Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro som inte startar/stänger av sig efter 1,5 min -akut hjälp av en dummie

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2013-12-13 09:46

Stängde igår av min MacBook Pro (vet ej modell eller år) för att torka rent tangentbordet, något som varken det ena eller andra skett på ett tag..
Startat om den har jag gjort, vilket gått bra men tydligen inte stänga av den.
Jag har full panik för det här är INTE inom mitt kunskapsområde, jag har en massa skolarbeten och arbetstider mm på datorn och jag behöver ju den!

Datorn startar som vanligt när jag trycker på knappen. Sidan med äpplet dyker upp och en långsam sån där nedräknande ruta börjar fyllas men efter 1,5 min (när rutan är kanske 1/4 fylld) stängs datorn av.

Har prövat att starta i säkert läge (shift+com+v) och det gör den snällt, i 1,5 min!

Vad farao gör jag nu? Ska åka hem och se om startskivan ligger där. Men sen då?

Tack på förhand för hjälp till en totalt handfallen.

Skulle tippa på att hårddisken är paj. Se till att ta reda på modell och version av operativsystemet, annars blir det svårt för forumet att hjälpa dig.

  • Medlem
  • 2013-12-13 10:31
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skulle tippa på att hårddisken är paj. Se till att ta reda på modell och version av operativsystemet, annars blir det svårt för forumet att hjälpa dig.

Vad innebär det?
Hittar jag den informationen på kartongen?

Ursprungligen av moab:

Vad innebär det?
Hittar jag den informationen på kartongen?

Vad det innebär att hårddisken är paj? Det innebär att den är trasig/oanvändbar/värdelös etc etc.

Börja med att hitta serienumret:
http://support.apple.com/kb/ht1559

För att sedan ta reda på modellen:
https://selfsolve.apple.com/agreementWarranty...

  • Medlem
  • 2013-12-13 10:43
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad det innebär att hårddisken är paj? Det innebär att den är trasig/oanvändbar/värdelös etc etc.

Börja med att hitta serienumret:
http://support.apple.com/kb/ht1559

För att sedan ta reda på modellen:
https://selfsolve.apple.com/agreementWarranty...

Det förstår jag men går hårddisken att byta, ska den lämnas in, kostnad? Köpa ny? Osv

Detta är informationen jag får när jag knappat in serienumret: MacBook Pro (13-inch, Mid 2009)

Ursprungligen av moab:

Det förstår jag men går hårddisken att byta, ska den lämnas in, kostnad? Köpa ny? Osv

Detta är informationen jag får när jag knappat in serienumret: MacBook Pro (13-inch, Mid 2009)

Hårddiskar är färskvara. Det är alltid en fråga om när de rasar, inte om de rasar.
Är man inte bekväm med att byta den så kostar det inte speciellt mycket att lämna in den för hårddiskbyte. Det är lätt gjort.
Hur du sen ska få tillbaka din data är en annan femma. Backup? Om du inte har backup nu så låt detta bli en läxa och börja åtminstone använda TimeMachine (inbyggd i OS X).
Ett tips är att sätta i en SSD istället för en mekanisk disk, beroende på hur stor disk du behöver och hur mycket du är beredd att betala så klart. En SSD är säkrare och enormt mycket snabbare.

  • Medlem
  • 2013-12-13 11:03
Ursprungligen av pmarriott:

Hårddiskar är färskvara. Det är alltid en fråga om när de rasar, inte om de rasar.
Är man inte bekväm med att byta den så kostar det inte speciellt mycket att lämna in den för hårddiskbyte. Det är lätt gjort.
Hur du sen ska få tillbaka din data är en annan femma. Backup? Om du inte har backup nu så låt detta bli en läxa och börja åtminstone använda TimeMachine (inbyggd i OS X).
Ett tips är att sätta i en SSD istället för en mekanisk disk, beroende på hur stor disk du behöver och hur mycket du är beredd att betala så klart. En SSD är säkrare och enormt mycket snabbare.

Den var inlämnad för ett drygt år sen och då sattes det in en 320 gb hårddisk (samtidigt som mer minne och top-caset byttes).
Ang backup så vet jag inte skillnad mellan ssd. Jag har en extern hårddisk som är kopplad till timemachine och jag har för mig att körde den förra veckan. Jag har alla bilder, filmer mm på externa men osäker på skolarbeten osv.

Edit: Eller förresten har nog fått det där med ssd förklarat förut.
OS X installerades samtidigt som den var inlämnad.

  • Medlem
  • 2013-12-13 11:07

Kom på att batteriet varnat ett tag men har fungerat normalt så vet ej om det kan vara något sådant?

Ursprungligen av moab:

Kom på att batteriet varnat ett tag men har fungerat normalt så vet ej om det kan vara något sådant?

Ja, batteriproblem låter troligare, tycker jag. Det här känns inte som ett hårddiskproblem.

  • Medlem
  • 2013-12-13 11:28
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, batteriproblem låter troligare, tycker jag. Det här känns inte som ett hårddiskproblem.

Hur hanterar jag det?
Oteknisk som jag är
Lämnar in den? Ber teknisk kompis byta? Jag har öppnat undersidan någon gång förut för att koll nåt men thats it ungefär.
Vi har digital-inn i min stad.

Är hemma nu och har originalkartongen nu om det finns info där som är till hjälp.
Hittade inte någon startskiva tyvärr.

Har 2009 års modell en lucka för att plocka ur batteriet? I så fall så är det bara att köpa ett nytt. Rekommenderar att man lägger de extra slantarna på ett originalbatteri.
Om den inte har batterilucka är det säkrast att lämna in den för byte. Jag gjorde det nyligen på en 2010 års modell MBP 13" och mStore tog inget betalt för jobbet, bara för batteriet.

  • Medlem
  • 2013-12-13 12:00

Öppnade den och ser inte ut som någon lucka.

Ursprungligen av moab:

Öppnade den och ser inte ut som någon lucka.

Om du redan har öppnat den (dvs skruvat bort undersidan), så behövs ju ingen lucka.

Anledningen till att lucka nämndes var förmodligen för att du anger att du är oteknisk. Och någon som är oteknisk vill kanske inte ge sig på att skruva bort undersidan på datorn. På modellerna som har en speciell lucka för batteriet är ju ett byte mycket enklare.

Men nu har du ju redan öppnat datorn, så luck-diskussionen kan vi lämna därhän.

Här finns guide till alla möjliga åtgärder på din modell...
http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%2...
...så kan du själv avgöra om batteribytet är något du själv klarar av.

  • Medlem
  • 2013-12-13 21:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du redan har öppnat den (dvs skruvat bort undersidan), så behövs ju ingen lucka.

Anledningen till att lucka nämndes var förmodligen för att du anger att du är oteknisk. Och någon som är oteknisk vill kanske inte ge sig på att skruva bort undersidan på datorn. På modellerna som har en speciell lucka för batteriet är ju ett byte mycket enklare.

Men nu har du ju redan öppnat datorn, så luck-diskussionen kan vi lämna därhän.

Här finns guide till alla möjliga åtgärder på din modell...
http://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_13%2...
...så kan du själv avgöra om batteribytet är något du själv klarar av.

Jag är nog både dumdristig och oteknisk

Nu har jag fått hjälp med att koppla in datorn via FireWire till en annan och vi hittar hårddisken via skivverktygen men kan annars inte hitta eller öppna den så nu verkar det onekligen som att hårddisken kraschat.
Har fått tid hos Apple på torsdag för (gratis) felsökning.
Kollade externa hd och gjorde backup fredag den 6/12 så saknar tre viktiga dokument vad jag kan komma på.
Är dom helt körda om det är hårddisken? Dvs ska jag börja om med dom under veckan eller avvakta till torsdag?

1
Bevaka tråden