Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avauktorisera en Dator från iTunes

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-12-17 22:06

Har en gammal G4'a som jag vill Avauktorisera från iTunes men när jag försöker så får jag det här meddelande,
Vi kunde inte utföra din iTunes Store begäran, nätverksanslutningen förlorad.
Ett fel uppstod i iTunes Store Försök igen senare.
Till saken hör att jag kan surfa inga problem så nätverksanslutning har jag, finns det något annat sätt att Avauktorisera den här datorn för jag tänker nog skicka den till skroten den har börjat att envisas med att vilja ha ett tio tal startförsök innan den vill va med.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 08:29

Gå in på en annan dator, avauktorisera alla, och aktivera de som du har kvar igen.
Lite bökigare, men fungerar om du inte hittar någon annan lösning.

Ursprungligen av Json_81:

Gå in på en annan dator, avauktorisera alla, och aktivera de som du har kvar igen.
Lite bökigare, men fungerar om du inte hittar någon annan lösning.

Det finns väl en gräns att beakta sedan? Avauktorisera får man väl bara göra 1 gång per år eller nåt?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 11:29
Ursprungligen av pmarriott:

Det finns väl en gräns att beakta sedan? Avauktorisera får man väl bara göra 1 gång per år eller nåt?

Kan jag inte tro.Har gjort det flera gånger än en gång per år när saker strulat.
Har då inte hittat någon info att det skulle finnas en begränsning.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-18 11:43

Enligt mej så har @pmarriott rätt, jag har råkat ut för det. Jag ringde dock Apple och de fixade det, som en "engångsföreteelse"...
YMMV

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 11:47

iTunes Store: Om auktorisering och avauktorisering

Citat:

Obs! Du kan endast använda den här funktionen en gång om året. Knappen Avauktorisera alla visas inte om du har färre än två auktoriserade datorer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 12:11

Tror inte alls på det där för i samband med köp av iTunes Match kom det upp en dialogruta som uppmanade mig att avauktorisera datorn och logga ut och in på iTunes Store.
Det gjorde jag säkert 5-6ggr på rad innan iTunes Match köpet gick igenom och jag har inte upptäckt att det ställde till något.
Jag gissar att det är bara en uppmaning.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-18 12:18
Ursprungligen av lappen71:

Tror inte alls på det där för i samband med köp av iTunes Match kom det upp en dialogruta som uppmanade mig att avauktorisera datorn och logga ut och in på iTunes Store.
Det gjorde jag säkert 5-6ggr på rad innan iTunes Match köpet gick igenom och jag har inte upptäckt att det ställde till något.
Jag gissar att det är bara en uppmaning.

Ursprungligen av pmarriott:

Det finns väl en gräns att beakta sedan? Avauktorisera får man väl bara göra 1 gång per år eller nåt?

Jag tror ni pratar om olika saker.

Avauktorisera datorn man sitter vid kan man göra så ofta man vill, men jag har också läst någonstans att avauktorisera alla får man bara göra en gång per år.
Men hur ofta kan man ha behov av det?
Jag har gjort det 2 gånger på 10 år.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-18 12:25
Ursprungligen av Json_81:

Jag tror ni pratar om olika saker.

Avauktorisera datorn man sitter vid kan man göra så ofta man vill, men jag har också läst någonstans att avauktorisera alla får man bara göra en gång per år.
Men hur ofta kan man ha behov av det?
Jag har gjort det 2 gånger på 10 år.

Du inte bara tror du har rätt

Jag pratar om att avauktorisera alla datorer, som jag tror man bara får göra 1 gång per år.

  • Medlem
  • Trelleborg
  • 2013-12-18 20:27

Alltså går det inte att avauktorisera en dator som det nu är i mitt fall utan jag måste avauktorisera alla, ja det är typiskt jäkla G4'a men livet går vidare

Nu kapar jag lite, men vad är egentligen detta med auktorisering/avauktorisering? Jag har just skapat ett till användarkonto på en Macbook Air, och i samband med nånting i iTunes (minns inte vad) för den nya användaren så fick jag uppmaningen att auktorisera datorn. När jag gjorde det så fick jag meddelandet att "datorn är redan auktoriserad" (av den första användaren gissar jag). Jag avauktoriserade då, och auktoriserade på nytt. Gick bra. Men vad är det jag egentligen har gjort? Och varför? Och har jag eventuellt ställt till med nåt för nån av användarna?

Ursprungligen av erro67:

...vad är egentligen detta med auktorisering/avauktorisering?...

http://www.apple.com/se/support/itunes/author...

Men om man har en dator, och två användarkonton med varsitt AppleID för iTunes? Det verkar ju som att auktoriseringen görs per dator? Innebär det att bara en av användarna kan köpa och spela upp material?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-18 22:03
Ursprungligen av erro67:

Och har jag eventuellt ställt till med nåt för nån av användarna?

Förutom infon i Jespers länkar ovan så kan man lägga till att man inte kommer kunna auktorisera om datorn till det första kontot igen förrän om 90 dagar.
http://support.apple.com/kb/HT4627?viewlocale...

Oftast spelar det ingen roll, de olika användarna kan använda musik och appar etc som de redan laddat ner. Men om den första användaren vill hämta film/musik/bok som han/hon köpt till exempel via sitt itunes-konto på en ipad så blir det stopp. Fungerar nog inte med iTunes match heller för den första användaren. Datorer och i-enheter kan kopplas till ett annat Apple-id en gång var 90:e dag. Om man i iTunes går in på Affär > Visa konto > Hantera enheter så kan man se när enheten/erna kopplade till det inloggade Apple-id:t blir "lediga" för att kopplas till ett annat Apple-id.

Ursprungligen av erro67:

Men om man har en dator, och två användarkonton med varsitt AppleID för iTunes? Det verkar ju som att auktoriseringen görs per dator? Innebär det att bara en av användarna kan köpa och spela upp material?

Spela upp går bra, men att ladda ner tidigare köpt material går nog bara för den som datorn är associerad till, så förstår jag i alla fall att det funkar.

Mellan kontona borde man väl dessutom kunna använda hemmadelning för att lyssna/se varandras material?

Slog ihop 3 inlägg /mod.

Senast redigerat 2013-12-18 22:17

"När du aktiverar iTunes Match eller Automatiska hämtningar eller när du hämtar tidigare inköp på en iOS-enhet eller -dator, associeras denna enhet eller dator till ditt Apple-ID."

Så om man (som i mitt fall) har en dator med två användare, så är det bara en av dem som kan få Automatiska hämtningar aktiverat?

Det känns ibland som att Apple inte ägnar särskilt mycket tanke åt de som delar på utrustning. Eller att det faktiskt finns hushåll och familjer där alla inte har en egen komplett uppsättning prylar. I mitt fall så har jag och sambon varsin egen iPad och iPhone, men vi delar på samma Macbook.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-19 20:48
Ursprungligen av erro67:

[i]Så om man (som i mitt fall) har en dator med två användare, så är det bara en av dem som kan få Automatiska hämtningar aktiverat?

Testa vetja, du som har två konton att testa med Pröva också om iTunes protesterar mot 90-dagars begränsningen

Ursprungligen av erro67:

Det känns ibland som att Apple inte ägnar särskilt mycket tanke åt de som delar på utrustning. Eller att det faktiskt finns hushåll och familjer där alla inte har en egen komplett uppsättning prylar. I mitt fall så har jag och sambon varsin egen iPad och iPhone, men vi delar på samma Macbook.

Så tråkigt är det nog. Man kan ju lösa det med varsitt personligt Apple-id som man använder för iCloud-synk av kontakter/kalender etcetera, och sedan ett familjegemensamt Apple-id för iTunes inköp. Det ska funka. Alla datorer och enheter blir associerade till familjekontot (max 10 totalt) men det personliga i iCloud synkas var för sig.

1
Bevaka tråden