Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken låser sig i Early 2011 MBP (500GB 7200rpm)

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan några månader tillbaks har min hårddisk sporadiskt börjat låsa sig i 20-30 sekunder. Ibland händer det flera gånger i timmen och ibland kan det gå någon dag mellan låsningarna, men under en given dag av musikproduktion händer det ett tiotal gånger. Det verkar inte finnas någon logik bakom när det händer, utan kan komma när som helst. Inträffar dock varje gång jag startar datorn, när äpplet är framme. När det händer så kan jag röra på muspekaren, men datorn svarar inte på någon annan form av input såsom musklick eller tangenttryck. Hårddisken ger även ifrån sig ett litet surr med jämna mellanrum, det låter för ett otränat öra som att skrivhuvudet försöker skriva/läsa i ca 0.5 sekunder men att det inte lyckas. Det går runt 10 stycken av dessa små snurr på varje period då datorn låser sig, hårddisken är tyst mellan dem.

Jag har testat att återställa PRAM, SMC, reparerat permissons och nedgraderat EFI från 2.7 till 2.1 (någon på apples supportforum hade löst liknande problem genom det). Har även formaterat hårddisken och gjort en ren installation av Mountain Lion som jag sedan uppdaterade till Mavericks, detta löste problemet i 2-3 veckor men det kom tillbaka för någon dag sedan.

Har NÅGON en aning om hur jag löser detta? Enda kvarstående är väl att byta ut hårddisken men det verkar som att en del MBP (8.x) från 2011 har samma problem, så om det inte sitter i hårddisken är det ju onödigt.

Övriga spec:
15", 2.2ghz i7 Sandy Bridge, 4GB RAM, AMD Radeon HD 6750M + Intel HD 3000, 1680x1050 upplösning.

/Robert.

Om jag tolkar dig korrekt så är det en intern hårddisk och inte en intern. Varför tror du att det just är hårddisken som strular? Kommer "surret" samtidigt som datorn fryser? Om inte så skulle jag tippa på felaktiga RAM. Har du en hårddisk liggandes så kan du så klart byta ut den bara för att testa.

Och ta backup för guds skull innan du tappar allt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-22 23:22

Jag skulle direkt gissa på hårddisken. Ingen extern som du kan installera OSX på och boota för test?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag tolkar dig korrekt så är det en intern hårddisk och inte en intern. Varför tror du att det just är hårddisken som strular? Kommer "surret" samtidigt som datorn fryser? Om inte så skulle jag tippa på felaktiga RAM. Har du en hårddisk liggandes så kan du så klart byta ut den bara för att testa.

Och ta backup för guds skull innan du tappar allt.

Gäller den interna hårddisken. Kanske inte framgick av det jag skrev, men ja, ljudet från hårddisken kommer alltid i samband med att datorn låser sig. Annars låter hårddisken som hårddiskar gör mest.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle direkt gissa på hårddisken. Ingen extern som du kan installera OSX på och boota för test?

Bra idé, ska testa det. Tack.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-23 16:32
Ursprungligen av Shlobban:

Har även formaterat hårddisken och gjort en ren installation av Mountain Lion som jag sedan uppdaterade till Mavericks, detta löste problemet i 2-3 veckor men det kom tillbaka för någon dag sedan.

Ovanstående citat kan mycket väl tyda på att det är sektorer som är fel på hårddisken. Vid nyinstallation används kanske inte den drabbade delen av hårddisken, men allteftersom hårddisken används så ökar sannoliken för att få problem. Ta backup!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-25 09:33

Vad säger disk utility om den?

Som så många andra här misstänker så tror jag att du har skadade sektorer på disken.

Gör backup illa kvickt och byt ut den.

Tack för svar. Slutade med att jag bytte till en SSD-hårddisk. Nu är problemet borta och saker och ting går med en himla fart. Cirkeln hinner inte ens snurra ett helt varv under uppstart innan man är inne i OSX.

1
Bevaka tråden