Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SJ och SAS etablerar Passbook i Sverige

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Användningen av Passbook i Sverige för digitala biljetter har tagit ett stort steg framåt i och med att SJ nu lanserar det för alla sina resenärer. SAS använder redan sig av Passbook och 99mac har testat att resa med det.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-12-12 02:46

SF Bio, hallååå..!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-12-12 06:45

Det är ju bra att SJ har gått med i Passbook-svängen, men de verkar ha glömt att informera sina anställda (konduktörer) om att detta har införts som tjänst och utbilda dem i hur man läser av Passbook-biljetten.

Får se om det går bättre på nästa tågavgång...

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2013-12-12 09:52
Ursprungligen av Carbio:

Det är ju bra att SJ har gått med i Passbook-svängen, men de verkar ha glömt att informera sina anställda (konduktörer) om att detta har införts som tjänst och utbilda dem i hur man läser av Passbook-biljetten.

Får se om det går bättre på nästa tågavgång...

Den fornnordiska mytologin omnämner ekorren Ratatosk som budbärare mellan kronan och roten i trädet Yggdrasil. Man tycker alla organisationer vid det här laget borde insett vikten av god kommunikation.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-12 11:06

Passbook på SAS sedan i somras? Jag har inte märkt det. Hur fungerar det? Vad ska man göra för att få biljetten i telefonen?

Ursprungligen av timofej:

Passbook på SAS sedan i somras? Jag har inte märkt det. Hur fungerar det? Vad ska man göra för att få biljetten i telefonen?

Du kan skanna koden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-12 11:34
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kan skanna koden.

Vilken kod? Jag har fått bekräftelse via mail som vanligt. Hur ska det föras över till telefonen? Är inte meningen att det ska ske automatiskt? Vad är det för skillnad om jag bara skriver ut till Dropbox som jag brukar göra?

Ursprungligen av timofej:

Vilken kod? Jag har fått bekräftelse via mail som vanligt. Hur ska det föras över till telefonen? Är inte meningen att det ska ske automatiskt? Vad är det för skillnad om jag bara skriver ut till Dropbox som jag brukar göra?

Du kanske kan föra över den till Passbook från SAS-appen också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-12 11:51
Ursprungligen av barbapappa_86:

Du kanske kan föra över den till Passbook från SAS-appen också.

Tack för dina svar barbapappa_86 men jag trodde att Passbook skulle underlätta på något sätt. Det känns omständligt att behöva ladda ner flera appar för att Apples egna app ska fungera. Jag är nöjd med mitt upplägg just nu (jag skriver ut allt till Dropbox) men är öppen för att prova nya saker förutsatt att de underlättar. Jag har inte förstått grejen med Passbook än. Det kanske lossnar så småningom.

Ursprungligen av timofej:

Tack för dina svar barbapappa_86 men jag trodde att Passbook skulle underlätta på något sätt. Det känns omständligt att behöva ladda ner flera appar för att Apples egna app ska fungera. Jag är nöjd med mitt upplägg just nu (jag skriver ut allt till Dropbox) men är öppen för att prova nya saker förutsatt att de underlättar. Jag har inte förstått grejen med Passbook än. Det kanske lossnar så småningom.

Jo, jag använder ditt tillvägagångssätt både privat och i arbetet. Smidigt nog tycker jag. Dock så testade jag Passbook i somras när jag åkte på semester, dock osäker på hur jag gjorde. Fullt möjligt att det inte är smidigare än "dropbox-lösningen".

  • Medlem
  • 2013-12-12 12:14

Värt att tillägga är att Nettbuss/Bus4You kör med passbook också, men ingen egen app. Jag fick biljetter på mailen och fick frågan om jag vill lägga till i Passbook, vilket fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2013-12-12 12:37
Ursprungligen av jas:

SF Bio, hallååå..!

Håller med helt.
Förstår inte varför dom inte fixar detta på SF.
Gör att man slipper stå i kö till kassan eller hämta ut biljetter i automaten.
Måste ju vara en enorm besparing för dom också att kunna ha mindre personal för att ta hand om biljett försäljning.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2013-12-12 13:56
Ursprungligen av jas:

Den fornnordiska mytologin omnämner ekorren Ratatosk som budbärare mellan kronan och roten i trädet Yggdrasil. Man tycker alla organisationer vid det här laget borde insett vikten av god kommunikation.

Bra tanke som sagt, men det kanske är dyrt med djurhållning i det moderna samhället.
Det verkar som att den ekorren har fått sparken...? (Och vidareutbildat sig till app-utvecklare?)

Idag åker jag med SJ-biljetten som finns på bilderna i artikeln. Konduktören i morse i Umeå: "Oj, detta blir premiär!" Gick bara fint.

Funkade inte att scanna en gruppbiljett som jag åker med jämna mellanrum, Passbook hittar inget på dom.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-21 14:33

?Varför finns det ingen Passbook i iPad? Det finns 8st appar för iPad, anpassade till Passbook. Om jag inte missat något så är det så illa att man måste ta upp telefonen också trots att allt körs på iOS.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2013-12-22 22:49

SAS App klagar på att jag inte är EuroBonus-medlem trots att SAS hemsida tycker att jag är det, och SJs app hittar inte min bokning. Det är mycket med det elektriska...

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2013-12-27 12:30

Är Passbook lösningen på SLs idiotiska biljetthantering?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-28 21:10

?SAS nya app vill ha dina privata uppgifter. Detta kunde jag inte föreställa mig om SAS. Att bara få frågan av SAS är för mycket, och att inte få den är värre. Nästa tanke var, vilken tur att jag inte har någon virustelefon eller jailbreakat för då hade jag troligtvis inte fått frågan om jag vill dela mitt telefoninnehåll med SAS eller andra informationshungriga.
Flygbolaget SAS vill nu ha tillgång till privata adresslistor och läsa "konfidentiell information".
Se artikel: SAS nya app vill ha dina privata uppgifter

Ursprungligen av mac+:

?SAS nya app vill ha dina privata uppgifter. Detta kunde jag inte föreställa mig om SAS. Att bara få frågan av SAS är för mycket, och att inte få den är värre. Nästa tanke var, vilken tur att jag inte har någon virustelefon eller jailbreakat för då hade jag troligtvis inte fått frågan om jag vill dela mitt telefoninnehåll med SAS eller andra informationshungriga.
Flygbolaget SAS vill nu ha tillgång till privata adresslistor och läsa "konfidentiell information".
Se artikel: SAS nya app vill ha dina privata uppgifter

Enkelt löst, använd inte appen, eller internet alls, siter och cookies spårar dig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-28 21:17
Ursprungligen av mac+:

?SAS nya app vill ha dina privata uppgifter. Detta kunde jag inte föreställa mig om SAS. Att bara få frågan av SAS är för mycket, och att inte få den är värre. Nästa tanke var, vilken tur att jag inte har någon virustelefon eller jailbreakat för då hade jag troligtvis inte fått frågan om jag vill dela mitt telefoninnehåll med SAS eller andra informationshungriga.
Flygbolaget SAS vill nu ha tillgång till privata adresslistor och läsa "konfidentiell information".
Se artikel: SAS nya app vill ha dina privata uppgifter

Enligt bilden så är det Android lur. Är det samma förfarande på en iPhone?

  • Medlem
  • ?
  • 2013-12-28 21:19
Ursprungligen av Anderlind:

Enkelt löst, använd inte appen, eller internet alls, siter och cookies spårar dig.

?I mitt fall är det enkelt men det är SKIT ändå.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-01-09 18:30

Nu kan man tycka att SJ borde hunnit informera alla tågvärdarna om Passbookbiljettern, men nejdå.

1
Bevaka tråden