Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Timecapsule en flaskhals?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyligen fått fiber indraget. Kör Alltele 100/100 använder TC från 2010 som Router. Trådat ligger jag oftast runt 84 mbit wireless sjunker det rejält ner till runt 20mbit. Undrar förstås hur ni ser på detta? Är min TC fullt duglig eller kan jag få mer prestanda om jag byter ut den mot? ja vad ska jag i såfall köpa?
Tack på förhand och god jul !

För det första, trådlöst kommer aldrig bli lika snabbt som trådat nät.
Men å andra sidan verkar din TC inte må riktigt bra. Börjar med att göra om den från början, alltså fabrikinställningar och se om vu får bättre prestanda.

Enligt SmallNetBuilder's review ska Airport Extreme (och således TimeCapsule) klara av 300-400mbit på WAN-LAN-WAN. Jag själv har en 100/10 anslutning och där begränsar inget av min TC. Jag rekommenderar som Mattias Hedman, testa göra en fabriksinställning. Sen ansluter du din dator med ethernet rakt i AE och testar vad du får för throughput. (Testa även med datorn ansluten rakt mot fibern).

En återställning vad det som krävdes nu fick jag siffrorna 60/50 vilket är bättre
tack för hjälpen Mac vänner!

Med att den inte mår bra syftar du på 20 mbit antar jag? Nä att det inte blir samma fart är jag införstådd med. Men något bättre borde kanske bli. Kanman fabriksinställa utan att man förlorar time machine back up på tc´n?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

För det första, trådlöst kommer aldrig bli lika snabbt som trådat nät.
Men å andra sidan verkar din TC inte må riktigt bra. Börjar med att göra om den från början, alltså fabrikinställningar och se om vu får bättre prestanda.

Senast redigerat 2013-12-22 11:50
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-22 15:28

Kör en bredbandskoll när du har datorn direkt mot nätet. Utan TCn alltså. Kan ju också vara din uppkoppling som inte ger 100 mbit fullt ut.

5 GHz

Gör 2 nät med olika namn. Ett kallar du typ Mittnät och det andra för mittnät2. Ställ in Mittnät2 på enbart 5 GHz
Kolla om det gör någon skillnad om du kopplar dig via det ena eller det andra. Jag gissar att 5 GHz kommer att ge mycket bättre prestanda om du har bra signalstyrka. Om du har möjlighet kan du också pröva att flytta din TimeCapsule lite. En meter åt ena eller andra hållet kan göra stor skillnad.
Vad gäller 2,4 GHz så kan du testa med att byta kanaler. Egentligen är endast 1, 6 och 11 användbara kanaler. Du kan ladda ner ett litet program som låter dig se vilka kanaler dina grannar ligger på.
Genom att hålla nere alt-tangenten samtidigt som du klickar på WiFi symbolen i menyraden så får du mer information. Bland annat signalstyrkan.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-22 21:38

Fast undvik kanske att använda svenska tecken i namnet på de nya näten som @Micke W tipsar om.

Senast redigerat 2013-12-22 23:46

Ja, självklart. Tänkte inte ens på att någon skulle döpa sitt trådlösa nät till Mittnät

1
Bevaka tråden