Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildström i OSX raderar inte bilder

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har iPhone, iPad och Macbook Air. Bildström påslaget på alla, och nya bilder dyker upp överallt precis som de ska. Om jag raderar en bild i bildströmmen på paddan så försvinner den även från telefonen, precis som den ska. Men den försvinner inte från datorn. Det borde den väl göra? Är det nån inställning jag missat? Allting är uppdaterat till senaste versioner och omstörtat.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 14:54
Ursprungligen av erro67:

Jag har iPhone, iPad och Macbook Air. Bildström påslaget på alla, och nya bilder dyker upp överallt precis som de ska. Om jag raderar en bild i bildströmmen på paddan så försvinner den även från telefonen, precis som den ska. Men den försvinner inte från datorn. Det borde den väl göra? Är det nån inställning jag missat? Allting är uppdaterat till senaste versioner och omstörtat.

Var tittar du på din bildström på datorn? I iPhoto och var i iPhoto?

För i iPhoto kan du se din bildström på två ställen,dels under iCloud - Bildström och under Bilder - Bildström (för respektive månad)
Dom som ligger under Bilder - Bildström är importerade till iPhoto och tas inte bort när du tar bort dom från någon iOS-enhet.

Aha, det är så det funkar? Ja titta, det stämmer. Tack.

Så om jag tar en dålig bild med min iPhone som jag vill ta bort så måste jag alltså radera den på tre ställen:
- i iPhonens kamerarulle (originalet)
- i Bildströmmen i valfri enhet (den iCloud-synkade kopian)
- i datorns iPhoto under Bilder/Händelser -> Bildström (den importerade kopian)

Suck. Nej, det är inte alltid Apple är användarvänlig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-23 15:57
Ursprungligen av erro67:

Aha, det är så det funkar? Ja titta, det stämmer. Tack.

Så om jag tar en dålig bild med min iPhone som jag vill ta bort så måste jag alltså radera den på tre ställen:
- i iPhonens kamerarulle (originalet)
- i Bildströmmen i valfri enhet (den iCloud-synkade kopian)
- i datorns iPhoto under Bilder/Händelser -> Bildström (den importerade kopian)

Suck. Nej, det är inte alltid Apple är användarvänlig.

Klicka ur "Automatisk import" i iPhoto > Inställningar > iCloud och välj manuellt vilka iCloudbilder du vill importera till iPhotohändelser

Ursprungligen av erro67:

Aha, det är så det funkar? Ja titta, det stämmer. Tack.

Så om jag tar en dålig bild med min iPhone som jag vill ta bort så måste jag alltså radera den på tre ställen:
- i iPhonens kamerarulle (originalet)
- i Bildströmmen i valfri enhet (den iCloud-synkade kopian)
- i datorns iPhoto under Bilder/Händelser -> Bildström (den importerade kopian)

Suck. Nej, det är inte alltid Apple är användarvänlig.

Nåja, du måste först ansluta till wifi för att bilderna ska föras upp till bildströmmen. Om du plockar bort bilden innan du ansluter till wifi så slipper du ta bort den från bildströmmen för den kommer aldrig in dit, dessutom om du plockade bort bilden från bildströmmen innan du slår på Iphoto så kommer den inte till din dator heller.

Jag tar nästan aldrig bort foton från bildströmmen. De försvinner från den allt eftersom strömmen fylls. Då puttas de äldsta bilderna ut från strömmen och jag bryr mig inte om att hålla bildströmmen ordnad - det sköter sig självt.

När det gäller de bilder som hinner importeras permanent till min dator så låter dem jag dem vara i fred. Ibland så går jag in och rensar där men det är sällsynt.

Trots allt så har jag svårt att se hur man ska göra det på ett annat sätt. Dropboxs fotosynkning fungerar på ett liknande sätt.

Så det var en inställning jag missat. Lysande, tack. Jag tillhör nog de som vill välja vad som ska vara i bildströmmen, och vad som ska importeras permanent till iPhoto. Och nu kan jag ju det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 19:18
Ursprungligen av erro67:

Aha, det är så det funkar? Ja titta, det stämmer. Tack.

Så om jag tar en dålig bild med min iPhone som jag vill ta bort så måste jag alltså radera den på tre ställen:
- i iPhonens kamerarulle (originalet)
- i Bildströmmen i valfri enhet (den iCloud-synkade kopian)
- i datorns iPhoto under Bilder/Händelser -> Bildström (den importerade kopian)

Suck. Nej, det är inte alltid Apple är användarvänlig.

Nej det måste du inte så länge du inte startar iPhoto och låter den importera bilderna.
Sen som flera redan skrivit kan du stänga av importen så visst är det användarvänligt.

Edit: 3min för sen

Om vi spinner vidare på detta med bilder och strömmar....

Hur hanterar ni delade bildströmmar med andra? Jag har en sambo som jag vill dela "vardagsbilder" med. Vi har varsin iPhone och iPad, och varsin egen bildström. Det är ju bara att sätta upp en delad bildström, men hur tänker ni kring vilka bilder som hamnar där?

Och sen har vi alla andra bilder som fotas med andra kameror (systemkamera, kompaktkamera o.s.v.) och som idag hanteras i Lightroom i en Windows-dator. Nån gång ska jag väl lägga över det till Lightroom i en Mac, men jag är inte där ännu. Hur sköter man nån sorts integrering av Lightroom och bildström?

Och vilka bilder från Lightroom ska överhuvudtaget in i den delade bildströmmen? Jag hanterar alla bilder i LR, d.v.s. jag tänker importera allt från våra iPhones/iPads till LR. Att sen exportera ut dessa bilder från LR för att sen lägga dem i en delad bildström blr ju lite dubbeljobb så att säga. Men det kanske är enda sättet att få en enda gemensam bildström för våra gemensamma vardagsbilder.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 19:31
Ursprungligen av erro67:

Om vi spinner vidare på detta med bilder och strömmar....

Hur hanterar ni delade bildströmmar med andra? Jag har en sambo som jag vill dela "vardagsbilder" med. Vi har varsin iPhone och iPad, och varsin egen bildström. Det är ju bara att sätta upp en delad bildström, men hur tänker ni kring vilka bilder som hamnar där?

Med iOS7 så kan man skapa en bildström som tillåter att alla som är anslutna lägga till bilder.
Så du slipper dela en bildström till din sambo och hon slipper i sin tur skapa en delad bildström till dig.

Som vi gör hemma nu när svärmor är på besök har frugan skapat en bildström till mig och svärmor och alla vi kan lägga till bilder i den.

Ursprungligen av erro67:

Så det var en inställning jag missat. Lysande, tack. Jag tillhör nog de som vill välja vad som ska vara i bildströmmen, och vad som ska importeras permanent till iPhoto. Och nu kan jag ju det.

Har du tänkt på att om du importerar manuellt till iPhoto så kan du ju låta alla bilder landa i bildströmmen, du bestämmer ju på mottagarsidan vad du vill spara? Då slipper du ett moment eftersom det egentligen inte finns någon anledning att redigera bildströmmen.

Jodå, att vi kan skapa en gemensam bildström vet jag. Funderar mest på hur man sen använder det rent praktiskt, vilka bilder man lägger där o.s.v. Men det är väl rätt personligt hur man gör antar jag. Men andra får gärna berätta om sitt sätt att använda bilddelning inom familjen på olika sätt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-23 19:42
Ursprungligen av erro67:

Jodå, att vi kan skapa en gemensam bildström vet jag. Funderar mest på hur man sen använder det rent praktiskt, vilka bilder man lägger där o.s.v. Men det är väl rätt personligt hur man gör antar jag. Men andra får gärna berätta om sitt sätt att använda bilddelning inom familjen på olika sätt.

Ska vi tala om för dig vilka bilder du ska lägga till bildströmmen?

Ja, snälla gör det Nej jag hör ju hur dumt det låter. Jag vet nog inte riktigt vad det är jag undrar över egentligen...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-23 23:47

Jag suger in alla bilder in i LR med Photostream2Folder och har alla bilder på _ett_ ställe: LR. Sedan exporterar jag ut valda (redigerade) bilder till en slaskmapp, från denna mapp importerar jag till iPhoto och lägger in i delad bildström. Dubbelarbete kanske, men jag lägger vill inte dränka familj o vänner i bilder, blir max en bild per dag på dottern, hunden och oss. Kvalitet före kvantitet.

Sen blir det ofta bilder direkt från iPhone till delad bildström - funkar smidigt och går snabbt. 80% av bilderna till delad bildström går enligt detta arbetssätt, och 20% från systemkamera och via LR->iPhoto.

Iphoto är bra, men kör man LR blir det bara rörigt med bilder på två ställen. iPhoto sköter mina bildströmmar men inget mer.

Ursprungligen av reboot81:

Jag suger in alla bilder in i LR med Photostream2Folder och har alla bilder på _ett_ ställe: LR. Sedan exporterar jag ut valda (redigerade) bilder till en slaskmapp, från denna mapp importerar jag till iPhoto och lägger in i delad bildström. Dubbelarbete kanske, men jag lägger vill inte dränka familj o vänner i bilder, blir max en bild per dag på dottern, hunden och oss. Kvalitet före kvantitet.

Sen blir det ofta bilder direkt från iPhone till delad bildström - funkar smidigt och går snabbt. 80% av bilderna till delad bildström går enligt detta arbetssätt, och 20% från systemkamera och via LR->iPhoto.

Iphoto är bra, men kör man LR blir det bara rörigt med bilder på två ställen. iPhoto sköter mina bildströmmar men inget mer.

Låter som en genomtänkt strategi. Jag skulle önska att det fanns något liknande för videofilmer också.

Reboots flöde låter vettigt. Alla bilder i LR, och iPhoto endast för bildströmmen. Ska testa det.

BlackSmp: LR kan ju hantera video också.

Ursprungligen av erro67:

Reboots flöde låter vettigt. Alla bilder i LR, och iPhoto endast för bildströmmen. Ska testa det.

BlackSmp: LR kan ju hantera video också.

Men videofilmerna landar inte i bildströmmen så det blir ingen automatik i det hela

Jaså, är det så? Om jag skjuter en film med min iPhone så hamnar den alltså inte i bildströmmen? Hur gör man då om man vill få den dit? Kan man manuellt lägga dit den?

Ursprungligen av erro67:

Jaså, är det så? Om jag skjuter en film med min iPhone så hamnar den alltså inte i bildströmmen? Hur gör man då om man vill få den dit? Kan man manuellt lägga dit den?

Nope.

Photostream

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nope.

Photostream

Du kan lägga till videos till en delad bildström men jag vill ha automatiken

Senast redigerat 2013-12-25 08:05
1
Bevaka tråden