Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna fil med argument via terminalen

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:01

Hej!
Ska uppdatera min firmware i min Tellstick NET via min macbook.

Det är mest byggt för att göra detta via windows, men ska även gå via mac. När get gäller Win så drar man enkelt .hex-filen till programmet och går vidare. men för mac går det inte utan;

Citat:

Det går inte att dra .hex-filen till programikonen på Mac. Det går däremot att ange .hex-filen som argument om du startar programmet från terminalen. Annars är det tyvärr windows som gäller

Hur gör man som killen ovan beskriver?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-14 15:17

Tex såhär.
open /Applications/TextEdit.app MinTextfil.txt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:22
Ursprungligen av Creops:

Tex såhär.
open /Applications/TextEdit.app MinTextfil.txt

tack!
Dock får jag felet "No application know how to open filename.hex"

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-14 15:26

Du måste skriva hela sökvägen till programmet och filen om du inte redan står i rätt katalog.
Hur skrev du i Terminalen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:27
Ursprungligen av Creops:

Du måste skriva hela sökvägen till programmet och filen om du inte redan står i rätt katalog.
Hur skrev du i Terminalen?

open /Users/mittnamn/Desktop/TellStickNetFlasher.app /Users/mittnamn/Desktop/TellStickNetBeta6.hex

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-14 15:30

Ok, det borde fungera om den nu känner igen filen.
Har du kollat in denna sida? http://developer.telldus.com/wiki/Firmware

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:32

Ja det har jag. Kan det spela någon roll vilken katalog dom ligger i? Inget ska köras innan "open"?

Ursprungligen av kladda:

Hej!
Ska uppdatera min firmware i min Tellstick NET via min macbook.

Det är mest byggt för att göra detta via windows, men ska även gå via mac. När get gäller Win så drar man enkelt .hex-filen till programmet och går vidare. men för mac går det inte utan;
Hur gör man som killen ovan beskriver?

En .app-fil är inte ett program. Det är en mapp. Eller bundle, om man ska vara petig.
Själva programmet ligger i en undermapp, /Contents/MacOS.

Du ska alltså skriva

/Users/mittnamn/Desktop/TellStickNetFlasher.app/Contents/MacOS/TellStickNetFlasher /Users/mittnamn/Desktop/TellStickNetBeta6.hex

och skippa "open".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:40

Jo så långt är jag med.
Testade att köra via Contents men med samma reslutat. Inga problem att bara öppna första filen. Däremot när .hex blandas in går det inte.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-14 15:42

Den brukar fatta även om man skriver bara till Program.app, men du har rätt.
Vid närmare fundering behövs nog bara "open" när man vill att Finder ska öppna programmet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-14 15:50

Löste det!

open xx.app --args yy.hex
Tack för hjälpen!

Hjälp!

Ursprungligen av kladda:

Löste det!

open xx.app --args yy.hex
Tack för hjälpen!

Har exakt samma problem. Hur fick du till det? Hur såg den totala slutliga strängen ut som skulle skrivas i terminalen?

Med vänlig hälsning, Patrik

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-11-04 22:56
Ursprungligen av PAronsson:

Har exakt samma problem. Hur fick du till det? Hur såg den totala slutliga strängen ut som skulle skrivas i terminalen?

Med vänlig hälsning, Patrik

Jag brukar köra med:

open -a bbedit fil.txt

För att öppna filen filen fil.txt i programmet bbedit.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-05 09:02
Ursprungligen av PAronsson:

Har exakt samma problem. Hur fick du till det? Hur såg den totala slutliga strängen ut som skulle skrivas i terminalen?

Med vänlig hälsning, Patrik

open xx.app --args yy.hex

Grejen är att jag fick aldrig igenom uppdateringen. Den stannade alltid på steg 3/6 oavsett mac eller PC.

  • Medlem
  • 2013-12-26 19:50

Jag laddade hem TellStickNetFlasher_v14.dmg. För att köra programmet var jag tvungen att "Tillåta program hämtade från: Var som helst" i Systeminställningar. Annars uppmanades jag mata ut skivavbilden eller kasta det installerade programmet.

När programmet exekverar måste jag tillåta inkommande nätverksanslutningar, annars hittas ingen TellStick Net. När jag väljer att uppdatera min TellStick Net blir den uppdaterad till Version 14. Det behövs alltså ingen separat hex-fil. Den verkar vara inkluderad i TellStickNetFlasher. TellStickNetFlasher från 2012 är "laddad" med version 4 av Firmware.

Instruktionerna på Telldus hemsida är egentligen helt OK, men när man inte lyckas med det man tänker göra och försöker använda hex-filen, som tydligen är för Windows, så verkar allt vara en soppa!

Nu fungerar i alla fall min Magnetkontakt Nexa LMST-606 tillsammans med Telldus Event.

Senast redigerat 2013-12-27 09:14
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-27 17:11

Tack, den har jag inte tänkt på att kolla ens, hade version 4 i min

1
Bevaka tråden