Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enstaka tangenter svarar oregelbundet på MBP 17" (2011)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok, rubriken kanske inte är så tydlig som den kan vara och innan ni säger "sök innan du frågar" så har jag letat efter ett svar på detta i flera dagar och endast stött på ett fåtal personer med liknande problem. Jag har INTE spillt eller rengjort med något fuktigt eller blött över tangentbordet.

Tangenterna å/Å och +/? på min MacBook Pro 17" Unibody (tidigt 2011) fungerade inte efter installation av Mavericks. Jag kollade alla inställningar Apple rekommenderar samt tagit bort och rengjort bakom dessa två tangenter utan framgång. Sedan tömde/återställde jag SMC och PRAM och har då märkt att om jag håller ned en av tangenterna ca 3 sekunder så börjar den långsamt svara tills båda tangenterna fungerar felfritt. Varje gång jag vill använda å/Å eller +/? så måste jag hålla ned tangenten några sekunder igen innan den svarar igen. Ibland efter vila fungerar det inte och då måste jag lägga datorn i vila och försöka igen.

Externt tangentbord fungerar felfritt när det är inkopplat men det jag tycker ändå inte att det tyder på hårdvarufel eftersom tangenterna fungerar felfritt efter att de fått "vakna" igen och alltså inte är helt döda. Resten av tangenterna och trackpaden fungerar felfritt.

Någon som har upplevt något liknande eller har några lösningar?

Ingen här som har upplevt något liknande?

Återställ SMC och PRAM igen.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Återställ SMC och PRAM igen.

Jag har gjort detta ett flertal ggr sedan jag först provade det. Inget svar i någon av de två tangenterna.

Installerat om OSX?

  • Medlem
  • 2013-12-11 12:01

Skapa en ny användare och kolla om felet finns kvar när du är inloggad som den?

Du kan också prova att starta från en annan disk, med en annan version av OSX, för att se om felet uppstår även där.

Kanske har du något äldre system på en extern disk, eller kanske den ursprungliga 10.6-installationsskivan, som du kan starta från.

Ursprungligen av wlao:

Skapa en ny användare och kolla om felet finns kvar när du är inloggad som den?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du kan också prova att starta från en annan disk, med en annan version av OSX, för att se om felet uppstår även där.

Kanske har du något äldre system på en extern disk, eller kanske den ursprungliga 10.6-installationsskivan, som du kan starta från.

Jag har testat att logga in som en ny användare men problemet finns tyvärr kvar.

Jag har också provat att starta från en annan disk men inte med en annan version av OSX så det är värt ett försök. Kan jag ladda ned Mountain Lion någonstans och starta från ett USB-minne?

Ursprungligen av WashedUp:

Jag har testat att logga in som en ny användare men problemet finns tyvärr kvar.

Jag har också provat att starta från en annan disk men inte med en annan version av OSX så det är värt ett försök. Kan jag ladda ned Mountain Lion någonstans och starta från ett USB-minne?

http://store.apple.com/se/product/D6377ZM/A/o...

Sedan söker du här på forumet på hur du gör en bootbar USB-sticka.

Ursprungligen av barbapappa_86:

http://store.apple.com/se/product/D6377ZM/A/o...

Sedan söker du här på forumet på hur du gör en bootbar USB-sticka.

Tack! Lärde mig att jag kan ladda ned installationsfilen direkt från App Store gratis eftersom jag installerat tidigare versioner av Mac OSX i App Store. Hittade också denna guide om hur man gör en bootable USB drive (om någon annan är intresserad):

http://www.hongkiat.com/blog/clean-install-mo...

Jag återkommer med resultat.

1
Bevaka tråden