Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern skärm till Macbook Air, blir rosa.

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej !

Det är så att jag har skaffat mig en extern skärm till min 2013 macbook air. Har tidigare kopplat den till tvn vilket funkat prima. Nu kopplar jag den till externa skärmen via HDMI men skärmen blir rosa/lila. Googlat runt och testat olika lösningar men det verkar inte fungera, och jag vet inte vad jag ska göra därav den här tråden.
Skärmen är en Benq G2412HD, bilden på hur skärmen blir BILD.

Testat annan kabel?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Testat annan kabel?

Hade inte tillgång till annan kabel, men testat med 3 olika HDMI kablar.
Testade dock med en kompis Macbook Pro som fungerade utan problem, sen testade jag ytterligare med en annan polares nästan identiska Air, då fick vi ingen bild alls...
Men när man testar via TVn med samma kabel och adapter fungerar det utan problem...

Ser ut som att skärmen är inställd på fel färgrymd. Testa att växla mellan RGB och YCbCr, om tillämpligt.

Ursprungligen av FiLORUX:

Ser ut som att skärmen är inställd på fel färgrymd. Testa att växla mellan RGB och YCbCr, om tillämpligt.

Verkar inte som att jag har det valet via skärmen, eller via datorn, inte vad jag ser i alla fall....

Ursprungligen av darippsta:

Verkar inte som att jag har det valet via skärmen, eller via datorn, inte vad jag ser i alla fall....

Låter det vara osagt om det kan vara ett annat problem än det jag beskrev ovan, men om så är fallet och det ej går att ändra på skärmen (ganska många som ej har det valet) är det svårlöst. Fast funkar det med annan Mac står jag också frågande. Testa annan kabel är ju ett hett tips - och det har du ju uppenbarligen redan gjort. Men förtydliga gärna vad du menar med "inte tillgång till annan kabel" vs "testat med 3 olika HDMI-kablar". Använder du Mini DisplayPort > HDMI-adapter?

Ursprungligen av FiLORUX:

Låter det vara osagt om det kan vara ett annat problem än det jag beskrev ovan, men om så är fallet och det ej går att ändra på skärmen (ganska många som ej har det valet) är det svårlöst. Fast funkar det med annan Mac står jag också frågande. Testa annan kabel är ju ett hett tips - och det har du ju uppenbarligen redan gjort. Men förtydliga gärna vad du menar med "inte tillgång till annan kabel" vs "testat med 3 olika HDMI-kablar". Använder du Mini DisplayPort > HDMI-adapter?

Jaha ber om ursäkt om det blev lite oklart.
Trodde ni menade att jag skulle testa med en annan kabel, alltså med VGA eller DVI, vilket jag inte har tillgång till just nu...
Det jag menade är 3 olika HDMI kablar som jag testat med och 2 olika HDMI adaptrar för mac som jag testat med.
Precis det är Mini DisplayPort -> HDMI-adapter -> HDMI kabel -> HDMI till skärm.

Ursprungligen av darippsta:

Jaha ber om ursäkt om det blev lite oklart.
Trodde ni menade att jag skulle testa med en annan kabel, alltså med VGA eller DVI, vilket jag inte har tillgång till just nu...
Det jag menade är 3 olika HDMI kablar som jag testat med och 2 olika HDMI adaptrar för mac som jag testat med.
Precis det är Mini DisplayPort -> HDMI-adapter -> HDMI kabel -> HDMI till skärm.

Okej, då hänger jag med. Försök låna en DVI-adapter och testa med den.

Ursprungligen av FiLORUX:

Okej, då hänger jag med. Försök låna en DVI-adapter och testa med den.

Har tyvärr inte tillgång till det just nu, men ringde till apple care och förklarade situationen. Fick hålla på ett jävla tag, till slut tog jag bild och skickade det till honom på änden av telefonen, och han sa att dem skulle skicka vidare det till ingenjörerna och höra av sig efter ca 3 dagar. Känns lite löjligt att betala över 11000 och in kunna använda den kabeln jag vill me externa skärmen...

Ursprungligen av darippsta:

Har tyvärr inte tillgång till det just nu, men ringde till apple care och förklarade situationen. Fick hålla på ett jävla tag, till slut tog jag bild och skickade det till honom på änden av telefonen, och han sa att dem skulle skicka vidare det till ingenjörerna och höra av sig efter ca 3 dagar. Känns lite löjligt att betala över 11000 och in kunna använda den kabeln jag vill me externa skärmen...

Här är en som hade samma typ av fel som dig, visserligen med en TV; https://discussions.apple.com/message/16618302#16618302

Kontentan verkar vara att kolla så det är rätt signal som skickas. PAL/NTSC, 50/60Hz, 1080i eller 1080p motsvarande det som skärmen vill ha. Har du provat att skifta upplösningar och se om det är samma problem oavsett upplösning?

Hur har det gått, TS?

Ursprungligen av FiLORUX:

Hur har det gått, TS?

Fick svar av apple, och de sa att skärmen inte kände igen datorn som en dator med HDMI kabeln.
Så fick köra med DVI kabel istället då jag inte kunde ändra på den inställningen på skärmen, funkar bra med DVI så....

Ursprungligen av darippsta:

Fick svar av apple, och de sa att skärmen inte kände igen datorn som en dator med HDMI kabeln.
Så fick köra med DVI kabel istället då jag inte kunde ändra på den inställningen på skärmen, funkar bra med DVI så....

Okej, skönt att det "löst" sig och funkar för dig!

1
Bevaka tråden