att han delar dokumentet via e-post till sig själv då Pages ger valet att skicka i pdf-format. Och pdf i Mail skriver korrekt till vanligt papper.
http://www.ephotozine.com/forums/topic/how-to...

1
Bevaka tråden