Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ersätta objekt i Finder

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har haft Mac i över två år nu men inte blivit klok på hur det fungerar då man ersätter en äldre fil med en uppdaterad i Findern.

Ex, jag har en folder på min backup-enhet och vill kopiera från min dator med ev uppdateringar i form av både tillägg och ändringar i existerande dokument (ev raderat ngt, ändrat text osv).
Kan ju radera foldern på den externa enheten och kopiera över på nytt -tar tid om mappen är stor

Får frågan om jag vill behålla det nyare, ett visst antal filer kommer att ändras/kopieras eller ibland kommer ersätta med objektet du flyttar och då skrivs hela foldern över (tror jag).

Hur gör jag för att vara säker på att foldern på den externa enheten blir en kopia av den på hårddisken med alla ändringar? Vilket alternativ ska jag välja?

Tacksam för svar! Var lite annorlunda på PC då man bara kopierade över.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-12-16 11:50

För säkerhetskopiering rekommenderar jag crashplan.com som är gratis. Ställ in vad du vill ha övervakat, och till vilken map/USB-disk den ska spara kopior på och en gång om dagen gör den en kopia av en ny/ändrad fil.

Problemen att manuellt kopiera filer är många. Bara en sån enkel sak som om du av misstag raderar dokumentet "skatt.txt" och sedan kopierar över mappen som den låg till din USB-disk, ja då finns inte "skatt.txt" någon stans. Crashplan hade behållt en kopia av raderade filer (i 90 dagar?) för att du ska ha möjlighet att återskapa en raderad fil.

Eller så använder du TimeMachine, som är 10 gånger enklare att använda men inte lika säkert.

Jag använder Carbon Copy Cloner som erbjuder mängder med inställningsmöjligheter för att bland annat skapa "filter" till backupförfarandet.

Du kan också välja hur du vill ha det med sparandet av tidigare versioner av filer samt vilken typ av backup du vill göra.

Själv kör jag schematiskt lagd inkrementell backup vilket i CCC's fall innebär att även om datorn är avstängd så startas den upp så att backupen kan köras

Tack för svar! Jag ska kolla in programmen ni föreslog.

Eg var det inte själva säkerhetskopieringen jag var ute efter, även om det är en viktig del. Om jag har en mapp med foton "Carins bilder" som innehåller 20 undermappar (där jag kanske bara lagt till foton i två av dem) och ska kopiera "Carins bilder" till min externa hårddisk. På hårddisken ligger redan "Carins bilder" sedan innan, men jag vill ju uppdatera med ändringarna. Jag får ibland frågan om jag vill ersätta objektet med det nyare och ibland om jag vill något annat som jag inte minns just nu.

Jag vill att min mapp på den externa hd ska spegla den på Macen med tillagda filer och borttagna. Det är då jag inte riktigt vet vad jag ska välja. Vill inte ha dubletter på den externa eller att de filer jag raderat på Macen fortfarande ligger kvar på den externa.

Jag kör TimeMashine dessutom så vill jag plocka upp raderade filer finns de ju där, eller hur? Detta är endast en extra kopia av min gamla mappstruktur från PC-tiden som jag har som säkerhet eftersom jag haft problem m iPhoto och inte vill sortera om alla tusentalsbilder om det krashar och jag inte kan återskapa eftersom felet kanske ligger i mjukvaran och jag måste göra en ominstallation och starta från scratch och inte bara bygga om biblioteket.

Lite rörigt, men fattar ni vad jag menar? Just den funktionen tyckte jag var mycket enklare på PC...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-17 10:35

Du vill alltså synka två mappar?
Googla" sync files Mac"

Tja, inte riktigt det heller. Mer ersätta ett gammalt objekt med ett nytt som endast består av små ändringar längre ner i en mappstruktur och vara säker på att den gamla samlingsmappen blir helt överskriven, men det är OK. Jag har hyfsad koll på det.
Tack ändå!

1
Bevaka tråden