Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Itunes Match släpps i Sverige

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Spellistor synkas inte som det verkar som. Lite trist.

Äckligt pepp på detta, vägrar Spotify. Men ska försöka avvakta lite tills folk delar med sig om vad dom tycker.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 10:28
Ursprungligen av barbapappa_86:

Spellistor synkas inte som det verkar som. Lite trist.

Fungerar för mig

Ursprungligen av lappen71:

Fungerar för mig

Antar att jag måste aktivera automatisk hämtning av musik även på den andra datorn. Får se om det löser det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 11:29
Ursprungligen av barbapappa_86:

Antar att jag måste aktivera automatisk hämtning av musik även på den andra datorn. Får se om det löser det.

Synkas inte spellistorna till telefonen? Tänk på att du måste slå på mobildata.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2013-12-10 12:45

Jag hittar inte hur man laddar ned redan köpta låtar?
Står pris på dem om jag går vidare från "Purchased" och "Not on this computer".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 12:48
Ursprungligen av Json_81:

Jag hittar inte hur man laddar ned redan köpta låtar?
Står pris på dem om jag går vidare från "Purchased" och "Not on this computer".

Varför inte testa med en låt och se om du blir debiterad? En låt kostar väl inte så mycket.

Ursprungligen av lappen71:

Synkas inte spellistorna till telefonen? Tänk på att du måste slå på mobildata.

Har ännu inte testat om det fungerar på min iPhone 5. Nämnde "min andra dator"

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 13:50
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har ännu inte testat om det fungerar på min iPhone 5. Nämnde "min andra dator"

Njae du skrev så här först

Citat:

Spellistor synkas inte som det verkar som. Lite trist.

Lite svårt att avgöra på det vilken hårdvara det gällde.

Är det inte dags att sluta översätta amerikanska priser som om dollarn stod i 10kr?
US iTunes match: $24.99 =163:-
Svensk iTunes match: 249:-
53% prisskillnad.

Ursprungligen av Json_81:

Jag hittar inte hur man laddar ned redan köpta låtar?
Står pris på dem om jag går vidare från "Purchased" och "Not on this computer".

Det verkar som att det inte gäller mina tidigare köp, kanske bara gäller köp från och med nu? Eller åtminstone dök de inte upp nu för mig nu i jobbdatorn.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2013-12-10 15:13
Ursprungligen av Patric08:

Är det inte dags att sluta översätta amerikanska priser som om dollarn stod i 10kr?
US iTunes match: $24.99 =163:-
Svensk iTunes match: 249:-
53% prisskillnad.

Skillnaden är "bara" ≈25%. I det Svenska priset är moms medräknat (ca 40 kr), medan i det amerikanska är det inte det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2013-12-10 15:16

Gäller det bara musik eller får man ljudböcker också? Håller Match rätt på hur många spelningar som är gjorda eller är dessa per enhet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 15:24
Ursprungligen av tawi:

Gäller det bara musik eller får man ljudböcker också? Håller Match rätt på hur många spelningar som är gjorda eller är dessa per enhet?

Synkroniseringen av vilken och hur många ggr du spelar musiken har funnits länge och finns som inställning i iTunes.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-12-10 15:25
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Det verkar som att det inte gäller mina tidigare köp, kanske bara gäller köp från och med nu? Eller åtminstone dök de inte upp nu för mig nu i jobbdatorn.

När jag kollar på datorn så har icke-nedladdade låtar en liten moln-med-neråt-pil-ikon på sig, men om jag klickar på den så säger den "objektet ej tillgängligt för närvarande, försök senare" (eller nåt sånt).

På telefonen däremot så finns inköpt musik inte ens med i "köpt"-listningen i AppStore-appen. Klickar jag på "inte på denna iPhone" står det att "alla filmer är redan nedladdade", inte ett ord om musiken.
Däremot finns "musik"-swtichen i inställningarna för "automatiska nedladdningar" i inställningsappen.

Verkar som att det hela inte är 100% genomfört i alla delar ännu....

Ursprungligen av json:

När jag kollar på datorn så har icke-nedladdade låtar en liten moln-med-neråt-pil-ikon på sig, men om jag klickar på den så säger den "objektet ej tillgängligt för närvarande, försök senare" (eller nåt sånt).

På telefonen däremot så finns inköpt musik inte ens med i "köpt"-listningen i AppStore-appen. Klickar jag på "inte på denna iPhone" står det att "alla filmer är redan nedladdade", inte ett ord om musiken.
Däremot finns "musik"-swtichen i inställningarna för "automatiska nedladdningar" i inställningsappen.

Verkar som att det hela inte är 100% genomfört i alla delar ännu....

Funkar fint här på datorn. Samma problem i mobilen.

Jag förstår inte en sak, om jag aktiverar iTunes Match på min iPhone så säger den att mitt bibliotek kommer att ersättas med mitt iCloud-bibliotek, men jag har en hel del spår i iTunes på datorn som sägs vara "not eligible for iCloud". Innebär detta att om jag aktiverar Match på min iPhone så kommer jag inte att kunna ha dessa låtar på telefonen eller kan dessa synkas över från datorn?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2013-12-10 16:08
Ursprungligen av barbapappa_86:

Funkar fint här på datorn. Samma problem i mobilen.

Kan vara att den låt jag provat med (har bara en o-nedladdad....) är lite skum....

Köpte två "singlar", den ena med tre versioner av en låt, den andra en EP med 5 versioner av samma låt (jaja, jag vet... ).
En version av låten, "radio version" (eller nåt sånt), finns med på båda. Men den har bara blivit nedladdad för den ena.

På telefonen står "12 kronor" på den låten på EP:n (har inte provat klicka där då jag inte vill betala igen).
På datorn har den moln-ikonen, men då kommer felmeddelandet istället.

Kanske får köpa en annan låt på fånen och prova ta ner på datorn och se om det är samma problem...

Ursprungligen av Redaktionen:

För 249 kronor om året synkroniserar Itunes Match hela musiksamlingen till Icloud och gör den tillgänglig på alla anslutna enheter.

Läs hela artikeln här

Äntligen!

Ursprungligen av andas:

Skillnaden är "bara" ≈25%. I det Svenska priset är moms medräknat (ca 40 kr), medan i det amerikanska är det inte det.

Jag ser ingen anledning att vara apologetisk. Det är nettopriset som är det relevanta.
Just denna prisskillnad är kanske inte kostnadsmässigt så absurd som den är procentuellt, men tittar man på andra appleprodukter, exempelvis laptops, så är prisskillnaden ofta flera tusen kronor.
Macbook pro i dollar: $1199 = 7831:-
Macbook pro i kronor: 10.995:-

Jag är medveten om att de amerikanska priserna är exkl skatt, men även ink-priset är långt under Europa.
Vore väl trevligt om dessa priser låg närmre varandra?

Topic tack, "Itunes Match släpps i Sverige".

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 18:03
Ursprungligen av pmarriott:

Jag förstår inte en sak, om jag aktiverar iTunes Match på min iPhone så säger den att mitt bibliotek kommer att ersättas med mitt iCloud-bibliotek, men jag har en hel del spår i iTunes på datorn som sägs vara "not eligible for iCloud". Innebär detta att om jag aktiverar Match på min iPhone så kommer jag inte att kunna ha dessa låtar på telefonen ellerkan dessa synkas över från datorn?

Ja det går att synka över dom

  • Medlem
  • 2013-12-10 19:43
Ursprungligen av json:

Kan vara att den låt jag provat med (har bara en o-nedladdad....) är lite skum....

Köpte två "singlar", den ena med tre versioner av en låt, den andra en EP med 5 versioner av samma låt (jaja, jag vet... ).
En version av låten, "radio version" (eller nåt sånt), finns med på båda. Men den har bara blivit nedladdad för den ena.

På telefonen står "12 kronor" på den låten på EP:n (har inte provat klicka där då jag inte vill betala igen).
På datorn har den moln-ikonen, men då kommer felmeddelandet istället.

Kanske får köpa en annan låt på fånen och prova ta ner på datorn och se om det är samma problem...

Japp, samma här.

Jag säger som jag gjorde när Apple släppte "nyheten" om iTunes Radio...

För lite och på tok för sent.

iTunes Match.... (långt utdraget sarkastiskt) GÄÄÄÄÄÄÄÄSP

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 20:15
Ursprungligen av iTiger:

Jag säger som jag gjorde när Apple släppte "nyheten" om iTunes Radio...

För lite och på tok för sent.

iTunes Match.... (långt utdraget sarkastiskt) GÄÄÄÄÄÄÄÄSP

Det räckte inte att du sa det då utan du måste upprepa dig?
Ingen som tvingar dig att använda det så dina kommentarer är överflödiga.

Ursprungligen av lappen71:

Det räckte inte att du sa det då utan du måste upprepa dig?
Ingen som tvingar dig att använda det så dina kommentarer är överflödiga.

Ett forum är väl till för att diskutera och uttrycka åsikter?

Själv tycker jag begränsningen på 25000 spår är meh.

Folk tycker olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-10 20:39

Jag trodde jag hade ordning på mina album men det slutade med att endast 11000 av 18000 låtar matchades... Pink Floyd och Metallica som inte finns på Spotify är iaf kirrade - Man får vara glad för det lilla gissar jag

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 20:44
Ursprungligen av Anderlind:

Ett forum är väl till för att diskutera och uttrycka åsikter?

Själv tycker jag begränsningen på 25000 spår är meh.

Folk tycker olika.

Visst men att spy galla är trist
Är så jävla trött på personer som inte kan tänka sig in i att andra tycker det är en bra tjänst och något som vi sett fram emot.
Jag har tex min åsikt om Spotify men postar inte klaginlägg i trådar om den.

25000 låtar räcker gott och väl för vanligt folk.
Jag har 11000st och det är 34.7 dagar konstant spelande.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-10 20:45
Ursprungligen av FreddeB:

Jag trodde jag hade ordning på mina album men det slutade med att endast 11000 av 18000 låtar matchades... Pink Floyd och Metallica som inte finns på Spotify är iaf kirrade - Man får vara glad för det lilla gissar jag

Detta är ett bra program för att organisera och få ordning på taggarna.
https://musicbrainz.org/doc/MusicBrainz_Picar...

Bevaka tråden