Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCloud keychain lösenord fylls inte i för accounts.google.com

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-11-09 09:48

När jag ändrar lösenord i gmail (https://accounts.google.com) så föreslår Safari ett säkert lösenord som sparas i iCloud Keychain i Nyckelhanteraren.

Efter att ha loggat ut från https://accounts.google.com och sedan försöker logga in igen kommer ingen autoifyllnad av lösenord trots att inställningarna i Safari är rätt och med senaste lösenordet sparat i Nyckelhanterare. Då blir det till att ta fram det manuellt från Nyckelhanterare eller Safaris Instlällningar>Lösenord.

Är det något jag glömt att ställa in?

PS! Lösenordet synkroniseras heller inte till samma gmail-konto på iPhone. Det är bara att ändra manuellt. DS

Senast redigerat 2013-11-09 10:34
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-09 11:13
Ursprungligen av petah:

När jag ändrar lösenord i gmail (https://accounts.google.com) så föreslår Safari ett säkert lösenord som sparas i iCloud Keychain i Nyckelhanteraren.

Efter att ha loggat ut från https://accounts.google.com och sedan försöker logga in igen kommer ingen autoifyllnad av lösenord trots att inställningarna i Safari är rätt och med senaste lösenordet sparat i Nyckelhanterare. Då blir det till att ta fram det manuellt från Nyckelhanterare eller Safaris Instlällningar>Lösenord.

Är det något jag glömt att ställa in?

PS! Lösenordet synkroniseras heller inte till samma gmail-konto på iPhone. Det är bara att ändra manuellt. DS

Fullt normalt för vissa sidor godkänner inte automatisk ifyllning av lösenord.

  • Medlem
  • 2013-11-09 13:42

Brukar inte sidor som inte tillåter autoifyll också vägra godkänna att lösenord sparas?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-09 14:01
Ursprungligen av petah:

Brukar inte sidor som inte tillåter autoifyll också vägra godkänna att lösenord sparas?

Hur kan dom sidorna veta att du sparar lösenordet i iCloudkeychain?

  • Medlem
  • 2013-11-09 14:58

Om du tar t ex Apple Store så får man meddelandet att lösenord inte kan sparas, p s s är det med ett antal andra sidor. Då sparas inte användaruppgifter och lösenord i Keychain. När det gäller gmail vill jag minnas att det fungerat tidigare, med förra inloggningsfönstret, att automatiskt logga in. Nu med nya inloggningsfönstret fungerar det halvt, användarnamnet är ifyllt automatiskt men lösenordet fylls inte i!

Synkningen till iOS fungerar inget vidare heller. På iPhone har jag fortfarande ett gammalt sparat användarnamn/lösenord som faktiskt fylls i automatiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-14 23:18

Vill kolla om det är flera som har problem med denna funktion? Som vanligt vet jag inte om det är jag som gör misstag eller om systemet är krångligt eller illa fungerande.

Ett exempel. Loggade in på 99mac ikväll. Hade glömt lösenordet. Beställer återställning. När man ska uppge nytt lösenord kommer frågan upp om man vill använda det förslagna från keychain. Jag accepterar det förslagna lösenordet. Men sedan fungerar det inte. Kan inte riktigt reda ut vad som hände. Jag kom ett steg vidare när jag accepterade. Men då krävdes en ny inloggning. Lösenordsrutan var ifyll med ***. Men när jag trycker logga in så gäller inte lösenordet.

Olika varianter på detta ar jag stött på på olika sidor.

  • Medlem
  • 2013-12-15 15:01

Jag är inte imponerad av hur iCloud nyckelring fungerar. Det händer på flera sidor att ett lösenord föreslås men som sedan inte sparas i nyckelringen. Jag tycker principen med ordentliga lösenord är bra (naturligtvis) , liksom principen med olika lösenord för olika konton och där är iCloud nyckelring ovärderligt, om den fungerar.

Jag brukar försöka använda funktionen för så många konton som möjligt men skriver av lösenordsförslaget på en lapp ifall det inte fungerar för att slippa använda glömt-lösenords-funktionen för konto i fråga. Fungerar det inte, blir det till att glömma lösenordsförslaget och använda lösenord som man kommer ihåg. Fungerar det, får jag förstöra lappen.

1
Bevaka tråden