Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa på nätet med en Macintosh Plus

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utvecklaren Jeff Keacher har med hjälp av en Raspberry Pi och väldigt mycket tålamod lyckats koppla upp sin Macintosh Plus på internet.

Läs hela artikeln här

Har ni bara kopierat artikeln rakt- upp och ner från macworld.se? Den är ju helt identisk och saknar to.m källa till macworld.

Dålig stil.

Ursprungligen av Segas:

Har ni bara kopierat artikeln rakt- upp och ner från macworld.se? Den är ju helt identisk och saknar to.m källa till macworld.

Dålig stil.

?

Ett gammalt 28K-modem med serieport och hårdvaruhandskakningskabel borde väl gå att skaka fram? Måste finnas många som har kvar gammalt mög i lådor på vinden (jag? kan jag aldrig tänka mig _host_ _host_). FreePPP etc finns säkert hos Macintosh Garden. Och Flashback hade för åtminstone 2-3 år sedan kvar sina gratis och fullt fungerande modempooler för uppringt internet.

Sen när man väl är ute är det ju bara att surfa till någon gammal sida. Som den första WWW-sidan någonsin exvis: http://info.cern.ch/hypertext/WWW/TheProject....
http://www.webmonkey.com/2013/04/the-very-fir...

Vad har du använt för program för textjämförelsen?

Ursprungligen av peterhjalmarsson:

Vad har du använt för program för textjämförelsen?

http://www.textdiff.com/

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-12-17 00:21

Man kanske skulle auktionera ut några SCSI-Ethernet adapters..!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-17 09:27
Ursprungligen av Redaktionen:

Utvecklaren Jeff Keacher har med hjälp av en Raspberry Pi och väldigt mycket tålamod lyckats koppla upp sin Macintosh Plus på internet.

Läs hela artikeln här

Förlåt, men "Apple introducerade Macintosh Plus 1986, före det fanns internet." var väl ändå sådär skönt historielöst som bara 90-talister kan uttala sig? "Internet" skapades en bra stund innan 1986 om jag får be, men däremot fanns inte World Wide Web tillgängligt förrän 10 år senare, men visst, för många yngre förmågor så är ju WWW=internet...

Att det sen skulle behövas en RasPi för att ta en Plus ut på nätet är ju rena löjan, jag har haft en MacSE som webbserver i många år. Den har ju fördelen av en inbyggd kortplats för ethernet, men det funkar finfint att ta ut en Plus på nätet med en SCSI->Ethernet-adapter.
Med 4MB RAM och en hårddisk samt sagda adapter kan man utan problem surfa på de få sidor som fortfarande renderas någorlunda korrekt med NCSA Mosaic. Har man sen sin mail på en POP-server kan man köra någon bra version av Eudora, telnetta (om man nu har det påslaget på någon dator) med NCSA Telnet och frågan är om man inte skulle kunna chatta med sina vänner på iChat med någon tidig version av AIM for Mac. Man kan ju faktiskt köra så sena OS som 7.5.5 på en Plus även om det gör det lite jobbigt med så lite RAM, men 7.1 fungerar ju finfint på en Plus.
Hade han tagit ut en 512k på nätet hade jag varit mer imponerad!

Ursprungligen av bollman:

Förlåt, men "Apple introducerade Macintosh Plus 1986, före det fanns internet." var väl ändå sådär skönt historielöst som bara 90-talister kan uttala sig? "Internet" skapades en bra stund innan 1986 om jag får be, men däremot fanns inte World Wide Web tillgängligt förrän 10 år senare, men visst, för många yngre förmågor så är ju WWW=internet...

Att det sen skulle behövas en RasPi för att ta en Plus ut på nätet är ju rena löjan, jag har haft en MacSE som webbserver i många år. Den har ju fördelen av en inbyggd kortplats för ethernet, men det funkar finfint att ta ut en Plus på nätet med en SCSI->Ethernet-adapter.
Med 4MB RAM och en hårddisk samt sagda adapter kan man utan problem surfa på de få sidor som fortfarande renderas någorlunda korrekt med NCSA Mosaic. Har man sen sin mail på en POP-server kan man köra någon bra version av Eudora, telnetta (om man nu har det påslaget på någon dator) med NCSA Telnet och frågan är om man inte skulle kunna chatta med sina vänner på iChat med någon tidig version av AIM for Mac. Man kan ju faktiskt köra så sena OS som 7.5.5 på en Plus även om det gör det lite jobbigt med så lite RAM, men 7.1 fungerar ju finfint på en Plus.
Hade han tagit ut en 512k på nätet hade jag varit mer imponerad!

Nu är jag inte 90-talist, men vill ändå bara säga att ja, jag borde varit tydligare med vad jag menar med "före det fanns internet". Det borde stå något i stil med att det inte fanns internet över allt i varenda persons ficka som det gör nu. Det dröjde många år efter -86 innan internetuppkoppling var något vanligt förekommande, vilket du säkert kan hålla med mig om.

Angående hur Keacher löst sitt lilla projekt så är det väl kul att saker och ting går att lösa på olika sätt? Raspberry Pi är ju utmärkt för den här typen av projekt. Själv kan jag för lite för att säga vilket som är "bäst".

Ursprungligen av Segas:

Har ni bara kopierat artikeln rakt- upp och ner från macworld.se? Den är ju helt identisk och saknar to.m källa till macworld.

Dålig stil.

Ser att @anderlind redan hjälpt dig, men mitt officiella svar är kort och gott nej.

När det gäller källhänvisningar väljer vi så långt det är möjligt ursprungskällan vilket i det här fallet är Keachers egna webbplats. Vi diskuteras då och då om vi ska också lägga in hänvisningar i stil med "via sajtX.se" och inte ens det hade blivit Macworld i det här fallet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-17 10:16
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nu är jag inte 90-talist, men vill ändå bara säga att ja, jag borde varit tydligare med vad jag menar med "före det fanns internet". Det borde stå något i stil med att det inte fanns internet över allt i varenda persons ficka som det gör nu. Det dröjde många år efter -86 innan internetuppkoppling var något vanligt förekommande, vilket du säkert kan hålla med mig om.

Angående hur Keacher löst sitt lilla projekt så är det väl kul att saker och ting går att lösa på olika sätt? Raspberry Pi är ju utmärkt för den här typen av projekt. Själv kan jag för lite för att säga vilket som är "bäst".

Nå, det beror väl på var man jobbar. På universitet så var det verkligen inte ovanligt 86 heller, om man bara hade en "vettig" dator, även om kanske en Mac Plus inte räknades dit. Registreringsdatum för lu.se och lth.se är i januari 1985.
Förresten, har ni sett den här lilla filmen:
http://www.macpublic.ldc.lu.se/news/files/job...
Steve Jobs besöker Lunds universitet 1985 Då var LU en så pass viktig kund att Jobs såg det som viktigt att besöka Lund!

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Nu är jag inte 90-talist, men vill ändå bara säga att ja, jag borde varit tydligare med vad jag menar med "före det fanns internet". Det borde stå något i stil med att det inte fanns internet över allt i varenda persons ficka som det gör nu. Det dröjde många år efter -86 innan internetuppkoppling var något vanligt förekommande, vilket du säkert kan hålla med mig om.

Angående hur Keacher löst sitt lilla projekt så är det väl kul att saker och ting går att lösa på olika sätt? Raspberry Pi är ju utmärkt för den här typen av projekt. Själv kan jag för lite för att säga vilket som är "bäst".

Jag tror året var 1996 när vi på jobbet började fundera på om vi skulle ha ett internetabonnemang och om vi rentav skulle skaffa en e-postadress. Det dröjde ett par år till innan vi tog steget fullt ut och skaffade en hemsida. På den tiden var det bara aktiebolag som fick skaffa en ren .se-domän. Domänen skulle dessutom vara identisk med företagets registrerade namn enligt PRV. Sålunda fick vi den inte fullt så smäckra domänen sptplasmateknik.se. Vi ville ha spt.se men det var a) upptaget och b) enligt Telia helt uteslutet att vi skulle få genom då det inte var identiskt med företagets fulla namn. Vi lyckades senare registrera spt.se.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-17 10:46

Usch va' nostalgiskt det blir
Undrar när jag fick min första uppringda egna domän via UDAC.... körde mail via uucp....körde med en
Apple ][gs.

Senast redigerat 2013-12-17 11:27

Sen var det ju tyvärr lite orättvist fördelat (läs ointresse) mellan sektionerna iaf på Chalmers. CTH-A måste varit sist i Sverige med att ordna epostadresser till alla elever 1995. Och hade inte jag tjatat på att något skulle hända (jag var i akut behov av epost då mitt exjobb gjordes i samarbete med ytlandet) hade det väl dröjt något åt till.

Hur gjorde man då? Jo IT-teknikern lade in en självstartande version av Eudora på personliga 3,5"-disketter. Mac-versionen förstås. Med sin diskett kunde man uppsöka en av de få publika macarna, pluppa in den och - et voilà - sin egen epost laddades ner. Så länge inte någon skickade bilagor räckte ju de 1,4 MB ganska länge - i teorin. Men nu började just bilagor bli vanliga, och det fanns till och med de som skickade filer på hela 1 MB! Huga! Tror inte att diskettsystemet överlevde särskilt länge, men både implementeringen och avvecklingen var efter min tid.

Och hur gjorde jag innan epost och annat fanns tillgängliga för oss IT-fattiga på A? Jo en floppy med min CAD-fil mm jag behövde fick först fraktas med cykel/buss till Beijing huvudpostkontor (det enda postkontor i huvudstaden som fick befatta sig med försändelser av detta moderna och suspekta slag), skickas med flygpost (tack och lov) samt sedan med Kungliga Postverket hem till mig. Turligt nog var filerna intakta så att de slapp skicka en till. Detta är alltså inte ens 20 år sedan. (Och jag fick min examen).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2013-12-17 14:21

1995??
Jisses. Hösten 94 såg jag "internet" (ni vet, det här WWW ) första gången på LTH, då i form av Netscape 0.9 för SunOS
Exakt när alla LTHare fick epost vet jag inte, men EFD var ju tidigt ute, det vet jag, även om inte jag var närvarande
Domänen lth.se registrerades ju i januari 85 och jag gissar att redan hösten 85 hade många epost.
Har ni förresten sett den sköna "Katalog över elektronisk post" som SUNET gav ut en bit in på 90-talet? Härligt med epostkatalog i pappersform, det skulle vara idag det
Ungefär samtidigt kunde man ju köpa dessa sköna böcker där "hela internet" var listat, såväl Gopher som WWW, ftp och telnet till olika databaser osv. Underbart. Kan vi inte fråga Google om de kan ge ut sin "katalog" i pappersform?

Det var nog just 1995 jag skaffade Telias internetpaket till hemmet. Fanns specialversion med modem och kablage, mjukvaror samt tryckt (!) manual för macintosh. Fruktansvärt dyrt blev det om man surfade mer än kanske en kvart om dagen.

Av en ren slump packade jag just upp flyttlådan med gammal mjukvara och tillhörande manualer som jag inte kunnat med att kasta. Däribland denna guldklimp (tryckt i november 1995):

Och så här spännande var det att surfa på nätet 1995 (originalsida 1995-12-06): http://www2.ldc.lu.se/temadag95/net-services....

Citat:

Under senare tid har begreppet Internet verkligen blivit omtalat. Ibland kan man nästan tala om hysteri! Det skrivs mycket i tidningar, fackpress och böcker om Internet och nya nättjänster. För många företag och organisationer har det blivit högsta mode att ha sin egen hemsida i World Wide Web.

Mac 1986?

Ursprungligen av Redaktionen:

Utvecklaren Jeff Keacher har med hjälp av en Raspberry Pi och väldigt mycket tålamod lyckats koppla upp sin Macintosh Plus på internet.

Läs hela artikeln här

Vad jag minns köpte jag min Macintosh Plus 1985 eller kanske tom 1984, dvs det år den introducerades på marknaden. Den startar fortfarande, men jag har tangentbordet någon annanstans så jag kan inte se när första dokumentet skrevs på den. Jag köpte den begagnad för 17000:- av en av de första Mac-ägarna i Sverige. Det var lite dyrt mtp den lilla skärmen, men lite kuriosa:
GraphiSoft kodade första versionen av ArchiCAD på plusen. Ganska mycket kod jämfört med MacWrite...

1
Bevaka tråden