Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Strömsnål webbläsare

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-16 14:25

Jag har en MBA 2013, grundmodellen

Undrar egentligen vilken webbläsare som är strömsnålast. Jag trodde, när jag körde chrome, att den drog massor eftersom osx varnade om detta.

Insåg idag att även safari hamnar i den listan

Eftersom det finns för och nackdelar med båda så undrar jag helt enkelt vilken som är bäst?? Eller är det firefox?

Grym dator i övrigt, är helt ny med Mac och kan bara jubla!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-16 14:31

Jag anser att det är tycker och smak som avgör vilken som är bäst.
Men det finns säker någon som kan ge en mer teknisk förklaring vilken som är bäst (strömsnålast)

  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-16 14:36

Tycke och smak är ju som sagt upp till var och en. Tänkte mer på statistik

Jag hittade detta vet inte om det är precis vad du önskade men det ger en hint iaf om hur läget tycks vara. http://appleinsider.com/articles/13/06/14/safari-70-streamlined-and-accelerated-for-os-x-mavericks

Det som gör mest skillnad är nog att blockera flash. Installera ClickToPlugn och kör Safari. Oumbärligt.

  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-16 16:44
Ursprungligen av johan_tanying:

Det som gör mest skillnad är nog att blockera flash. Installera ClickToPlugn och kör Safari. Oumbärligt.

Det innebär ju att jag iofs får krångla när jag väl vill ha flash? Som tex emoji på Facebook osv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-16 16:58
Ursprungligen av wmb:

Det innebär ju att jag iofs får krångla när jag väl vill ha flash? Som tex emoji på Facebook osv?

Det är bara att klicka på den grå platshållarrutan som syns på animationens plats så startar den.

Safari har numera liknande funktion inbyggt, förutom andra strömspararfunktioner som att animationer som för tillfället är utanför skärmen stoppas. Det nämns i slutet av länken i inlägg #4. Gå till Inställningar > Avancerat och klicka i "Stoppa insticksfiler för att spara ström". Om man klickar på en animation startar den, men dessutom hamnar sajten på en undantagslista där animationer även fortsättningsvis startar (knappen "Detaljer"). Därför föredrar jag fortfarande ClickToPlugin.

Ursprungligen av wmb:

Undrar egentligen vilken webbläsare som är strömsnålast. Jag trodde, när jag körde chrome, att den drog massor eftersom osx varnade om detta.
Insåg idag att även safari hamnar i den listan

Vad har du haft för problem med Safari i Mavericks och dess strömkonsumtion? Det är ju troligen den webläsare som är strömsnålast i dagsläget på din MBA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-16 18:43

I min egen erfarenhet drar Chrome betydligt mer ström än Safari. Kör båda när jag är inkopplad på kabel, och stänger ner Chrome och kör bara Safari när jag kör på batteri och inte behöver något av tilläggen jag har i Chrome.

  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-16 19:50
Ursprungligen av IngoX:

Det är bara att klicka på den grå platshållarrutan som syns på animationens plats så startar den.

Safari har numera liknande funktion inbyggt, förutom andra strömspararfunktioner som att animationer som för tillfället är utanför skärmen stoppas. Det nämns i slutet av länken i inlägg #4. Gå till Inställningar > Avancerat och klicka i "Stoppa insticksfiler för att spara ström". Om man klickar på en animation startar den, men dessutom hamnar sajten på en undantagslista där animationer även fortsättningsvis startar (knappen "Detaljer"). Därför föredrar jag fortfarande ClickToPlugin.

Vad har du haft för problem med Safari i Mavericks och dess strömkonsumtion? Det är ju troligen den webläsare som är strömsnålast i dagsläget på din MBA.

problem och problem. Jag är ny på Mac och insåg att man kan trycka på batteriikonen för att få tips om appar som drar mycket. Där fanns chrome när jag surfade. Bytte till safari direkt och fortsatte. Sen såg jag att även safari hamnar där.
Då dök en tanke upp att chrome kanske inte var så illa ändå

Enda problemet med Safari är problemet med att ladda om sidor när man backar med gest på pekplattan. Och det är ett massivt problem

Anledningen till att webbläsarna drar "mycket" ström är att många webbsidor är komplexa, och innehåller en hel del grafik och Javascript som körs kontinuerligt. Så även om en webbläsare kan vara mer eller mindre energieffektiv så är det i grund och botten sidorna i sig som är dom stora slukarna.

Chrome + Adblock Plus + NotScripts = Så bra det kan bli.

Vill man också inaktivera att Flash körs automatiskt så lägg till FlashControl.

Ursprungligen av wmb:

Det innebär ju att jag iofs får krångla när jag väl vill ha flash? Som tex emoji på Facebook osv?

Engångsflash: klicka på den grå rutan.
Flergångsflash: lägg till exvis facebook.com i listan över domäner som är tillåtna att köra flash.

Svinenkelt...

  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-16 21:58

tack. Nu har jag lite att fundera över

  • Medlem
  • norrköping
  • 2013-12-18 02:07

Tog tag i saken och provade

Om jag kör en film i youtube med safari står det just nu 6.40h kvar. Kör jag chrome dök det efter ett tag till 5.50h

Skillnad är det allt iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-18 06:38

Det går att se strömförbrukning för varje app i aktivitetshanteraren om du vill ha mer exakta siffror.

1
Bevaka tråden