Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rengöring av tangentbord

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-12-13 09:15

Har någon tips på hur man kan rengöra Apples (überkänsliga) tangentbord utan att de blir fuktskadade? Tänker då närmast på aluminiumtangentborden som följer med t.ex. iMac. Om de på de bärbara datorerna är lika känsliga vet jag inte.

Saken är iaf. den att vi normalt använder skum för rengöring av tangentbord och det funkar bra överallt utom när det handlar om Apples tangentbord. Vi har fått skrota en hel hög med sådana pga. att de har blivit skadade/obrukbara efter rengöring… Och det vill vi få ett slut på

Ursprungligen av lensv:

Har någon tips på hur man kan rengöra Apples (überkänsliga) tangentbord utan att de blir fuktskadade? Tänker då närmast på aluminiumtangentborden som följer med t.ex. iMac. Om de på de bärbara datorerna är lika känsliga vet jag inte.

Saken är iaf. den att vi normalt använder skum för rengöring av tangentbord och det funkar bra överallt utom när det handlar om Apples tangentbord. Vi har fått skrota en hel hög med sådana pga. att de har blivit skadade/obrukbara efter rengöring… Och det vill vi få ett slut på

Jag kör en mirakeltrasa för fönster och pyttepyttelite vatten. Gnugga. Upprepa.

Fuktig microfiberduk. Om ni nu inte har motorolja på händerna när ni skriver.
Jag har också använt det där skummet, men jag arbetar in det i trasan först.

Fuktig mikrofiberduk på tangenterna. Sedan brukar jag vända det upp och ner då o då för att knacka ur skräp som fastnar mellan tangenterna

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2013-12-13 10:23

Tackar! Skum inarbetat i mikrofiberduk skulle kunna vara ett vinnande koncept… Ska testa det!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2013-12-13 12:14

Eller testa mitt tips som jag föreslog i en annan tråd.

Tangentbord är gjorda av aluminium, plast, lödningar, kablar och kretsar, material som tål vatten.
Felet man gör när olyckan är framme, är att trycka ner tangenter som kortsluter om det ligger vatten i kretsen.
Självklart kan spillet orsaka genväg/kortslutning i någon krets, men jag vill påstå att de flesta kortslutningar sker när man efter spillet vill se om tangentbordet blev förstört genom att trycka ner tangenter som då kortsluter kretsar. Vatten gör att el går närmaste väg mellan kretsar och inte bryr sig om att det kortsluter och förstör tangentfunktioner.
Om man efter spill tar ut batteriet utan att nudda några tangenter och låter tangentbordet ligga några dygn på värmeelement, så är chansen stor att det funkar.
Vätskor som innehåller klibbiga tillsatser ökar risken att torkning misslyckas, då är det bra att duscha tills kletet försvunnit.

När du ändå behöver köpa ett nytt tangentbord, kan du pröva mitt tips som alltid fungerat de 5-6 gånger jag testat.
På min första vita iMac Tiger med 2 Alu-tangentbord (med kabel) duschade jag tangentborden när dom började bli skitiga. Jag smorde in tangentbordet med Yes, spolade av det med rinnande varmvatten under lång tid. Skakade ur vattnet, lade sedan tangentbordet på värmeelementet i köket i flera dagar tills jag var säker på att ingen fukt fanns kvar inne bland kretsarna.
Under tiden körde jag på det andra tangentbordet. (Varför 2 tangentbord Julklapp) När det blev dags för tangentbord 2 att bad gjorde jag samma sak.
Nu ligger dessa ALU i datorskåpet fullt användbara som museiföremål.
Jag har ännu inte behövt bada mitt trådlösa tangentbord. Jag är helt säker på att det skulle funka om jag först tar ur batterierna. Skulle tangentbordet råka ut för spill så vet jag inte vad som eventuellt skulle kunna hända, förmodligen ingenting eftersom batterierna sitter skyddade i sitt rör. Stänger man då av tangentbordet och tar ur batterierna så förhindrar man el att kortsluta. De spill vi pratar om brukar vara småskvättar och inga litrar.
Visst finns kalk i vatten som kan slagga igen kretsar, men det har jag inte märkt någonting av när jag badat mina tangentbord.
Det var mitt tips.
iKalle.

1
Bevaka tråden