Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tar bort bilder i iphoto men alias ligger kvar?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-12-16 17:24

Hej,
Har raderat MÅNGA bilder i iphoto senaste veckorna, tömt papperskorgen i iphoto och allt som man ska göra - men ändå ligger bilderna kvar i "alias-mappen". Det verkar också som att man kan öppna, flytta och göra allt med dem därifrån fortfarande. Varför är det så? och finns bilderna kvar någonstans fortfarande eftersom man kan titta på dem i vad som ser ut att vara bra upplösning fortfarande? Kan också lägga till att jag inte kan öppna originalfil på de bilderna, det borde väl indikera att de är borttagna?

Behöver helt enkelt lite hjälp med att veta om bilderna verkligen är borta och bara alias är kvar eller om de fortfarande ligger där och tar upp plats. Har letat och letat, och letat lite till, men tycker mig inte hitta några svar alls - blir bara mer förvirrad ju mer jag läser..

tack på förhand:)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-16 22:10

Har du tömt iPhotos Papperskorg?

Ursprungligen av kenjon:

Har du tömt iPhotos Papperskorg?

Det står så iallafall, "tömt papperskorgen i iphoto och allt som man ska göra".

En fundering: Vad är "aliasmappen"? Jag har ingen sådan i min Iphoto (eller hittar i alla fall ingen)

  • Medlem
  • 2013-12-17 11:43

Har rensat papperskorgen (i iPhoto) med jämna mellanrum.
Den mappen ligger på skrivbordet för mig

Ursprungligen av MiraB:

Har rensat papperskorgen (i iPhoto) med jämna mellanrum.
Den mappen ligger på skrivbordet för mig

Aha... Då börjar jag misstänka något eller snarare gissar. Nu sitter jag på jobbet men eftersom jag har Ipaden med mig och Screens så kan jag logga in på min dator hemma så att jag se hur det ser ut i Itunes.

Hur ser det ut under dina inställningar?

Välj Itunes, inställningar och sedan avancerat.

Har du "kopiera filer till mappen iTunes media när du lägger till i biblioteket" ikryssat?

Kan det vara så att du har denna ikryssad och när du lägger till bilderna i Itunes så blir de kopierade till Itunes och lämnas samtidigt kvar på orginalplatsen?

I sådana fall så har du två kopior av alla bilder. En i Itunes och en i denna mapp och då måste du ta bort dem separat.

Men som sagt, detta är bara en rågissning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-17 12:05
Ursprungligen av BlackSmp:

Aha... Då börjar jag misstänka något eller snarare gissar. Nu sitter jag på jobbet men eftersom jag har Ipaden med mig och Screens så kan jag logga in på min dator hemma så att jag se hur det ser ut i Itunes.

Hur ser det ut under dina inställningar?

Välj Itunes, inställningar och sedan avancerat.

Har du "kopiera filer till mappen iTunes media när du lägger till i biblioteket" ikryssat?

Kan det vara så att du har denna ikryssad och när du lägger till bilderna i Itunes så blir de kopierade till Itunes och lämnas samtidigt kvar på orginalplatsen?

I sådana fall så har du två kopior av alla bilder. En i Itunes och en i denna mapp och då måste du ta bort dem separat.

Men som sagt, detta är bara en rågissning.

@BlackSmp, nu snurrar du till det Vi talar om iPhoto och inte iTunes. Jag tror din chef tycker att du ska koncentrera dig på jobbet nu

@MiraB du menar att du har en mapp på skrivbordet som heter alias eller är ett alias? Du får förklara hur den kommit dit, detta är ingen vanlig funktion i iPhoto.

I iPhoto sparas alla bildfiler, både original och redigerade, i iPhoto-biblioteket som vanligtvis ligger i mappen Bilder i din användarmapp. Man kan ha valt att låta iPhoto-biblioteket ligga någon annan stans, och man kan till och med ha två olika som man växlar mellan. Man växlar då iPhoto-bibliotek genom att hålla ner alt-knappen när man startar iPhoto. Ett krångligare sätt att lägga iPhoto-biblioteket någon annan stans än det vanliga i Bilder-mappen är att göra en symbolisk länk (en sorts alias), till exempel för att man har för lite plats på den vanliga hårddisken. Kan detta vara grunden till alias-mappen du talar om? Du får förklara lite mer exakt!

Senast redigerat 2013-12-17 12:18
Ursprungligen av IngoX:

@BlackSmp, nu snurrar du till det Vi talar om iPhoto och inte iTunes. Jag tror din chef tycker att du ska koncentrera dig på jobbet nu

@MiraB du menar att du har en mapp på skrivbordet som heter alias eller är ett alias? Du får förklara hur den kommit dit, detta är ingen vanlig funktion i iPhoto.

I iPhoto sparas alla bildfiler, både original och redigerade, i iPhoto-biblioteket som vanligtvis ligger i mappen Bilder i din användarmapp. Man kan ha valt att låta iPhoto-biblioteket ligga någon annan stans, och man kan till och med ha två olika som man växlar mellan. Man växlar då iPhoto-bibliotek genom att hålla ner alt-knappen när man startar iPhoto. Ett krångligare sätt att lägga iPhoto-biblioteket någon annan stans än det vanliga i Bilder-mappen är att göra en symbolisk länk (en sorts alias), till exempel för att man har för lite plats på den vanliga hårddisken. Kan detta vara grunden till alias-mappen du talar om? Du får förklara lite mer exakt!

Pinsamt ?

Men finns inte samma inställning i iPhoto för det var dit som jag var på väg för att titta när Screens lurade bort mig?

Ps: hade lunch om det nu är någon ursäkt...

Edit2: Fast... Så fel ute var jag inte...

Senast redigerat 2013-12-17 19:14
  • Medlem
  • 2013-12-19 09:54
Citat:

MiraB du menar att du har en mapp på skrivbordet som heter alias eller är ett alias? Du får förklara hur den kommit dit, detta är ingen vanlig funktion i iPhoto.

Jag har en mapp på skrivbordet som heter 'iPhoto library alias'. om jag klickar på den mappen öppnar sig iPhoto och där ligger en hel massa bilder som jag vet att jag har rensat ur "vanliga iPhoto", alltså det iPhoto som öppnas då man trycker på ikonen med kameran och en bild bakom.

Det måste väl vara så att de ligger på flera platser då och att jag endast raderat dem från en, men hur hittar jag de andra platserna? Och hur kan man undvika problemet i framtiden?
Känns lite surt att ha rensat bort sisådär 14 tusen bilder och sen inse att man måste göra om jobbet...

  • Medlem
  • 2013-12-19 09:57
Ursprungligen av BlackSmp:

Aha... Då börjar jag misstänka något eller snarare gissar. Nu sitter jag på jobbet men eftersom jag har Ipaden med mig och Screens så kan jag logga in på min dator hemma så att jag se hur det ser ut i Itunes.

Hur ser det ut under dina inställningar?

Välj Itunes, inställningar och sedan avancerat.

Har du "kopiera filer till mappen iTunes media när du lägger till i biblioteket" ikryssat?

Kan det vara så att du har denna ikryssad och när du lägger till bilderna i Itunes så blir de kopierade till Itunes och lämnas samtidigt kvar på orginalplatsen?

I sådana fall så har du två kopior av alla bilder. En i Itunes och en i denna mapp och då måste du ta bort dem separat.

Men som sagt, detta är bara en rågissning.

Rutan 'kopiera objekt till iPhoto-biblioteket' är ikryssad, men vart ligger originalplatsen för bilderna isåfall?

Väldigt tacksam för alla svar!:) Är hopplöst att försöka förstå själv..

iPhoto library alias är en genväg till ditt iPhoto bibliotek. Den innehåller ingenting annat än en "kommandot" att öppna iPhoto om du dubbelklickar på den.

Om du högerklickar på den och väljer "visa info" så kommer du se att storleken endast är några få kilobyte. Du kan ta bort den.

  • Medlem
  • 2013-12-19 10:16
Ursprungligen av Mymac4ever:

iPhoto library alias är en genväg till ditt iPhoto bibliotek. Den innehåller ingenting annat än en "kommandot" att öppna iPhoto om du dubbelklickar på den.

Om du högerklickar på den och väljer "visa info" så kommer du se att storleken endast är några få kilobyte. Du kan ta bort den.

Fast varför öppnas ett annat iPhoto-bibliotek än det vanliga då jag går in via den? Jag har förstått att själva mappen inte innehåller bilder, men det jag undrar är ju vart de isåfall finns eftersom jag vet att jag har raderad dem från "det vanliga" iPhoto-biblioteket.

Ursprungligen av MiraB:

Fast varför öppnas ett annat iPhoto-bibliotek än det vanliga då jag går in via den? Jag har förstått att själva mappen inte innehåller bilder, men det jag undrar är ju vart de isåfall finns eftersom jag vet att jag har raderad dem från "det vanliga" iPhoto-biblioteket.

Om det öppnas ett annat iPhoto-bibliotek är det möjligt att du även har en kopia på biblioteket. Har du möjligen en backupdisk kopplad till datorn?. Om du högerklickar på Alias'et och istället väljer "visa original" så kommer du få veta vart originalet är. Har du redan tagit bort denna genväg kan du testa att söka med Spotlight efter "iPhoto library" vilket isåfall borde resultera i två träffar

(hm alternativt kan det ge fler träffar än man önskar. Min testsökning pekar endast in i backup'en :/).

Originalet borde ligga under Bilder, du kan också se på ändrings- eller skapelsedatum samt storlek vilken som är vilken.

  • Medlem
  • 2013-12-19 10:32
Ursprungligen av Mymac4ever:

Om det öppnas ett annat iPhoto-bibliotek är det möjligt att du även har en kopia på biblioteket. Har du möjligen en backupdisk kopplad till datorn?. Om du högerklickar på Alias'et och istället väljer "visa original" så kommer du få veta vart originalet är. Har du redan tagit bort denna genväg kan du testa att söka med Spotlight efter "iPhoto library" vilket isåfall borde resultera i två träffar

Det är min pappas dator så är inte helt säker, många olika saker kopplade till den men tror nog säkert att det kan finnas en backupdisk här någonstans också..
Det går inte att trycka på "visa original", däremot kan jag trycka på "visa fil" och då kommer en plats upp. Betyder det att jag borde rensa bilderna därifrån istället? Har läst på så många ställen att man inte ska mixtra med mapparna om man använder iPhoto men det måste väl kanske vara nödvändigt i detta fall?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-19 10:42

Varför följer du inte alla dom råd du får så frågeställaren vet vad du gör och kan fortsätta hjälpa.
Istället fortsätter du att ställa frågor som redan är besvarade.
Högerklicka på mappen och tala om hur stor den är. Är den bara några kb stor kan du ta bort den utan att kasta några originalfiler.

Ursprungligen av MiraB:

Det är min pappas dator så är inte helt säker, många olika saker kopplade till den men tror nog säkert att det kan finnas en backupdisk här någonstans också..
Det går inte att trycka på "visa original", däremot kan jag trycka på "visa fil" och då kommer en plats upp. Betyder det att jag borde rensa bilderna därifrån istället? Har läst på så många ställen att man inte ska mixtra med mapparna om man använder iPhoto men det måste väl kanske vara nödvändigt i detta fall?

Vad du än gör - mixtra inte med iPhoto-biblioteket utanför iPhoto! Om du vill redigera ett annat iPhoto-bibliotek håller du nere Alt när du startar iPhoto, så kan du välja vilket bibliotek du vill öppna.

Det är möjligt att genvägen/alias'et pekar på en backupfil på en annan disk. I vilket fall som helst är det inte samma bibliotek som det du redan rensat i. För att komma till det bibliotek du rensat i öppnar du iPhoto, varför krångla med en genväg som pekar till ett bibliotek du inte rört?

Men som sagt som flera ovan säger - mixtra inte med biblioteket utanför iPhoto. Det enda jag sa var att du kunde ta bort genvägen, detta tar INTE bort biblioteket.

  • Medlem
  • 2013-12-20 10:32

- alias-mappen är bara några kb stor, jag har förstått att jag kan ta bort den utan att några bilder egentligen försvinner.
- Jag har förstått att jag inte ska rensa bort bilder utanför iPhoto

Hittade ett bibliotek nu som jag måste missat förut där alla bilderna ligger... Känns ju jäkligt surt, fast bra att de inte låg i någon konstig gömma antar jag. Tack för hjälpen i alla fall!:)

Men då kommer jag faktiskt till en ny fråga (om det är någon som orkar med det) kan man lägga ihop biblioteken på något sätt? Och kan man göra det på ett sådant sätt att det inte blir kopior av alla bilder, utan att det själv tar bort dubbletterna? Och är detta möjligt att göra med två bibliotek på 20-30 tusen bilder var eller kommer datorn kollapsa?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-20 12:24

Se länkarna i tråden: http://www.99mac.se/forum/t/304033-sla-ihop-i...

Om det är rörigt med bilder alias osv föreslår jag att du först tar reda på vilka bibliotek som finns på datorn.
De bör dyka upp om du startar iPhoto där du kan välja vilket bibliotek du vill använda, men du kan även söka efter iPhoto Library på datorn.

OT: Utrensning av 14k bilder verkar disciplinerat, jag är likt FRA en hoarder.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2013-12-20 12:26

Jag brukar inte ha så många att importera, men jag går till iPhoto Arkiv och väljer "importera till bibliotek", pekar ut de bilder jag vill ha och trycker på" Importera", sedan kommer det upp en ruta "Dublettbilder" (om det finns) med fråga" Vill du importera den följande dublettbilden?" sedan finns det val att kryssa i, typ använd för alla dubletter eller inte m m.
Testa med att importera några som du vet redan finns i iPhotobiblioteket så ser du hur det funkar.

iPhoto Library brukar finnas i Användare/Bilder

1
Bevaka tråden