Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro börjar säljas den 19 december

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För alla som väntat på den nya modellen av Mac Pro är det nu bara timmar kvar att vänta. Imorgon går den att beställa via någon av Apples butiker eller hos deras återförsäljare.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 15:37
Ursprungligen av Redaktionen:

För alla som väntat på den nya modellen av Mac Pro är det nu bara timmar kvar att vänta. Imorgon går den att beställa via någon av Apples butiker eller hos deras återförsäljare.

Läs hela artikeln här

Ja ja, men var är Final Cut Pro 10.1!

Ursprungligen av acke:

Ja ja, men var är Final Cut Pro 10.1!

Kommer imorgon? Vi kan ju iaf hoppas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 15:46
Ursprungligen av Redaktionen:

För alla som väntat på den nya modellen av Mac Pro är det nu bara timmar kvar att vänta. Imorgon går den att beställa via någon av Apples butiker eller hos deras återförsäljare.

Värt att komma ihåg är att det inte går att göra direktavskrivning på nya MP, så den blir dyyyyr

Ursprungligen av rylin:

Värt att komma ihåg är att det inte går att göra direktavskrivning på nya MP, så den blir dyyyyr

Du kan ju leasa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 16:23

Huga va spännande. Tror dock vi eventuellt väntar lite med beställning tills det att vi set tester på ex. 8-core vs 12-core maskinerna. Det är inte nödvändigt vis så att 12-core maskinen är bäst.

Ursprungligen av pmarriott:

Du kan ju leasa den.

Kan man "komma undan" med att leasa den på typ 6 månader om man köper en för typ 35.000?

Hatar långa leasingar. Vad är maxbeloppet för direkt avskrivning?
Sorry för ot.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 17:05
Ursprungligen av jurassic579:

Hatar långa leasingar. Vad är maxbeloppet för direkt avskrivning?
Sorry för ot.

22 250 i ett par dagar till, sen 22 200.

Ursprungligen av rylin:

22 250 i ett par dagar till, sen 22 200.

Tack.

Så då kan man lägga upp en leasing på tre månader?

Ursprungligen av jurassic579:

Tack.

Så då kan man lägga upp en leasing på tre månader?

De flesta leasingbolag vill nog ha det på minst 12 månader. Så kort som 3 månader går nog inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 20:32
Ursprungligen av Erik.dv:

Huga va spännande. Tror dock vi eventuellt väntar lite med beställning tills det att vi set tester på ex. 8-core vs 12-core maskinerna. Det är inte nödvändigt vis så att 12-core maskinen är bäst.

Nog många som missar detta och beställer en dyrare och långsammare dator. Många program är ju fortfarande väldigt dåliga på att använda flera cores på ett vettigt sätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 20:40
Ursprungligen av Solid:

Nog många som missar detta och beställer en dyrare och långsammare dator. Många program är ju fortfarande väldigt dåliga på att använda flera cores på ett vettigt sätt.

Exakt. Dessvärre beror allting på programmen man jobbar i samt hur man jobbar. Jag tror ex. Photoshop kommer må bäst av 4- eller 6-core maskinerna för majoriteten av uppgifter. Å andra sidan skulle ett 3D-program generellt må bäst av 12-core maskinen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 20:57
Ursprungligen av Erik.dv:

Exakt. Dessvärre beror allting på programmen man jobbar i samt hur man jobbar. Jag tror ex. Photoshop kommer må bäst av 4- eller 6-core maskinerna för majoriteten av uppgifter. Å andra sidan skulle ett 3D-program generellt må bäst av 12-core maskinen.

Precis. Photoshop är verkligen inte optimerat för flera cores.

Vi (foto- och retuschstudio) har testat ett par maxade Mac Mini i7 med SSD som Photoshop-maskiner nu i stiltjen innan nya Mac Pro och de har visat sig vara lika snabba i praktiken som våra tidigare Mac Pro för vad vi använder dom till.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-18 22:15

?& 4k-skärmen till detta fantastiska krutpaket. Nu är timmarna få, tills vi vet mer...

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-18 22:23

?Jag tror att många missar att det i många fall kan vara bättre både prestandamässigt och ekonomiskt att byta en maxad mac mini varje år, mot att behålla en iMac eller mac Pro i flera år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 23:23

Vad gäller MacMini:n har de fortfarande ett problem: usel GPU. Beroende på vad man gör kan det totalt sänka maskinen. Men MacMinin kan definitivt vara en prisvärd maskin.

Funderar på vilka uppgraderingar som är värda pengarna. Min nuvarande Pro är från 2006, så jag räknar med att behålla den ett tag. Hmm.

Ursprungligen av rylin:

Värt att komma ihåg är att det inte går att göra direktavskrivning på nya MP, så den blir dyyyyr

Den blir ju inte dyrare bara för att du inte kan göra direktavskrivning?

Ursprungligen av bjelkeman:

Funderar på vilka uppgraderingar som är värda pengarna. Min nuvarande Pro är från 2006, så jag räknar med att behålla den ett tag. Hmm.

Jag tror att Apple har rätt OK priser på grafikkorten om man ser till vad man får. Men om vi utgår från att man ändå väljer minst 6-core, så har man ju redan D500 som standard. Man skall göra ett mycket medvetet val för att känna att man måste kliva upp på D700.

Annars tror jag att man som vanligt uppgraderar bäst från 3:e part som OWC eller liknande. OWC:s 64GB minneskit ligger på $895. Skulle tro att det även blir billigare att uppgradera SSD-blades från dem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:22

Sådär ja... Nästan där...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:24
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Jag tror att Apple har rätt OK priser på grafikkorten om man ser till vad man får. Men om vi utgår från att man ändå väljer minst 6-core, så har man ju redan D500 som standard. Man skall göra ett mycket medvetet val för att känna att man måste kliva upp på D700.

Annars tror jag att man som vanligt uppgraderar bäst från 3:e part som OWC eller liknande. OWC:s 64GB minneskit ligger på $895. Skulle tro att det även blir billigare att uppgradera SSD-blades från dem.

Ofta är det så med Apple.

Gällande D300, D500 och D700 skulle tester behövas omgående där. Sitter hävdar D700:an endast är en $600 uppgradering vilket jag tror är värt det för alla som nyttjar sin GPU. Detta exkluderar dock idag bla Photohsopanvändare. 3D och rörlig bild-folk kan däremot nyttja det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:32
Ursprungligen av bjelkeman:

Funderar på vilka uppgraderingar som är värda pengarna. Min nuvarande Pro är från 2006, så jag räknar med att behålla den ett tag. Hmm.

Det beror som sagt på din huvudsyssla med maskinen. MacPro'n från 2006 är väldigt daterad idag. 2008-modellerna fick en rejäl boost i prestanda, 2009 på i/o sidan.

Ursprungligen av Erik.dv:

Siter hävdar D700:an endast är en $600 uppgradering vilket jag tror är värt det för alla som nyttjar sin GPU.

Även om jag tror att Apple har bra priser på GPUerna, så låter $600 lite för billigt för D700. Skulle vara en mycket positiv överraskning.

12GB på korten och 7 Teraflops skulle smaka och göra DaVinci lyckligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:36
Ursprungligen av ht-tower:

Den blir ju inte dyrare bara för att du inte kan göra direktavskrivning?

Näe, inte på sikt.
Dock föredrar jag direktavskrivning.

Det som är mest irriterande är ju att priset är så sjukt nära (instegsmodellen iaf).

Nu vill jag väl visserligen ha lite biffigare grafikkort och större SSD, men eh..
Vi får se vad som händer om några minuter/nån timme när butiken kommer upp.
Om köpsuget lyckas slita fram Visakortet eller inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 08:38
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Även om jag tror att Apple har bra priser på GPUerna, så låter $600 lite för billigt för D700. Skulle vara en mycket positiv överraskning.

12GB på korten och 7 Teraflops skulle smaka och göra DaVinci lyckligt.

Exakt. På sikt lär även program som Aperture och Photoshop ta mer nytta av korten. Vi får se!

Det vore ju coolt om Apple kunde släppa ett eget thunderboltchassi. Magma och Sonnet är ju redan svindyra så varför kan inte Apple släppa ett i liknande i Mac Pro-design?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Annars tror jag att man som vanligt uppgraderar bäst från 3:e part som OWC eller liknande. OWC:s 64GB minneskit ligger på $895. Skulle tro att det även blir billigare att uppgradera SSD-blades från dem.

Jag hade fått för mig att ram och hårddisk var fastlödda och inte kan bytas i efterhand. Har jag fel. Toppen i så fall..

Ursprungligen av jurassic579:

Jag hade fått för mig att ram och hårddisk var fastlödda...

http://www.apple.com/mac-pro/

Skulle detta minnespaket passa i en ny Mac Pro? http://www.dustin.se/product/5010667233/corsa...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-19 09:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

RAM och DISK går att byta.

Citat:

MEMORY: User accessible
STORAGE: User accessible

Grafikkort är dock oklart om de går att avlägsna.

Bevaka tråden