Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac DV SE - allvarliga problem

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det står en iMac DV SE som lider av allvarliga problem:

*Den kan inte starta normalt. Skärmen förblir svart och inget händer.
*Tar man bort PRAM-batteriet startar maskinen upp och skärmen tänds.
*Startar den i Mac OS 9 kommer felmeddelandet "minneskontrollen har hittat ett fel på cacheminnet", men Mac OS X 10.2 har kunnat installeras utan problem trots det, och rent av kunnat startas.
*Startar man datorn efter att batteriet tagits bort har den klarat att starta både 9an och X, men nu har den börjat vägra starta med X, den säger bara "restart the computer" under uppstarten.
*Försök att få liv i den med en CD-skiva resulterade bara i att den startvägrade och efter att ha gjorts strömlös hamnade man i Open Firmware (skivan matades ut med musknappen nertryckt). Omstart resulterade i Open Firmware igen. Ytterligare omstart ger svart skärm. Strömmen måste brytas helt till maskinen innan skärmen går igång. Datorn vill dock inte starta X.

Hårddisken fungerar, när den installerades i min G4 kunde datorn startas från systemet (Jaguar) utan problem.

Vad kan det vara för fel?

Trodde inte macarna startade utan batteriet. Har du provat vad som händer med ett nytt batteri?

Sannolikt är analogkortet slut. Ett vanligt fel på iMac DV. Om du inte gör jobbet själv lönar det sig knappast att åtgärda felet. Min gamla iMac 400 DV ville Macverkstaden laga för 4.500 kronor. Nu när G5 presenterats torde alla begagnade Macar sjunka i pris och vara ett juste alternativ för dig.

Som väl är har jag själv en G4 som fungerar. Det är min kompis iMac det rör sig om.

Vad exakt är analogkortet för något?

Är det samma som logikkort eller grafikkortet?

Har bara hört termen "analogkort" i samband med döda iMac CRT. Maskinen dog en gång i vintras med död skärm, men efter reparation gick den igång tills den dog igen. Det är en felkonstruerad dator, bränns ju sönder av värmen.:(

Har inte sett sådana problem på någon av mina egna Macar (LC475, Q610, Q650, PM 8500 och PM G4).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 14:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Sannolikt är analogkortet slut. Ett vanligt fel på iMac DV.

Som namnet antyder så sysslar analogkortet med analoga signaler dvs sånt som har med bildskärmen att göra. Problemen som beskrivs ovan verkar vara av digitalkaraktär och alltså är det snarare logikkortet som är boven, speciellt som den klagat på cacheminnet...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Vad exakt är analogkortet för något?
Är det samma som logikkort eller grafikkortet?

Ska man vara petig så heter analogkortet på iMac DV "Power/analogboard" och är en kombination av powersupply och analogdel.
Logikkortet är det som på PC språk kallas moderkort och innehåller processor, grafikkretsar, kretsar för in/utgångar mm.

Tyvärr är logikkort oftast dyrare än poweranalogen...

Tack!

Har alltid undrat vad just analogkort är. Vanliga Power Macar känner jag väl igen, men iMac är nytt för min del, eftersom jag varit ointresserad och tveksam till den (CRT-modellerna).

Märkligt bara att startplonget ljuder normalt. På en Power Mac brukar det bli Death Chimes mig veterligen om det är allvarliga fel. Så har det varit för mig.

Min kompis tog hem en annan iMac DV. Den dog efter ett dygn, med liknande symptom.:mad:

Vad är rimlig och vettig reparationskostnad för denna iMac?

Vill veta kostnaden. Är det nya komponenter som installeras om den lämnas in?

Enligt info från verkstäder i Malmö monteras begagnade komponenter in i datorn.:(

Kanske har du stött på samma märkliga problem som jag. Jag har bland annat en iMac DV SE, och i sommar installerade jag OS X 10.2 på denna maskin. Jag har installerat det utan problem på andra maskiner sedan tidigare. Det fungerade till min glädje utmärkt. Till att börja med. Ett antal timmar var det inget problem alls och jag drog slutsatsen att uppdateringen inklusive nya programinstallationer etc varit framgångsrik.

Ett par dagar senare började skärmen bete sig konstigt, något suddig, som någon färg "fattades" (?). Och ju mer jag provade mig fram och sökte fel destu sämre blev skärmen, mer suddig/förvrängd. Jag kopplade inte felet till min OSX 10.2 installation (det fungerade ju!). Jag tog för givet att något gått snett med grafikkortet eller bildskärmen. Jag startade från annan skiva, jag startade från OSX och OS9, jag gjorde ominstallation, nollställde PRAM etc. Felet var envist kvar (alltså även vid start från OS9 etc). Jag körde Norton etc. Inget hjälpte. Felet blev allt värre, skärmen nästan oläslig. Installationen av OSX kan väl inte påverka bildskärmen på ett sådant märkligt sett trodde jag, det hade ju dessutom fungerat initialt. Men jag hade fel.

Efter lite sökande hittade jag på Apple support, att man behöver uppdatera Firmware för då inte minst slotloading iMac DV SE, och det INNAN man uppdaterar till OSX 10.2.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Eller mer exakt för min (och din?) iMac:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75130

Notera att firmwareuppdateringen måste starta från OS9 på lokal hårddisk! Lite omständigt med det men inga problem att genomföra. Efter det vad min skärm och dator OK igen. Märkligt fel på en OS uppdatering, men så var det.

Kanske har du redan gjort detta utan resultat, men jag kan inte vara ensam om problemet, så kanske hjälper det någon.

mvh

/Jesper.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-01 22:33

Precis som Jesper skriver så kan man få problem om man inte installerar firmwareuppdateringen innan man installerar Jaguar på iMac DV. Vanligast är att bilden antingen blir rödtonad eller helt svart. I de fall bilden försvinner helt kan det vara svårt att köra firmwareuppdateringen i efterskott om man inte kör med en extern skärm i VGA-uttaget innanför luckan på baksidan.
Att den klagar på cacheminnet brukar däremot inte bero på detta, men du förlorar inget på att testa med en firmwareuppdatering...

Att säga ett pris på logikkort är svårt eftersom det finns olika varianter. För att identifiera vilket kort det är frågan om måste jag se en kod som står på kortet och sedan översätta den till artikelnummer...
Och vad gäller reservdelar så stämmer det att de kan vara begagnade. Apple har ett system med återvinning som innebär att en trasig del repareras och sedan skickas ut som reservdel (dock endast ett visst antal gånger). Därför finns också två priser på de flesta delarna, Köppris och utbytespris. Kanske onödigt att tillägga att köppriset är mycket högre än utbytespriset och för att kunna skaffa delar till utbytespris krävs att en identisk del returneras till Apple inom en viss tid.
Man kan se det som att en begagnad del är vältestad och eventuella fel upptäckta och åtgärdade, alltså inte sämre än en ny del...
Nu kan man iofs hävda att komponenter åldras, speciellt om de sitter där det är varmt. Men då ska man betänka att Apple inte håller reservdelar mer än fem år samt att de flesta inte tycker att en dator är värd att lagas efter så lång tid, därav är åldrade komponenter inget större problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-08 12:06
Ursprungligen av Ronny Isaksson:

Att säga ett pris på logikkort är svårt eftersom det finns olika varianter. För att identifiera vilket kort det är frågan om måste jag se en kod som står på kortet och sedan översätta den till artikelnummer..

Tar upp en gammal tråd jag hittade. Tänkte eventuellt försöka fixa en iMac som råkat ut för ett blixtnedslag så att (vad jag vet) ethernetkortet slutat fungera. Datorn fungerar under OS 9 men får Kernelpanik så fort man försöker installera OS X, och låser sig helt så fort man pluggar in en ethernetkabel. Den kan också låsa sig i tid och otid utan egentlig anledening. Har provat att ta bort/byta ut RAMminnena, men det gjorde ingen skilnad.

Om man nu vill ha tag på ett nytt logikkort (power/analogkort?) till den, kan någon säga hur man får tag på det och hur mycket det kostar? Det är en iMac DV SE 500.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-08-08 12:51
Ursprungligen av Earth:

Tar upp en gammal tråd jag hittade. Tänkte eventuellt försöka fixa en iMac som råkat ut för ett blixtnedslag så att (vad jag vet) ethernetkortet slutat fungera. Datorn fungerar under OS 9 men får Kernelpanik så fort man försöker installera OS X, och låser sig helt så fort man pluggar in en ethernetkabel. Den kan också låsa sig i tid och otid utan egentlig anledening. Har provat att ta bort/byta ut RAMminnena, men det gjorde ingen skilnad.

Om man nu vill ha tag på ett nytt logikkort (power/analogkort?) till den, kan någon säga hur man får tag på det och hur mycket det kostar? Det är en iMac DV SE 500.

Har för mig att själva kortet kostar runt 2500kr. Med byte på auktoriserad verkstad cirka 4000kr. Är det värt det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-08 15:53
Ursprungligen av safir:

Är det värt det?

För det priset kan man lika gärna köpa en begagnad och slippa skruva... synd! Nån som har en liknande modell med trasigt bildrör men fungerande logikkort till salu??

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-08-02 08:38

Har bytt moderkortet på en iMac DV. Huruvida det var nytt eller renoverat vet jag inte säkert, men jag misstänker nytt. Priset i mitt fall landade på drygt 4000. Dock lyckades en hemförsäkring täcka det mesta förutom självrisken som då låg på 1000 kr har jag för mig.

Har försökt att uppgradera firmware, men den har redan 4.1.9 installerat och någon nyare har jag inte lyckats hitta.

Eftersom verkstäder tar 1300 kronor för att trycka på Cuda-reset och 4000 kronor för att byta ett gammalt logikkort till en iMac är det dags att Apple säljer komponenter löst så hemmaskruvare själva kan reparera sina gamla maskiner - till vettig kostnad. Är inte bra att man ska tvingas lämna in sin Mac på verkstad även om felet går att åtgärda själv.

Det verkar som om den där iMacen blir en maskin man plundrar på komponenter.

1
Bevaka tråden