Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med stora diskar!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det här är väl ett problem flera känner igen, mig inklusive men blir inte klok på det.
Jag har nyligen köpt en ny MacBookPro Retina med Flashdrive. Samtidigt köpte jag två st Thunderbolt LaCie 4TB för extern lagring. Inga problem what so ever.
Jag har däremot haft en del problem med min gamla MacPro 2008 som har en intern Scaryraid. Började lagra över en del material på de externa TB-diskarna som hur snällt som helst dyker upp och visar 4TB.
När jag däremot försöker formatera en annan disk på 4TB så visar den 2,2 TB. Har två sätt att koppla den till datorn. Dels har jag monterat i ett esata-express och har en extern Plexgear som jag vet skall stödja större än 2TB. Dels har jag en enkel kabel som jag kan koppla direkt på disk och sedan till datorn.
Inget fungerar. Vist skall jag väl kunna formatera en 4TB disk och använda den?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-15 17:20
Ursprungligen av Treasuremine:

Det här är väl ett problem flera känner igen, mig inklusive men blir inte klok på det.
Jag har nyligen köpt en ny MacBookPro Retina med Flashdrive. Samtidigt köpte jag två st Thunderbolt LaCie 4TB för extern lagring. Inga problem what so ever.
Jag har däremot haft en del problem med min gamla MacPro 2008 som har en intern Scaryraid. Började lagra över en del material på de externa TB-diskarna som hur snällt som helst dyker upp och visar 4TB.
När jag däremot försöker formatera en annan disk på 4TB så visar den 2,2 TB. Har två sätt att koppla den till datorn. Dels har jag monterat i ett esata-express och har en extern Plexgear som jag vet skall stödja större än 2TB. Dels har jag en enkel kabel som jag kan koppla direkt på disk och sedan till datorn.
Inget fungerar. Vist skall jag väl kunna formatera en 4TB disk och använda den?

Har du MacPro Raid Card så är det begränsat till att maximalt kunna se 2.2 TB. Apple uppger inte det i systeminformationen men när större diskar än 2 TB kom ut på marknaden fanns inte kortet längre kvar som BTO-alternativ vid beställning. Någon firmware-uppdatering verkar aldrig ha kommit.

Du borde kunna se alla 4 TB om du lånar en av sata-kanaerna till optiska enheten. Jag vet inte, men om det är så att den externa sata-porten kopplas via det installerade raidkortet så blir det ju samma begränsning på externa sata-porten. Och om du inte behöver hardvaru-RAID så kan du ta bort kortet.

Mac Pro and 3TB drives
HT3514 RAID card limitation on older MacPro (early 2008) seems to be 2.2TB
3TB internal hard disks on the Mac Pro and 3TB drives on the Apple RAID

Rättelse: hade skrivit GB överallt där det skulle vara TB...

Senast redigerat 2013-12-15 22:10
Ursprungligen av IngoX:

Har du MacPro Raid Card så är det begränsat till att maximalt kunna se 2.2 GB. Apple uppger inte det i systeminformationen men när större diskar än 2 GB kom ut på marknaden fanns inte kortet längre kvar som BTO-alternativ vid beställning. Någon firmware-uppdatering verkar aldrig ha kommit.

Du borde kunna se alla 4 GB om du lånar en av sata-kanaerna till optiska enheten. Jag vet inte, men om det är så att den externa sata-porten kopplas via det installerade raidkortet så blir det ju samma begränsning på externa sata-porten. Och om du inte behöver hardvaru-RAID så kan du ta bort kortet.

Mac Pro and 3TB drives
HT3514 RAID card limitation on older MacPro (early 2008) seems to be 2.2TB
3TB internal hard disks on the Mac Pro and 3TB drives on the Apple RAID

Jag har inget raidkort i maskinen alls. Det enda jag gjort är att "stripa" ihop de fyra diskar jag satt internt via skviverktyget som en stor enhet. Systemet kör jag på en SSD som ligger kopplad under DVD-brännaren.
Jag har kopplat en extern esata via en av de sataportar som sitter direkt på moderkortet.
Kanske kan vara en idé att helt enkelt försöka koppla in HD där DVD-brännaren sitter, använder inte den ändå

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-15 20:09
Ursprungligen av Treasuremine:

När jag däremot försöker formatera en annan disk på 4TB så visar den 2,2 TB.

Den där andra disken på 4 TB som krånglar, hur är den ursprungligen partitionerad? Om det är MBR så kan den väl inte adressera mer än 2,2 TB oavsett vilket OS den ansluts till. GUID ska det vara. Kan du prova disken/kabinettet i en annan dator för att felsöka?

Ursprungligen av IngoX:

Den där andra disken på 4 TB som krånglar, hur är den ursprungligen partitionerad? Om det är MBR så kan den väl inte adressera mer än 2,2 TB oavsett vilket OS den ansluts till. GUID ska det vara. Kan du prova disken/kabinettet i en annan dator för att felsöka?

Det är flera diskar som krånglar men den som fick mig att upptäcka det var en helt sprillans ny Hitachi Deskstar, tror inte den var formaterad alls faktiskt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-16 21:47

Det är skillnad på partitionerad och formaterad. De flesta (alla?) diskar jag har köpt har varit MBR-partitionerade.

1
Bevaka tråden