Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Startskivan nästan är full" 7 GB ledigt

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-03 23:03

Jag har idag satt i nya RAM-minnen. Uppgraderat från 4 GB till 8 GB. Till följd av det här (gissar jag) får jag nu en varning lite då och då om att "startskivan nästan är full". Dock har jag 7 GB ledigt. Det borde väl inte räknas som "nästan full"? Är det mina minnen som spökar eller kan jag ha kommit åt något annat när jag öppnade datorn som orsakar det här beteendet?

Startskivan avser inte ramminnena utan hårddisken. Du skriver inte vilken dator du har men jag gissar på en Air då dessa verkar få detta problem ganska ofta med sin lilla ssd.

Du kan börja med att tala om om du använder Timemachine eller Dropbox

  • Medlem
  • 2013-12-04 01:28
Ursprungligen av Mymac4ever:

Du skriver inte vilken dator du har men jag gissar på en Air då dessa verkar få detta problem ganska ofta med sin lilla ssd.

Jag gissar på att det är en iMac 27". Bland annat eftersom det inte går att uppgradera minnet på en MacBook Air.
Hårddisken används ju för swap-filer mm. Och 7 GB är inte mycket utrymme. Försök rensa din disk och lägg över material på en extern disk alternativt en NAS.
Detta problemet består i dåligt utrymme på din hårddisk, inte de bytta RAM-minnena.

Jag vet inte hur stor disk du har, men 7 GB är inte jättemycket - t ex är det ca 3% av en 256 GB disk, eller ca 1.5% av en 512 GB disk. Det är inte alls omöjligt att OS X har en "procentgräns" på var den tycker att disken börjar vara för full. Själv brukar jag rensa lite om jag "bara" har 10-15% kvar, för att vara säker på att swapfiler, temporära filer mm inte orsakar några problem samt att jag har lite över till nedladdningar.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 08:42
Ursprungligen av Kermit:

Jag vet inte hur stor disk du har, men 7 GB är inte jättemycket - t ex är det ca 3% av en 256 GB disk, eller ca 1.5% av en 512 GB disk. Det är inte alls omöjligt att OS X har en "procentgräns" på var den tycker att disken börjar vara för full. Själv brukar jag rensa lite om jag "bara" har 10-15% kvar, för att vara säker på att swapfiler, temporära filer mm inte orsakar några problem samt att jag har lite över till nedladdningar.

Jag har en ganska liten - 160 GB. Bytte till SDD när det var ganska nytt och då var dom inte så stora. Dock tror jag inte OSX ser det som lite utrymme. Jag har tidigare legat på betydligt lägre och då har den inte klagat.
Hur som helst vet jag inte om det var något tillfälligt "glapp" för varningen dök inte upp mer igår kväll. Vi får se hur det går..

Jag är en sån där som tycker att diskar ska fyllas till max 50% så att det finns lite luft för datorn att jobba med. Med tanke på att SSD blivit ganska billiga på senare år så kanske det är läge att peta in en större?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 08:53
Ursprungligen av pmarriott:

Jag är en sån där som tycker att diskar ska fyllas till max 50% så att det finns lite luft för datorn att jobba med. Med tanke på att SSD blivit ganska billiga på senare år så kanske det är läge att peta in en större?

Jag är också en sådan som vill ha mycket ledigt egentligen. Ska börja med att sortera lite jobb och langa över det till en extern disk. Men jag tycker ändå inte att jag bör få varningar om att det är för lite ledigt. För ett tag sedan hade jag en ganska lång period då mitt chassi till den externa disken var paj och då låg jag ett tag med ca 1 GB ledigt - inte ens då fick jag varningar.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-12-04 09:10
Ursprungligen av Hallon:

Jag har idag satt i nya RAM-minnen. Uppgraderat från 4 GB till 8 GB. Till följd av det här (gissar jag) får jag nu en varning lite då och då om att "startskivan nästan är full". Dock har jag 7 GB ledigt. Det borde väl inte räknas som "nästan full"? Är det mina minnen som spökar eller kan jag ha kommit åt något annat när jag öppnade datorn som orsakar det här beteendet?

Det som hänt är väl att OSX har utökat swap filen när du har mer minne.
Det hände mig när jag gick från 4 till 16GB. Dock hade jag gott om ledigt utrymme. Som sagts ovan, rensa disken alternativt köp en större
/E

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 09:26
Ursprungligen av ripley609:

Det som hänt är väl att OSX har utökat swap filen när du har mer minne.
Det hände mig när jag gick från 4 till 16GB. Dock hade jag gott om ledigt utrymme. Som sagts ovan, rensa disken alternativt köp en större
/E

Aha! Låter logiskt. Tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 09:29

Det måste ju vara så att swap-filen vill vara lika stor som mängden RAM-minne man har (?). I så fall faller allt på plats eftersom jag bytte från 4 GB till 8 GB och bara hade ca 7 GB ledigt. Jag rensade lite igår kväll och fick sedan drygt 9 GB ledigt och fick inte upp varningen mer.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-12-04 20:08

Jag vet inte riktigt hur OS X (BSD) hanterar disk, men UNIX brukar undanta 10 % av disken som bara en 'root user' kan komma åt, detta för att säkra att systemet inte nitar för problem med ledig diskyta.

Normalt brukar man säga att (tumregel) 20-30% ledig disk är att ha som ett riktmärke vid normalt användande, men detta skiljer antagligen lite mellan olika operativsystem.

7 GB ledig av 160 (Intel SSD? Har en sådan själv) låter väldigt lite.

Om du gillar Terminalen kan du testa kommandot 'df -h' som admin-användare för att se hur mycket av disken som används.

För övrigt har jag deaktiverat OS X sleep image för att spara några GB diskyta.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 22:20

Nu händer det skumma grejer här. Fick nu upp felmeddelandet igen och ser att jag nu helt plötsligt bara har 866 MB ledigt?! Sist jag kollade hade jag alltså ca 9 GB. Något skumt händer här och jag förknippar det med RAM-minnet eftersom det började efter att jag satt i dom.
Datorn har i princip stått oanvänd sedan igår. Ungarna kollade på adventskalendern på svt play och sedan har jag surfat lite nyheter.. vart 17 tog mina 9 GB vägen?

Det kanske var så att OS X försökte skapa en 8 GB swapfil igår när du fick meddelandet, men det gick inte pga att du bara hade 7 GB kvar. När du sedan rensade till 9 så gick det bra att skapa filen, och då försvann 8 av dom 9 :). Inte omöjligt iaf.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-04 22:56
Ursprungligen av Kermit:

Det kanske var så att OS X försökte skapa en 8 GB swapfil igår när du fick meddelandet, men det gick inte pga att du bara hade 7 GB kvar. När du sedan rensade till 9 så gick det bra att skapa filen, och då försvann 8 av dom 9 :). Inte omöjligt iaf.

Ja, kanske. Jag ska rensa loss och se om jag får behålla mina fria GB framöver

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-04 23:29
Ursprungligen av mattiL:

Jag vet inte riktigt hur OS X (BSD) hanterar disk…

Riktigt illa, jag har lyckats gå till noll B ledigt flera gånger pga av olika tredjepartsprogram. Vilket är synd, för enda gången jag har fått problem med OS X (& iOS) är när disken blir full.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2013-12-04 23:34

Med till exempel Omni Disksweeper kan du enkelt se vad som tar upp utrymmet på din disk.
http://www.omnigroup.com/more

Även Daisy disk finns för detta ändamål men jag tror det kostar pengar.

  • Medlem
  • Boston
  • 2013-12-06 19:53

Jag har för mig att OSX gör Swap-filer på upp till 4ggr storleken på RAM. Förut upptogs alltså max 16GB av Swap och nu upp till 32GB. Stor skillnad om du bara har 160GB disk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-06 21:10
Ursprungligen av Gurra:

Jag har för mig att OSX gör Swap-filer på upp till 4ggr storleken på RAM. Förut upptogs alltså max 16GB av Swap och nu upp till 32GB. Stor skillnad om du bara har 160GB disk.

Kan inte stämma för tittar jag i aktivitetshandlaren står det att mitt virtuellt minne är 8GB precis som det fysiska.

  • Medlem
  • Boston
  • 2013-12-06 21:30
Ursprungligen av lappen71:

Kan inte stämma för tittar jag i aktivitetshandlaren står det att mitt virtuellt minne är 8GB precis som det fysiska.

Nä, du har rätt. Det stämmer inte. När jag kollar i /var/vm så har jag just nu över 18GB swapfiler med bara 4GB minne. Men det stämmer med aktivitetshanteraren där det står att jag har 22GB virtuellt minne vilket ju är 18+4.

Men, jag är rätt säker på att swapfilernas storlek ändå har en relation till storleken på RAM så mer RAM gör att swappen äter mer disk.

Det är nog inte swapfilen som är problemet i det här fallet, utan sleep-filen: http://macperformanceguide.com/Mac-optimize-s...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-16 16:32
Ursprungligen av johan_tanying:

Det är nog inte swapfilen som är problemet i det här fallet, utan sleep-filen: http://macperformanceguide.com/Mac-optimize-s...

Aha, där ser man. Vågar man ta bort den då? Kanske inte disabla permanent, men att "tömma" den då och då..

Sleepfilen kommer tillbaka hela tiden. Stäng istället av funktionen att spara till disk. Datorn kommer då att varna att man kan förlora det man håller på med om batteriet tar slut, datorn går i vila, och det sista batteriet dras ut i viloläget innan strömsladden sätts i. Ingen ko på isen alltså.

Hur man stänger av beror nog på version av operativsystem. Fråga eller googla - jag har gjort det tidigare men glömt hur.

Du måste frigöra mer plats på disken för att det ska funka för dig om du inte vill mecka med swapfiler och sleep-image.

Och inse att 2013 är 7 GB inte längre = "mycket". Sikta på att aldrig gå under 20-30 GB ledigt är mitt tips. Inget vetenskapligt, bara magkänsla. En ny, större hårddisk till jul kanske?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2013-12-18 15:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Och inse att 2013 är 7 GB inte längre = "mycket". Sikta på att aldrig gå under 20-30 GB ledigt är mitt tips. Inget vetenskapligt, bara magkänsla. En ny, större hårddisk till jul kanske?

Jag vet att det inte är mycket. Jag bara reagerade eftersom det skiljde sig från vid vilken gräns jag fått varningar tidigare.
Visst är det skönt att ha stor disk i datorn, men jag tror det räcker med att jag kanske köper en extern disk till. Det som tar plats idag är framförallt bilder. Jag har redan flyttat mycket till extern disk. Men på sikt kommer jag säkert behöva en till.

Jag har inte installerat Maverics än och funderar på att passa på att blåsa om datorn helt i samband med att jag installerar det. En fräsch start inför det nya året

  • Medlem
  • 2014-03-03 22:16

Min Mac mini säger också att startskivan snart är full

Ursprungligen av Mymac4ever:

Startskivan avser inte ramminnena utan hårddisken. Du skriver inte vilken dator du har men jag gissar på en Air då dessa verkar få detta problem ganska ofta med sin lilla ssd.

Du kan börja med att tala om om du använder Timemachine eller Dropbox

Jag har 1 TB HDD och haft datorn i två månader. Den är INTE full, jag har kring 100 GB i program och filer på den när jag kollar i Findern. När jag kollar i "om den här datorn" så har jag en "övrigt" post 969 GB. Jag har inte Time Machine men kör Dropbox. Kan Dropbox ha ngt med detta att göra?

Om du har en Dropbox-katalog på din dator betyder det att du har en lokal kopia av allt du har på Dropbox. Dock är detta "övrigt" troligen något annat. Här är resultatet av en Google-sökning på detta o många av länkarna leder in i Apples Supportforum

1
Bevaka tråden