Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta delad hårddisk i nätverket

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har nyss köpt en 2012 års mac mini server och kopplat in en extern hårddisk i USB på macminin. Jag har lagt till den som delad och när jag kollar i inställningar så ser jag den tillsammans med hårddisken på macminin. Jag har lagt till att det är delning med afp. I inställningar står det att sökvägen är afp://Stelliot/ (datornamnet).
När jag ansluter min mac mini från vår bärbara mac så mappar den upp hårddisken på mac minin utan problem men inte min externa hårddisk som är kopplade till USB. Vad kan vara fel?

Hans

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-22 11:29

Har du Delat ut den disken också (Äpplet - Systeminställningar - Delning - Fildelning - Delade mappar)? Titta på disken med kringla-I, längst ner, vilka som har rättigheter till den.

Hej!
Tack för svaret!
Den externa disken ligger med som delade mappar. När jag kollar på informationen står det att det är en delad mapp men jag har bara läs rättigheter.

/Hans

Ursprungligen av Hane73:

Hej!
Tack för svaret!
Den externa disken ligger med som delade mappar. När jag kollar på informationen står det att det är en delad mapp men jag har bara läs rättigheter.

/Hans

Då måste du ändra på rättigheterna. Det gör di enklast genom att högerklicka på disken (Gör det via din Mac Mini).

Hej!
Jag har testat det men ändå dyker den inte upp. Hårddisken är orangefärgad när den ligger i delade enheter. Har det någon betydelse?
/Hans

Kan du skriva till disken ö h t på servern?

I mina öron låter det som att den är inkorrekt formaterat (läs NTFS) - och alltså inte har formaterats sedan köp.

Hej!
Japp, den har NTFS. Fungerar det inte då? Det har fungerat bra när jag tidigare hade den kopplad mot min router, asus rtn66u. Då delades den ut så jag såg den på min macbook. Jag har ca 1 tb filmer på den så jag vill helst inte formatera om den :-).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-22 20:21

OS X kan inte skriva till NTFS formaterade hdd utan du måste installera ett program typ Paragon.
http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac...

Tack för tipset. Borde inte min mac se hårddisken ändå?
/Hans

1
Bevaka tråden