Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad betyder "utebliven handelsvinst"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Tyvärr har vi fått en kund som, vad det verkar, vägrar stå för de extrakostnader, merarbete och ändringar utanför specifikationen de begärt.

I samband med det undrar jag då vad uttrycket "utebliven handelsvinst" betyder som förekommer i det avtal vi baserar detta projekt på: "Allmänna bestämmelser IT-Projekt", utgivet av IT-företagen 2000 i paragrafen för uppsägning av avtalet bland annat.

Betyder det, som jag tror, att "utebliven handelsvinst" är skillnaden mellan att ha accepterat detta uppdrag i relation med att ha accepterat ett annat uppdrag, så om vi budgeterat säg 300 timmar för ett projekt, men varit tvungna att lägga ner 600 timmar och ovanpå det 1200 timmar till (de senare timmarna orsakade av kunden) att vi kan debitera 1800 timmar? Eller har uttrycket någon helt annan betydelse?

Innefattar uttrycket möjligheten att få all betalning i alla fall, om vi tex kommit överens om ett pris, med en betalningsplan och vi har hitills fått tex 60%, kan man då räkna den uteblivna handelsvinsten att inkludera även resterande 40% som vi skulle tjänat om vi gjort det klart?

Säg att vi har hyrt in underkonsulter för att jobba med projektet, kan kostnaden för dessa inkluderas i frasen? (Det är osannolikt att vi skulle ha anlitat dessa om det inte varit för detta projekt).

Någon som har några insikter eller kan peka mig i rätt riktning?

/Ola

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-01 18:26

Utebliven handelsvinst betyder "den vinst du missar om avtalet inte fullföljts" dvs låt säga att du skrivit ett avtal med en kund. Avtalet bryts av kunden innan du haft några kostnader/arbetstid.

Du kan då inte begära ersättning för kostnader eftersom du inte haft några. Du kan däremot räkna fram den vinst du hade haft om avtalet fullföljts (dina teoretiska intäkter - dina kostnader). Det är din uteblivna handelsvinst.

Skadeståndsskyldighet för utebliven handelsvinst går alltså längre än ersättning för rena kostnader.

Låter som du bör anlita en jurist...

Senast redigerat 2003-08-01 19:12

Har du offert/kontrakt/skrivet avtal el likn för hela jobbet eller delar av det??
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få ut något om man inte har "svart på vitt":(

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-01 18:48

Hej,
problemet är väl inte vad som skall anses vara utebliven handelsvinst (mattans definition är helt korrekt), utan som någon påpekade vad som avtalats.
Håller med om att du bör kontakta någon som får se "alla papper och fakta i målet".

Richard

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-01 20:45

Jag förstår att det är hemskt tuff att driva ett företag. Det som man brukar säga att den som vill driva eget företaget bör känna till att det finns över 10.000 olika juridiska lagar !
Då anar man att advokaterna rider på detta...
Jag vill inte låta negativ, utan bara som sådana verkligheten i Sverige.
Företagaren är dåligt skyddad egentligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-01 20:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Företagaren är dåligt skyddad egentligen.

Då behövs det ännu fler lagar!

//jurist

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Utebliven handelsvinst betyder "den vinst du missar om avtalet inte fullföljts" dvs låt säga att du skrivit ett avtal med en kund. Avtalet bryts av kunden innan du haft några kostnader/arbetstid.

Du kan då inte begära ersättning för kostnader eftersom du inte haft några. Du kan däremot räkna fram den vinst du hade haft om avtalet fullföljts (dina teoretiska intäkter - dina kostnader). Det är din uteblivna handelsvinst.

Skadeståndsskyldighet för utebliven handelsvinst går alltså längre än ersättning för rena kostnader.

Låter som du bör anlita en jurist...

Ok, tusen tack för svaret, då skall jag plocka fram miniräknaren på nytt!

Hur räknar man ut vinsten på ett projekt som endast består av konsulttimmar? Skall man hitta på någon siffra på vad man "kostar" i timmen och sedan räkna ut att (projektets totala överenskomna värde) - (timmar * egen timkostnad) eller anses det att den egna timkostnaden kan anses vara noll och skall icke minska ner vinsten. Jag menar om offerten projektet baserar sig på är 200.000:- och vi kalkyerat med ca 300 timmar, är uteblivna handelvinsten då 200.000:- eller är den 200.000 - 300 * internttimpris?

Men du har rätt i att jag behöver en jurist snart...

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jan-Åke N
Har du offert/kontrakt/skrivet avtal el likn för hela jobbet eller delar av det??
Min erfarenhet är att det är väldigt svårt att få ut något om man inte har "svart på vitt":(

Vi har en offert som består av teknisk specifikation, inklusive tidsplan och ett storyboard bland annat. I offerten skriver vi en del villkor och i övrigt hänvisar vi till det standardavtal vi köpt (som innehåller helt underbara små punkter om man är leverantör i alla fall). Det är den offerten som har accepterats.

Men även om vi anser att vi har rätten på vår sida (avtalet stödjer på alla punkter vår uppfattning och vi anser att vi har gott om bevis för att backa upp det vi påstår) är det svårt att för ett litet företag som vårt att finanisera en rättsprocess omkring det hela.

Synd att vårt motpart beter sig som de gör.

/Ola

Håller med Jan-Åke om att det är förbaskat bökigt (milt skrivet) att fixa dylika problem.

Har du funderat på att låta något bolag köpa den obetalda fakturan (sk amerikansk factoring)?

Mycket praktiskt om ens kunder är typ tjugo ggr större än vad man själv är.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-08-02 03:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Hur räknar man ut vinsten på ett projekt som endast består av konsulttimmar? Skall man hitta på någon siffra på vad man "kostar" i timmen och sedan räkna ut att (projektets totala överenskomna värde) - (timmar * egen timkostnad) eller anses det att den egna timkostnaden kan anses vara noll och skall icke minska ner vinsten. Jag menar om offerten projektet baserar sig på är 200.000:- och vi kalkylerat med ca 300 timmar, är uteblivna handelvinsten då 200.000:- eller är den 200.000 - 300 * internttimpris?

Det senare alternativet. Nu är detta inte ngt jag kan på mina 5 fingrar, men det interntimpris som ni normalt använder i företaget borde vara ok.

Ola, det låter dock i ditt första inlägg som att problemet är att kunden vägrar betala för arbete ni redan utfört. (enl överenskommelse enl dig). Det är inte "utebliven handelsvinst" utan där skall du kräva enligt faktura. Utebliven handelsvinst är bara relevant i fall där du missar 'teoretiskt' arbete.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Håller med Jan-Åke om att det är förbaskat bökigt (milt skrivet) att fixa dylika problem.

Har du funderat på att låta något bolag köpa den obetalda fakturan (sk amerikansk factoring)?

Mycket praktiskt om ens kunder är typ tjugo ggr större än vad man själv är.

Har tänkt tanken, men problemet är att om vi ställer ut en så stor faktura just nu, och de vägrar betala, eller betalningen kommer sent, så måste vi betala moms på den, och det är lite ovanför våra marginaler så här i början på hösten, efter sommarstiltjen. Vi redovisar moms varje månad. (Jag har frågat vår ekonomi-nisse om detta, men inte fått svar ännu).

Sedan kan fakturan förstås bestridas, så vi har inte ställt ut någon ännu. Vi diskuterar just nu ett belopp och de har hitills vägrat betala en spänn.

Men det är klart att det är frestande. Skall fundera lite till på det.

/Ola

Citat:

Skrevs ursprungligen av mattan
Ola, det låter dock i ditt första inlägg som att problemet är att kunden vägrar betala för arbete ni redan utfört. (enl överenskommelse enl dig). Det är inte "utebliven handelsvinst" utan där skall du kräva enligt faktura. Utebliven handelsvinst är bara relevant i fall där du missar 'teoretiskt' arbete.

Tack Mattan. Faktiskt är det både och. Vi har ett avtal om ett visst arbete som vi skall utföra till ett visst värde. Vid tillfället så verkade det klokt att sätta ett fast pris på detta.

Sedan kom kunden med den ena ändringen efter den andra och om och om igen så ville de ha ändringar som innebär att vi var tvungna att bygga om saker vi gjort klart. (En funktion kunde tex se exakt likadan ut vid två tidigare demonstrationer av det vi producerat, vid den tredje så kräver de att den skall vara helt annorlunda...) Vi hade inte då tillräckligt med skinn på näsan för att be dem dra åt kolabängen med sina ändringar.

Vi summerade vi alla timmar i projektet ganska nyligen och läste igenom avtalet och insåg dels att det var många fler timmar än vad vi kan klara själva och dels vi inte alls behöver stå för dessa idiotkostnader inom ramen för fast pris (står uttryckligen i avtalet), så vi krävde betalt, i enlighet med avtalet. Vilket kom som en överraskning för kunden förstås.

Så dels skall vi leverera en produkt inom usprungliga avtalet, 40% är kvar att fakturera, och vid sidan om detta, så vill vi ha betalt för alla extratimmar vi lagt ner som kunden orsakat genom sin inkompetens (slarvat med att läsa specifikationen bland annat).

Så de 40% som är kvar att fakturera är utebliven handelsvinst i mina ögon, och resten är bara att fakturera, precis som du säger.

/Ola

1
Bevaka tråden