Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur delar jag ut IP-adresser från en Linksys bredbandsrouter

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 15:58

Sitter på ett (1) fast IP. Detta IP vill jag tilldela min server. Så långt allt väl...

Sedan har jag två klientmaskiner som jag vill surfa med via DHCP.

För att detta ska fungera behövde jag en bredbandsrouter med 4-portars switch sas det. Men sen då?

Manualen är helt på PC.

Min server snurrar 10.2.6 och klienterna det vanliga 10.2.6 OS:et.

Någon pedagogisk själ som kan förklara detta?:confused:

Om du har en IP-adress måste denna tilldelas din router.
Sedan sätter du din server på en fast, men privat, IP-adress innanför routern.
Sedan NAT:ar du de publika tjänster du vill ha in till servern. Benämningen på NAT kan variera mycket från tillverkare till tillverkare. Det kan kallas Statisk NAT, det kan kallas portforwarding, IP-forwarding och gud vet allt.

Men hur som helst, glöm det där med att tilldela servern den publika adressen (såvida du inte har dubbla NIC:ar och tänker använda servern som "router", men det är en annan historia som inte innefattar din bredbandsrouter).

Det fasta publika IP-nummer som du har fått av din internetlevernatör är det som kommer att synas för omvärlden. Vad routern gör är att den ger dig tillgång till en serie av privata IP-nummer som endast kommer användast internt i ditt nätverk och sköter sedan omvandlingen och vidarebefodrandet av information mellan dessa.

Du kan därför tilldela alla dina tre datorer fasta privata IP-nummer, detta är oftast att föredra.

Som ett exempel, om du planerar att köra igång en webserver:

För att routern ska veta att den ska skicka vidare förfrågningar från en webläsare som går in på ditt publika nummer till din server med ett privat nummer krävs 'port forwarding'. Du anger altså att förfrågningar som går till till webserver standardporten 80 ska vidarebefodras till din servers privata IP.

I exempelvis den medföljande webserven Apache:s inställningar anger du sedan antingen ditt publika ip eller ditt domännamn.

1
Bevaka tråden